• 2009-10-14

3. Festiwal Filmowy Kino w pięciu smakach

22 października – 15 listopada 2009 roku | Warszawa, Łódź, Katowice, Poznań, Kraków

Festiwal Filmowy Kino w pięciu smakach to jedyny w Polsce przegląd kinematografii azjatyckiej, który już po raz trzeci przeniesie nas jesienią w parny, zmysłowy, pełen koloru świat Dalekiego Wschodu. Tym razem w programie festiwalu znajdziemy perły kina tajskiego. Pen-ek Ratanaruang, gość honorowy festiwalu zaprezentuje retrospektywę swoich filmów, w tym najnowszy pt. Nimfa. Nadal obecna na festiwalu kinematografia wietnamska reprezentowana będzie przez Chuyên Bui Thac i niezależne filmy Nguyen Trinh Thi. Zaprezentowane zostaną również filmy innych wielkich reżyserów z Tajlandii: Apichatpong Weerasethakul czy Wisit Sasanatieng. Wydarzeniem będzie polska premiera dzieła czterech wielkich tajskich reżyserów, nowelowy film pt. Sawasdee Bangkok, w reżyserii Aditya Assarat, Kongdeja Jaturanrasamee, Pen-Eka Ratanaruang, Wisita Sasanatieng.

„Dryfując”, reż. Chuyên Bui Thac, Wietnam 2009, 110’

„Dryfując”, reż. Chuyên Bui Thac, Wietnam 2009, 110’

Tegoroczna edycja koncetruje się na filmach tajskiej nowej fali. Wydarzeniem festiwalu będzie polska premiera dzieła czterech wielkich tajskich reżyserów, nowelowy film pt. Sawasdee Bangkok, w reżyserii Aditya Assarat, Kongdeja Jaturanrasamee, Pen-eka Ratanaruang i Wisita Sasanatieng. Pokazany zostanie też wyróżniony nagrodą FIPRESCI na zakończonym niedawno festiwalu w Wenencji film wietnamski DryfującAdrift w reż. Bui Thac Chuyen. Festiwal zamknie uroczysta premiera filmu Katarzyny Klimkiewicz pt. Hanoi – Warszawa, wyróżnionego Nagrodą Specjalną Jury w Konkursie Młodego Kina na FPFF Gdynia 2009.

Przegląd filmów Pen-Ek Ratanaruanga

Pen-ek Ratanaruang urodził się w 1962 roku w Bangkoku. Jest filmowym samoukiem uważanym obecnie za jednego z czołowych, obok Wisita Sasanatienga i Apichatponga Weerasethakula, przedstawiciela Nowej Fali kina tajskiego. W 2003 roku zrealizował wielokrotnie nagradzany Last life in the universe ze słynnym japońskim aktorem Asano Tadanobu, po którym zyskał międzynarodową sławę. W przeglądzie filmów reżysera zostanie pokazany jego najnowszy film pt Nimfa (Nang mai) – zachwycający zmysłowością i wyrafinowaną formą obraz rozgrywający się w tajskiej dżungli. Nie zabraknie także jego A Transistor Love Story (Monrak Transistor, 2000), remake hitu tajlandzkiego kina muzycznego z lat 70., w którym reaktywował modę na charakterystyczną dla regionu muzykę country – luk thung. Nimfa, reż. Pen-Ek Ratanaruang

Polskie akcenty

Tradycyjnie na festiwalu nie zabraknie polskiego akcentu – podczas festiwalu odbędzie się uroczysty pokaz filmu Moja krew w reż. Marcina Wrony, głośnego pełnometrażowego debiutu fabularnego autora obsypanej nagrodami krótkometrażówki Człowiek Magnes. W Mojej krwi zderzają się dwa światy i dwie kultury: śmiertelnie chorego boksera Igora (Eryk Lubos) i młodej Wietnamki Yen Ha (debiutująca Luu De Ly). Akcja filmu rozgrywa się między innymi w scenerii Stadionu X-lecia, z licznym udziałem Wietnamczyków. Jest to pierwszy tak wyraźny akcent w polskiej kinematografii, w którym wyraża się echo obecności Azji w Polsce. Film zostanie pokazany z wietnamskimi napisami, z myślą o widowni wietnamskiej.

Kolejnym wydarzeniem festiwalu będzie premierowy pokaz krótkometrażowego filmu Katarzyny Klimkiewicz wyprodukowanego przez Telewizję Kino Polska, którego scenariusz wygrał konkurs Młode Kadry w 2008 roku. Hanoi-Warszawa to historia młodej Wietnamki Mai Anh (debiutująca Thu Ha Mai), która przedostaje się do Polski przez zieloną granicę i próbuje dotrzeć do Warszawy, do swojego narzeczonego. Podróż Mai Anh przez Polskę staje się podróżą przez piekło upokorzeń i przemocy. To pierwszy polski film zrealizowany praktycznie w całości w języku wietnamskim, w którym zagrało kilkunastu debiutujących na ekranie Wietnamczyków mieszkających w Polsce.

Smak kwaśny

Jak co roku program filmowy festiwalu został ułożony w cykle oznaczone 5 smakami: gorzki, słony, łagodny, pikantny i kwaśny. W tym roku wyjątkowo atrakcyjny będzie smak kwaśny, gdzie prezentowane są filmy mniej ambitne, ale szalone, zwariowane, dostarczające dobrej, skrajnie egzotycznej zabawy.

W tym roku program tego cyklu zapowiada się wyjątkowo atrakcyjnie! Będzie można zobaczyć film pt. Adventures of Iron Pussy (Hua jai tor ra nong), reż. Michael Shaowanasai i Apichatpong Weerasethakul – genialną tajską komedię muzyczną z 2003 roku, w której tajny agent-tranwestyta zostaje wysłany z misją przeciwko handlarzom narkotyków. Przebojem będzie na pewno także film Łzy Czarnego Tygrysa (Fah talai jone), reż. Wisit Sasanatieng – mieszanka westernu w stylu Sergio Leone i hollywoodzkiego melodramatu, opowieść o miłości między wyjętym spod prawa chłopakiem a bogatą dziewczyną z tzw. dobrego domu.

Projekcje filmów wzbogacą krótkie formy filmowe, a także kroniki z archiwum WFDiF. W specjalnie przygotowanych porankach dla dzieci zaprezentowane zostaną egzotyczne, azjatyckie bajki.

Wydarzenia specjalne towarzyszące Festiwalowi

Klubowa inauguracja festiwalu zatytułowana na cześć jednego z przebojów filmowych festiwalu – Adventures of Iron Pussy – odbędzie się 23 października (piątek) w warszawskim klubie Saturator, ul. 11 Listopada 22. Jeśli ktoś był na jednym z organizowanych przez Arterię Sylwestrów Wietnamskich w Saturatorze, wie, że imprezy we Wschodnim klimacie są jedyne w swoim rodzaju. Tym, którzy nie byli polecamy gorąco. Wśród atrakcji wieczoru m.in.:

  • set dj-ski tajskiego reggae
  • warsztaty palenia wietnamskiej fajki wodnej
  • karaoke
  • dania egzotyczne
  • azjatyckie krótkie formy filmowe, teledyski, animacje

Przygotowywany jest też koncert-niespodzianka – hit programu.

“Ploy”, reż. Pen-Ek Ratanaruang

“Ploy”, reż. Pen-Ek Ratanaruang

Wietnam w Fotoplastikonie

Wraz z rozpoczęciem 3. Festiwalu Filmowego Kino w pięciu smakach Fotoplastikon Warszawski otworzy wystawę przestrzennych fotografii z wyprawy legendarnego polskiego podróżnika Andrzeja Zawady do Wietnamu. Zawada w 1957 roku wraz ze Zdzisławem Kozłowskim i Jerzym Wehrem wziął udział w ekspedycji do Wietnamu zorganizowanej przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Jej celem było założenie stacji pomiarowych dla badaczy. Wyprawa zakończyła się brawurowym zdobyciem najwyższego szczytu Indochin – Phan Xi Pang. Dziś, po skomplikowanym procesie konserwacji, unikatowe, fenomenalne obrazy zachowane na steroskopowych przezroczach już od 22 października podziwiać będzie można w Fotoplastikonie Warszawskim (Aleje Jerozolimskie 51). Na uroczystym otwarciu wystawy będzie można posłuchać opowieści dwóch członków tej wyprawy oraz porozmawiać z ludźmi, którzy współcześnie żyją w miejscach uwiecznionych niegdyś przez Zawadę.

Gościnnie: Festiwal Włóczykij z Gryfina w warszawskim kinie Muranów

Festiwal Miejsc i Podróży Włóczykij to 10-dniowy festiwal skierowany do ludzi, którzy odnajdują swoją podróżniczą i życiową tropę z dala od utartych szlaków – tłumaczy Przemek Lewandowski, spiritus movens Festiwalu, który odbywa się co roku w miejscowości Gryfino. Jest najciekawszym tego typu wydarzeniem w Polsce. Uczestnicy zawsze mogą liczyć na bogaty program: pokazy filmów, slajdów oraz fotografii, przeglądy profesjonalnych długometrażowych filmów z odległych i egzotycznych zakątków świata jak również degustacje potraw kuchni świata, koncerty alternatywnych zespołów, wystawy, warsztaty, bale, gry i zabawy oraz ekstremalne i nietypowe rajdy na orientację.

W tym roku gryfiński festiwal wystąpi gościnnie w warszawskim kinie Muranów w postaci cyklu prezentacji niezwykłych wypraw do Azji odbytych przez polskich podróżników. Pokazom towarzyszyć będę mini-targi podróży, na których biura podróży i alternatywne firmy organizujące wyprawy do Azji zaprezentują swoją ofertę. Odbędzie się również porywająca, jak zapewnia Przemek Lewandowski, prezentacja Arkadiusza Aruna Milcarza pt.: Indonezja a nawet Papua Nowa Gwinea.

Ponadto 20 października w kawiarni kina Muranów otwarta zostanie wystawa fotografii Jakuba Nguyen Duc pt. Ta biến. Już pod koniec tego roku zniknie oficjalnie i definitywnie Stadion X-lecia i Jarmark Europa a wraz z nim słynne Viet City, ostatnio modne miejsce spotkań warszawskiej młodej inteligencji. Autor zdjęć, wychowany w Polsce pół-Wietnamczyk, który rozumie co zniknięcie stadionu oznacza dla Azjatów, sfotografował miejsce codziennej pracy kilku tysięcy osób.

Festiwal Filmowy Kino w pięciu smakach realizowany jest ze środków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach wieloletniego programu dotacyjnego dla prestiżowych festiwali i przeglądów artystycznych o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim, podkreślających stołeczną funkcję Miasta.

 „Middle-earth”, reż. Thunska Pansittivorakul, Tajlandia, 2005-2009

„Middle-earth”, reż. Thunska Pansittivorakul, Tajlandia, 2005-2009

Lista filmów 3. Festiwalu Filmowego Kino w pięciu smakach

69, reż. Pen-ek Ratanaruang, Tajlandia 1999, 115′ / Don Kichot MFF Berlin 2000, FIPRESCI MFF Hongkong 2000 / Gdy Tum straci pracę, od myśli samobójczych ratuje ją karton pełen pieniędzy, porzucony pod drzwiami, przyczyna serii makabryczno-groteskowych morderstw.

Adventures of Iron Pussy, reż. Michael Shaowanasai, Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia 2003, 90’ / MFF Berlin, MFF Rotterdam 2003 / Szalona komedia muzyczna, transwestycki pastisz kina szpiegowskiego z lat 70. nakręcony w hołdzie heroinie kina tajlandzkiego – Petcharze Chaowarat.

Bangkok dangerous, reż. Oxide Pang Chun, Danny Pang, Tajlandia 1999, 105′ / FIPRESCI MFF Toronto 2000 / Widowiskowe kino akcji, którego bohaterem jest głuchoniemy Kong, płatny zabójca, wykonujący zlecenia na ulicach Bangkoku.

Bambus mój brat, reż. Helena Lemańska, Władysław Forbert, Polska 1955, 60′ / nagroda dla dokumentu MFF Karlowe Wary 1956 / Dokument o życiu w Wietnamie w międzywojennej rzeczywistości, zrealizowany po wojnie indochińskiej z Francją, tuż przed wybuchem wojny z USA.

Birma VJ, reż. Anders Østergaard, Dania 2008, 84′ / Nagroda Jorisa Ivensa Amsterdam 2008, nagroda Sundance 2009 / Nielegalnie przemycona na Zachód relacja z wolnościowego powstania mnichów w Birmie w 2007 roku, zwanego Szafranową Rewolucją.

Błękitny słoń 2, reż. Thaweelap Sriwuthiwong, Tajlandia 2009, 70′ / Poranek dla dzieci. Kolejna część przygód nieustraszonego Khan Kluaya, słonia wielkiego tajskiego monarchy w animacji z królestwa uśmiechów.

Dryfując, reż. Chuyên Bui Thac, Wietnam 2009, 110’ / FIPRESCI MFF Wenecja 2009 / Subtelna opowieść, której bohaterowie mierzą się z problemem, jakim wciąż w konserwatywnym społeczeństwie wietnamskim jest kobiecy homoseksualizm.

Łzy Czarnego Tygrysa, reż. Wisit Sasanatieng, Tajlandia 2000, 110′ / Dragons and Tigers Award MFF Vancouver 2000 / Brawurowy eksperyment, zaskakująca stylizacja retro. Kampowy western w stylu tajskim, którego nie powstydziliby się Sergio Leone i Sam Peckinpah.

Hanoi – Warszawa, reż. Katarzyna Klimkiewicz, Polska 2009, 28′ / Nagroda Specjalna Jury FPFF Gdynia 2009 / Młoda Wietnamka przedostaje się do Polski przez zieloną granicę. Wyrwawszy się z rąk brutalnych przewoźników, sama próbuje dotrzeć do Warszawy.

Moja krew, reż. Marcin Wrona, Polska 2009, 91′ / nagroda Hartley-Merrill Cannes 2007 / Historia śmiertelnie chorego boksera, który namawia nielegalną emigrantkę z Wietnamu, by urodziła mu dziecko w zamian za polskie obywatelstwo.

„Hanoi-Warszawa”, reż. Katarzyna Klimkiewicz

„Hanoi-Warszawa”, reż. Katarzyna Klimkiewicz

Monrak Transistor, reż. Pen-ek Ratanaruang, Tajlandia 2001, 90′ / nagroda FF Azji i Pacyfiku 2002, nagroda MFF Seattle 2002 / Remake hitu tajlandzkiego kina muzycznego z lat 70. Przygody chłopaka, który próbuje zostać piosenkarzem popularnego w regionie gatunku luk thung.

Nimfa, reż. Pen-ek Ratanaruang, Tajlandia 2009, 109′ / MFF Cannes, MFF Toronto 2009 / Podróż do wypełnionej duchami tajskiej dżungli w poszukiwaniu utraconego czucia. Żona rusza śladem męża, uwiedzionego przez leśną nimfę.

Ong bak, reż. Prachya Pinkaew, Tajlandia 2003, 105′ / MFF Bangkok 2003 / Tonnym Jaa w widowiskowym stylu muay thai walczy o odzyskanie skradzionej relikwii, głowy czczonego w rodzinnej wiosce posągu Buddy.

Ostatnie życie we wszechświecie, reż. Pen-ek Ratanaruang, Tajlandia / Japonia 2003, 110’ / FIPRESCI MFF Bangkok 2004, Premio Controcorrente MFF Wenecja 2003 / Opowieść o parze samotnych mieszkańców Bangkoku: ściganym przez yakuzę Japończyku Kenjim i Tajce Noi, nawiązujących trudną do zdefiniowania relację.

Ploy, reż. Pen-ek Ratanaruang, Tajlandia 2007,105′ / MFF Cannes 2007, MFF Toronto 2007 / Spektakl namiętności i zazdrości, zarzewie zdrady i zbrodni. Małżeństwo tajskich emigrantów wraca do kraju na pogrzeb krewnego, by poznać siłę swojego związku.

Sawasdee Bangkok, reż. Aditya Assarat, Kongdej Jaturanrasamee, Pen-Ek Ratanaruang, Wisit Sasanatieng, Tajlandia 2009, 98′ / MFF Toronto 2009, MFF Bangkok 2009, MFF Pusan 2009 / Nowelowy film z Bangkokiem w tle, intymne spojrzenie na miasto autorstwa czterech najbardziej obiecujących reżyserów z Tajlandii.

Światło stulecia, reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia / Francja / Austria 2006, 105′ / MFF Wenecja 2006, MFF Pusan 2006, MFF Rotterdam 2007 / Film poświęcony pamięci. Czołowy przedstawiciel tajlandzkiej nowej fali opowiada o prowincjonalnym szpitalu, w którym mieszkał w dzieciństwie.

93 Years, 1383 Days, 30′ (2008) / Spring Comes Winter After, 4′ (2009) / Dong co – na skraju płci, 52′ (2007), reż. Nguyen Trinh Thi, Wietnam / Wideo z ceremonii boc mo – ponownego pochówku w zestawie z dokumentem o homoseksualnych tancerzach dong-co ze świątyni kultu Bogini Matki Dao Mau.

At first sight / Chemistry / Life show / Unseen Bangkok / After shock / Action! / Middle-earth / Vous vous souviens de moi, reż. Thunska Pansittivorakul, Tajlandia, 2005-2009 / MFF Rotterdam 2009 / Zestaw śmiałego kina gejowskiego z Tajlandii, zrealizowanego lub wyprodukowanego przez niezależnego artystę Thunskę Pansittivorakula.

Filmy będą pokazywane w 5 miastach Polski: od 22 do 27 października w Warszawie w kinie Muranów i KINO.LAB, następnie od 25 do 15 listopada w Łodzi w Kinie Charlie, w Katowicach w Kinie Światowid, w Poznaniu w Kinie Muza i w Krakowie w Kinie Pod Baranami.

Organizator: Fundacja Sztuki Arteria, Partnerzy festiwalu: Kino Muranów, KINO.LAB, Muzeum Powstania Warszawskiego i Fotoplastikon Warszawski, Muzeum Azji i Pacyfiku, Centrum Wspierania Młodych Filmowców w Hanoi, Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Kontynent Warszawa, Fotoplastikon Warszawski

Filmy będą pokazywane w 5 miastach Polski: od 22 do 27 października w Warszawie w kinie Muranów i KINO.LAB, następnie od 25 do 15 listopada w Łodzi w Kinie Charlie, w Katowicach w Kinie Światowid, w Poznaniu w Kinie Muza i w Krakowie w Kinie Pod Baranami.

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR