• 2009-02-09

Quilting Sessions

Od 7 lutego do 25 marca 2009 roku | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie

Paul McCarthy to jeden z najbardziej znanych artystów performance, video i filmu. Jego sztuka jest silnie powiązana ze specyfiką amerykańskiego życia. W sposób niezwykle radykalny zmaga się z traumami społeczeństwa konsumpcyjnego, łamie tabu, prowokuje i wyśmiewa ikony popkultury: Hollywood, Disneya, sitcomy, etos Dzikiego Zachodu, gwiazdy kina. Twórczość artysty charakteryzuje skłonność do przeładowanej, chaotycznej i groteskowej estetyki.

Prace z wystawy/works from the exhibition Paul McCarthy & Benjamin Weissman,  1997-2008.

Prace z wystawy/works from the exhibition Paul McCarthy & Benjamin Weissman, 1997-2008.

McCarthy, porównywany z anatomem czy chirurgiem społeczeństwa, w bezwzględny sposób analizuje jego najskrytsze traumy. W kręconych przez niego filmach przerażają niekontrolowane zachowania i nieuzasadnione okrucieństwo bohaterów, odpychają odniesienia skatologiczne i seksualne.

Jednakże, jak sam podkreśla, jego twórczość jest tylko na pozór pokrewna działaniom równie kontrowersyjnych artystów performance, jak akcjoniści wiedeńscy czy Chris Burden. W przeciwieństwie do nich McCarthy tylko odgrywa role i sytuacje, kreuje swój własny teatr z makabrycznymi bohaterami, scenografią jak pułapką i notorycznie powtarzającymi się rekwizytami (np. słynnym już keczupem, który udaje krew).

Paul McCarthy, Benjamin Weissman - 1/2 boy, 1997-1998 (detail).

Paul McCarthy, Benjamin Weissman - 1/2 boy, 1997-1998 (detail).

Paradoksalnie jednak, świat stworzony przez McCarthy’ego nie jest przez to mniej wstrząsający. Pokazywane na wystawie rysunki są efektem współpracy Paula McCarthy’ego i jego przyjaciela Benjamina Weissmanem. Seanse robótek ręcznych/Quilting sessions, zainicjowane w roku 1997 pracą 1/2 Boy, kontynuowane są do dzisiaj. Te wykonane techniką mieszaną rysunki powstały w czasie wspólnych wieczornych spotkań przy stole. Zostały podzielone na grupy i rozdziały zgodnie z sesjami, z których pochodzą. To, charakteryzujące się swobodą i szczerością, rysunki z podświadomości.

Tytuł wystawy nawiązuje do nieformalnego wymiaru artystycznej współpracy, w której, dzięki improwizacji i repetycjom, udało się dotrzeć do podświadomości i wyzwolić swobodną ekspresję. Wydanym po raz pierwszy w formie katalogu rysunkom, towarzyszy niepublikowany wcześniej wspólny tekst artystów. W ramach wystawy w sali kinowej Zachęty zaprezentowane zostaną także filmy Paula McCarthy’ego.

Moje zainteresowanie filmem i video zaczęło się w latach 60. W dużej części film, video i performance były ściśle powiązane. Zawsze byłem zainteresowany obecnością kamery – mówi artysta w wywiadzie z Benjaminem Weissmanem.

Paul McCarthy – urodził się w 1945 Salt Lake City w Utah, mieszka w Altadena w Kalifornii. Studiował na University of Utah (1966-1968), San Francisco Art Institute (1969), University of Southern California, Los Angeles (1973). W 1983 roku porzucił performance i zajął się tworzeniem instalacji, obiektów, prac wideo i filmów. Od przełomu lat 80. i 90. zajmuje się realizacją rozbudowanych produkcji filmowych. Przełomem w jego karierze okazała się wystawa w MOCA w Los Angeles w 1992 roku. Od tamtej pory miał indywidualne wystawy w: Tate Modern, Londyn (2003); Haus der Kunst, Monachium (2005); Moderna Museet, Sztokholm (2006), S.M.A.K., Gandawa (2007); Whitney Museum of American Art, Nowy Jork (2008). Wystawa w Zachęcie jest pierwszą prezentacją jego prac w Polsce. Artystę reprezentuje galeria Hauser&Wirth Zürich London.

Benjamin Weissman – pisarz, artysta, krytyk. Jest autorem dwóch książek fantastycznych (ostatnia pt. Headless). Miał indywidualne wystawy rysunku, malarstwa i rzeźb w Christopher Grimes Gallery w Santa Monica i Ursula Krinzinger Gallery w Wiedniu. Jego prace znajdują się w kolekcjach MOCA i Falkenberg. Publikował teksty o sztuce i artystach, narciarstwie, książkach, teatrze i filmie w katalogach wystaw oraz w magazynach Artforum, Frieze, Parkett, The Believer, The Los Angeles Times i SmokeLong Quarterly. Weissman naucza na Otis College of Art and Design, jest kuratorem New American Writing w UCLA Hammer Museum.

W ramach przeglądu będzie można zobaczyć następujące filmy:

23 lutego o godzinie 18.00 - Black and White Tapes II (1970-75, b&w video, 54 min.);
23 lutego o godzinie 18.00 – Rocky (1976, color video, 21 min.);
2 marca o godzinie 18.00 – Heidi (1991, color video, 62 min.);
9 marca o godzinie 18.00 – Painter (1995, color video, 50 min.);
9 marca o godzinie 18.00 – WGG Test (2003, color video, 5 min.).

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki,
pl. Małachowskiego 3, Warszawa
(projekcje odbędą się w sali kinowej – wejście od ul. Burschego)

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR