• 2009-09-02

5. Festiwal Warszawski Skrzyżowanie Kultur

Od 13 do 19 września 2009 roku | Warszawa

Otwieranie Warszawiaków i gości Stolicy na bogactwo kultur współczesnego świata, przede wszystkim tych muzycznych – to główne założenie i misja Festiwalu Warszawskiego Skrzyżowanie Kultur. Festiwal chce być taki, jaka jest sama Warszawa i cały współczesny świat: coraz bardziej otwarty i wrażliwy na kulturową i artystyczną różnorodność, jeszcze ciekawszy innych i jeszcze ciekawszy dla innych. Chce być wydarzeniem, które nieustannie się rozwija i poszukuje.

Andaluz

Al Andaluz Project

W ciągu czterech lat swojego istnienia Festiwal trwale zaistniał na kulturalnej mapie Warszawy, zbudował swój charakter i prestiż, a także stworzył własny, wierny krąg odbiorców. W jego ramach swoją twórczość zaprezentowało dotychczas ponad 100 artystów indywidualnych i grup z ponad 40 krajów. Mówi Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady.

W tym roku Festiwal wyznaczył sobie przede wszystkim kierunki afrykański i luzofoński (związany z krajami portugalskojęzycznymi). Program dopełnią artyści z Kuby, Indii, Hiszpanii i z Polski.

Główną gwiazdą 5. edycji imprezy będzie Youssou N’Dour, jedna z największych postaci współczesnej world music, artysta uchodzący obecnie za najwybitniejszego wokalistę Czarnej Afryki. Galowy koncert otwierający tegoroczne Skrzyżowanie Kultur w Sali Kongresowej 13 września 2009 roku, będzie pierwszym występem N’Doura przed polską publicznością.  Tego wieczoru na scenie pojawi się w roli gościa specjalnego Anna Maria Jopek. Polska wokalistka, zaproszona do występu przez samego N’Doura, zaśpiewa z nim jego największy przebój 7 Seconds.

Youssou N’Dour urodził się w 1959 r. w senegalskim Dakarze. W wieku 16 lat był już w zasadzie gwiazdą i śpiewał w jednym z najpopularniejszych zespołów senegalskich lat 70., Etoile de Dakar. W latach 80. jako lider grupy Super Etoile stworzył nowy gatunek afrykańskiej muzyki znanej pod nazwą mbalax, łączący wpływy bardzo popularnej w Afryce muzyki kubańskiej z typowymi dla Senegalu rytmami i instrumentacją, jak też elementami soulu i jazzu.

Na światowym rynku N’Dour zaistniał dzięki nawiązaniu współpracy z Peterem Gabrielem, udziale w światowym tourneé Human Rights Now! Amnesty International u boku gwiazd takich jak Bruce Springsteen, Tracy Chapman i Sting oraz sukcesowi wydanego w 1994 r. singla 7 Seconds, nagranego w duecie z Neneh Cherry. Swoją nowo pozyskaną publiczność, która spodziewała się kolejnych popowych przebojów, artysta wbrew oczekiwaniom szybko wciągnął w krainę tradycyjnej senegalskiej muzyki (album Nothing’s In Vain, 2002) i islamskiej duchowości (album Egypt nagrany we współpracy z Fathy Salama Orchestra, 2004). W 2005 r. N’Dour jako jedyny Afrykańczyk wystąpił na londyńskiej scenie Live 8, gdzie wykonał 7 Seconds wraz z Dido. Koncert potwierdził jego status najważniejszego współczesnego muzyka Czanej Afryki.

Rokku Mi Rokka (Dawaj i bierz), najnowsza płyta Youssou N’Doura z 2007 r., jest kontynuacją jego przygody z muzyką tradycyjną, choć artysta nie ogranicza się na niej do stylistyki mbalax. – Mbalax nie jest jedyną muzyką, jaką mamy w Senegalu, istnieje tu cały wachlarz dźwięków i rytmów. Zabierając się do pisania tych piosenek, chciałem użyć wielu z nich – wyjaśnia wokalista. O tytule krążka mówi zaś: Rokku Mi Rokka oznacza, że dajesz coś mi, a ja daję coś tobie i takie jest właśnie przesłanie tego albumu: wiele otrzymaliśmy od krajów rozwiniętych, ale pamiętajcie, że i my wiele wnieśliśmy do świata.

Youssou N'Dour, fot. Galilea Nin

Youssou N'Dour, fot. Galilea Nin

Drugą gwiazdą inauguracyjnego koncertu galowego w Sali Kongresowej, będzie Tcheka, młody wokalista z Wysp Zielonego Przylądka, uważany obecnie za jednego z czołowych muzycznych reprezentantów swojego kraju na świecie. Jesteśmy w Polsce przyzwyczajeni do znakomitych wokalistek z Wysp Zielonego Przylądka, chcemy teraz pokazać, że kraj ten obfituje też w niezwykle interesujące męskie głosy – podkreśla Garztecki. 13 września 2009 roku będzie również dniem specjalnego koncertu dziecięcego, na którym wystąpią dzieci z Polski, Japonii, Maroka i Burkiny Faso.

14 września 2009 roku koncerty dadzą muzycy luzofońscy: Ana Moura z Portugalii i Márcio Faraco z Brazylii. Moura to jedna z najwybitniejszych współczesnych przedstawicielek muzyki fado, w Portugalii ceniona znacznie wyżej i nieporównanie bardziej popularna niż znana już w Polsce Mariza. Ma na swym koncie m.in. podwójną Platynową Płytę, występ w nowojorskim Carnegie Hall i współpracę z Mickiem Jaggerem. Faraco to z kolei światowej klasy reprezentant nowoczesnej bossa novy. W Warszawie pojawi się ze specjalnym programem poświęconym 50-leciu tego gatunku.

15 września 2009 roku będzie należał do muzyków hip-hopowych, którzy łączą współczesne miejskie rytmy z wpływami world music. Gwiazdą wieczoru – również po raz pierwszy występującą w Polsce – będą legendarni kubańscy Orishas, którzy potraktowali swoje dziedzictwo muzyczne w prawdziwie rewolucyjny sposób, a świat zdobywali przebojami takimi jak Represent. Support dla Orishas zapewni Sister Fa, senegalska raperka, która łączy afrykańskie bity z bojowymi, społecznie zaangażowanymi tekstami.

Gwiazdami kolejnego dnia Festiwalu będą legendarni Master Musicians of Jajouka featuring Bachir Attar z Maroka. Master Musicians of Jajouka to grupa, która z jednej strony kultywuje w prostej linii prastarą muzyczną tradycję sięgającą według niektórych źródeł 1300 lat wstecz, a z drugiej może pochwalić się współpracą z największymi współczesnymi muzykami świata zachodniego, m.in. Brianem Jonesem z The Rolling Stones czy Billem Laswellem. Towarzyszyć jej będzie polski kwartet Kwadrofonik, który wykonuje autorskie opracowania muzyki poważnej XX i XXI wielu, a także odważne interpretacje polskiego folkloru. Wspólny koncert Master Musicians of Jajouka i Kwadrofonika to również efekt poszukiwań nowych kierunków artystycznych Festiwalu.

Następny dzień koncertowy będzie należał do hiszpańskiego Al Andaluz Project i polskiego zespołu Mosaic. Al Andaluz to fuzja trzech różnych grup i trzech obszarów muzycznych dawnej Hiszpanii, Mosaic z kolei to grupa wykonująca polską, bałkańską i bliskowschodnią muzykę średniowiecza i renesansu.

Mosaic

Mosaic

18 września 2009 roku festiwalowej publiczności zaprezentują się Vishwa Mohan Bhatt, oraz wielokulturowy projekt polskiego gitarzysty Michała Czachowskiego pod nazwą Indialucia. V.M. Bhatt jest wybitnym indyjskim instrumentalistą, konstruktorem i wirtuozem nowatorskiego instrumentu o nazwie Mohan Veena, powstałego z połączenia indyjskiej veeny i gitary hawajskiej. Międzynarodową sławę i prestiżową nagrodę Grammy przyniosła mu płyta A Meeting by the River nagrana w duecie z Ry Cooderem. Indialucia to z kolei niespotykane wcześniej połączenie stylistyki klasycznej muzyki indyjskiej i hiszpańskiego flamenco. W programie jest przewidziane wspólne wykonanie kilku utworów przez Bhatta i Czachowskiego.

19 września 2009 roku, na zamknięcie Festiwalu, koncert dadzą mistrzowie i uczestnicy warsztatów muzycznych Skrzyżowania Kultur oraz Farafina z Burkiny Faso, zespół, którego ponad 30-letnia historia obfituje we współpracę ze sławami muzyki zachodniej, a także wydarzenia tak prestiżowe, jak koncert urodzinowy Nelsona Mandeli dla 72-tysięcznej publiczności na londyńskim Wembley Stadium.

W kalendarium wrześniowych wydarzeń w 2009 roku nie zabraknie charakterystycznych do tej pory dla Festiwalu warsztatów, które przybiorą formę festiwalowej Akademii Muzycznej prowadzonej przez światowej klasy mistrzów. Tak jak przed rokiem, organizatorzy przygotują również specjalny program dla dzieci. Widzowie będą mogli także obejrzeć w namiocie festiwalowym wystawę fotograficzną w formie stałej ekspozycji.

Festiwal Warszawski Skrzyżowanie Kultur jest jedną z największych w Polsce i w naszej części Europy imprez poświęconych muzyce i kulturze świata. Piąta edycja wydarzenia zainicjowanego przez władze miasta, a organizowanego od początku przez Stołeczną Estradę, to kolejny, ważny etap jego ewolucji i czas wyznaczania nowych kierunków.

W tym roku, a także w przyszłości będziemy prezentować publiczności przede wszystkim wydarzenia z zakresu world music. Stworzymy przestrzeń, w której muzyczne tradycje różnych stron świata nie tylko ze sobą współistnieją, ale także spotykają współczesność. Dzięki temu Festiwal na pewno zachowa swoją dotychczasową publiczność, przywiązaną często do tego, co w obszarze muzyki świata korzenne, ale otworzy się też na publiczność nową, ciekawą najnowszych trendów na tej scenie. Mówi Marek Garztecki, nowy przewodniczący Rady Programowej Festiwalu.


Dodaj komentarz