• 2009-10-07

Joanna Krzysztoń – Stan Przejściowy

Od 10 października do 31 października 2009 roku | Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu

Indywidualna wystawa malarstwa Joanny Krzysztoń w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu to ekspozycja dzieł pochodzących z lat 2004-2009. Abstrakcyjne, wyciszone obrazy o formach zaczerpniętych z mandali, o dużych, kościelnych rozmiarach i przeważnie centralnej kompozycji, sprzyjają koncentracji odbiorcy i skłaniają do medytacji. Sakralnego charakteru nadaje im również złoto, które w połączeniu z różnymi odcieniami brązów, stanowi element spajający eksponowany cykl dzieł.  Kuratorem wystawy jest Andrzej Mitan.

Joanna Krzysztoń, "Tryptyk", akryl, 2009, 200x243

Joanna Krzysztoń, "Tryptyk", akryl, 2009, 200x243

Tytuł wystawy należy rozumieć szeroko. Stan przejścia określają w prezentowanych dziełach nawarstwienia faktur i nie do końca sprecyzowane kolory, przywołujące na myśl motyw przemijania i pokorę wobec tego, co przekracza myślenie człowieka– dwóch potęg: czasu i skończoności. Podobną warstwowość zauważyć można w surowych przestrzeniach ekspozycyjnych radomskiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, które znajduje się na etapie pomiędzy dawną przemysłową funkcją a nowym, artystycznym przeznaczeniem. Przywołują one świadomość, że nic nie jest na stałe, życie to ciągła zmiana, ruch, a budynki, podobnie jak ludzie – starzeją się, zmieniają, niszczeją, ale i odradzają, powracają w nowej formie.

Stan przejściowy to niewątpliwie najbardziej twórczy okres – pisze Joanna Krzysztoń w katalogu wystawy – Jest w nim miejsce na poszukiwania, błędy, a nawet zwątpienie, musi pojawić się też wyrozumiałość dla własnej i cudzej słabości oraz otwarcie na nieznane, nieprzewidziane. W stanie przejściowym pojawia się też pytanie o skończoność własnej pracy. Czy obrazy, które maluję zostały zatrzymane w procesie tworzenia we właściwym momencie?

Złoty kolor będący uzupełnieniem takich kompozycji jak: Zachód słońca, Przypływ, Odpływ, Stara biblioteka, Wygaszanie pieca, Wojownik przenosi je w transcendentny wymiar i przepełnia symbolicznymi znaczeniami. Podobną, integrującą, rolę pełni motyw bramy, obecny w większości prezentowanych obrazów – metafora przenikania kultur, religii, rozpoczynania nowej drogi. Koresponduje on z twórczością artystki, w której odnaleźć można  inspiracje zarówno dziedzictwem chrześcijańskim, buddyzmem zen, jak i kulturą Aborygenów.

Malarstwo abstrakcyjne prezentowane w Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu stanowi tylko jedną z form artystycznych wypowiedzi Joanny Krzysztoń. Na drugim biegunie tej twórczości znajdują się realistyczne, wręcz reportażowe prace tworzące cykl Reality show powstający od kilku lat na podstawie zdjęć z prasy. Artystka wyjaśnia:

Zajmuję się tym, co w danym momencie życia zajmuje mnie najbardziej i szukam odpowiednich środków wyrazu. W moim malarstwie nie ma jednej drogi, albo czegoś takiego jak styl Joanny Krzysztoń. (…) Kolejne cykle malarskie same się wyczerpują, tracą energię, coś nowego pojawia się na horyzoncie i całkowicie mnie pochłania. Życie samo niesie zmianę.

Według Jana Rylkego, polskiego profesora, artysty malarza, performera, w obrazach Joanny Krzysztoń odnaleźć można sens malarstwa. W katalogu do wystawy pisze on, iż artystka łączy abstrakcję z realizmem tworząc tym samym swego rodzaju hybrydę-abstrakcję, która nie jest tylko formą, zawiera też bowiem treść. Uważa on, iż malarstwo Krzysztoń odległe jest od wsparcia finansowego, instytucjonalnego czy też tego związanego z popularnością. Odnajduje on mianowicie widoczny sens obrazów malarki przy bezsensie wielu innych sensów, tworzonych zgodnie z modami kreowanymi na Zachodzie.

Joanna Krzysztoń, "Przypływ", tech. mieszana, 2006, 200x150

Joanna Krzysztoń, "Przypływ", tech. mieszana, 2006, 200x150

Joanna Krzysztoń studiowała malarstwo w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1978 roku obroniła z wyróżnieniem dyplom w pracowni Jana Tarasina. W latach 1978-1981 była członkiem teatru Akademia Ruchu w Warszawie. Od 1995 roku współpracuje jako stylistka z różnymi pismami poświęconymi wystrojowi wnętrz. Swoje prace prezentowała na kilkunastu wystawach w kraju i za granicą (Niemcy, Holandia) oraz na kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Holandii, Szwecji i Bułgarii. W roku 2007 otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współprowadzi galerię 2b+r w Warszawie. W swojej twórczości artystycznej zajmuje się głównie malarstwem.

Kuratorem wystawy jest Andrzej Mitan.
Wystawie towarzyszy katalog, do którego teksty napisali Joanna Krzysztoń i Jan Rylke.
Honorowy patronat nad wystawą objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR