• 2010-05-20

3. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

Od 20 do 22 maja 2010 roku | Kraków

Tan Dun w niezwykłym duecie z Leszkiem Możdżerem, monumentalny koncert złożony z największych przebojów muzycznych Shigeru Umebayashiego, twórcy muzyki do takich filmów jak Cesarzowa, Dom latających sztyletów i Spragnieni miłości i wreszcie Howard Shore w roli gościa specjalnego projekcji trzeciej części trylogii Władca Pierścieni – 20 maja 2010 roku rozpoczyna się 3. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Nie zabraknie spotkań w Akademii Festiwalowej w Rynku Głównym oraz specjalnego przeglądu filmowego w Kinie Pod Baranami.

Materiał promocyjny organizatora

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie jest największym tego typu wydarzeniem w Polsce i czwartym – poza Ubedą, Teneryfą i Gandawą – w Europie. Prezentuje nie tylko znakomite dzieła muzyczne, ale również filmy, do których powstały (dotychczas były to m.in.: Władca Pierścieni, SpiderMan, Matrix, Pachnidło, Wielki Błękit, Przyczajony Tygrys, Ukryty Smok, i in.). Gości wybitnych reżyserów i cenionych kompozytorów muzyki filmowej (dotychczas zaproszenie na Festiwal przyjęli m.in.: Jan A.P. Kaczmarek, Tan Dun, Eric Serra, Reinhold Heill, Johny Klimek, Tom Tykwer, Diego Navarro).

Tegoroczna, trzecia już edycja Festiwalu, eksponuje z jednej strony wielkie produkcje chińskiego przemysłu kinematograficznego (Dom latających sztyletów, Hero, The Banquet, Cesarzowa), a z drugiej – intymne i liryczne kino azjatyckie (Spragnieni miłości, 2046, i in.). Zaproszenie do Krakowa przyjęli cenieni w świecie kompozytorzy: laureat Oscara Chińczyk Tan Dun, który zaprezentuje po raz pierwszy na świecie, przygotowany specjalnie dla festiwalu Hero Concerto oraz wielokrotnie nagrodzony za muzykę filmową Japończyk Shigeru Umebayashi, którego koncert poprowadzi jeden z najzdolniejszych kompozytorów młodego pokolenia, Brytyjczyk Benjamin Wallfisch. W wielkim finale zabrzmi muzyka filmu Władca Pierścieni. Powrót króla, a na widowni zasiądzie wyczekiwany długo w Krakowie Howard Shore – twórca muzyki do nieśmiertelnej trylogii Petera Jacksona.

W programie nie brakuje także atrakcji dla najmłodszych miłośników muzyki filmowej. W piątek (21 maja 2010 roku), w Kijów. Centrum odbędą się aż trzy koncerty adresowane do dzieci, prezentujące piosenki Alana Menkena ze słynnych produkcji Walta Disneya, m.in. Piękna i Bestia, Śpiąca Królewna, Pocahontas, Herkules czy najnowszej animacji wytwórni: Księżniczka i żaba. W roli solistów wystąpią młode gwiazdy polskiej rozrywki, m.in. Natalia Kukulska i Kuba Molęda.

Po sukcesie ubiegłorocznej Akademii Festiwalowej na Rynku Głównym, również w tym roku zaplanowano otwarte dla publiczności spotkania z goszczącymi na Festiwalu kompozytorami muzyki filmowej i krytykami. We współpracy z Kinem Pod Baranami po raz pierwszy uruchomione zostaną natomiast pasma filmowe prezentujące filmy, do których muzykę stworzyli kompozytorzy – goście tegorocznej edycji Festiwalu.

Chińskie superprodukcje i Youtube Internet Symphony

Tan Dun & Leszek Możdżer

Tan Dun – kompozytor i dyrygent chiński, który swoją twórczością wywarł znaczący wpływ na światową scenę muzyczną wraca na festiwal z niezwykłym muzycznym projektem doskonale oddającym cel przyświecający jego pracy: tworzenie dzieł innowacyjnych dla zróżnicowanej publiczności, przełamywanie barier między muzyką klasyczną i popularną, muzyką Wschodu i Zachodu.

Tan Dun, fot. Nana Watanabe

Bardzo szybko stał się czołowym kompozytorem tzw. Nowej Fali muzyki współczesnej w Chinach, która rozwijała się na początku lat osiemdziesiątych. Charakteryzował ją, wcześniej zakazany w Chinach, kulturowy pluralizm. Wśród jego najbardziej uznanych kompozycji znajdują się opery: Ghost Opera, Death and Fire, Peony Pavilion, czy Tea napisana na instrumenty z ceramiki, kamieni i papieru. Tan Dun komponuje także symfonie, w swoim dorobku posiada między innymi słynną symfonię mozaikową – A World Symphony for the Millennium oraz Heaven Earth Mankind, która powstała z okazji powrotu Hong Kongu do Chin.

Europejska publiczność kojarzy jednak Tan Duna ze względu na ścieżki dźwiękowe do przebojów kinowych: Przyczajony tygrys, ukryty smok oraz Hero.  Dla Krakowa przygotował: The Banquet Concerto – oparty na ścieżce dźwiękowej do słynnej chińskiej adaptacji Hamleta Szekspira Banquet: 100 dni cesarza z Ziyi Zhang (Horsemen – jeźdźcy apokalipsy, Wyznania Gejszy, Przyczajony tygrys, ukryty smok, Hero) w roli głównej. Partię fortepianową wykona Leszek Możdżer.

Leszek Możdżer, fot. Przemek Krzakiewicz

Tan Dun otworzy swój koncert na krakowskich Błoniach utworem Internet Symphony Eroica. Utwór powstał na potrzeby konkursu zorganizowanego przez serwis YouTube, za pośrednictwem którego Tan Dun zaprosił do wykonania własnej muzyki internautów. Sam kompozytor w rozmowie z BBC powiedział, że inspiracją dla jego najnowszej kompozycji był hałas, jaki słyszał podczas spacerów ulicami Nowego Jorku – właśnie dlatego muzyka ta w rytmiczny sposób jest zapisem głosów miasta połączonych w rytmiczne sekwencje z brzmieniem orkiestry.

W wyniku internetowego przesłuchania powstała orkiestra złożona z amatorów i zawodowców, która wystąpiła w Carnegie Hall w Nowym Jorku, aby przez trzy dni grać u boku Michaela Tilsona Thomasa. Utworzenie YouTube Symphony Orchestra było jedynym w swoim rodzaju projektem, który w zupełnie nowy, nowoczesny i przekonujący sposób tworzy przyszłość muzyki.

Dom latających sztyletów i Spragnieni miłości

Shigeru Umebayashi – japoński kompozytor, lider EX – japońskiego zespołu rockowego popularnego w okresie japońskiej nowej fali, zawita do Krakowa z suitami muzycznymi do najgłośniejszych produkcji filmowych ostatnich lat. Będą to zarówno wielkie obrazy chińskie nawiązujące do Złotego Wieku Państwa Środka, ale także intymne, kontemplacyjne kino azjatyckie .

Jednym z najbardziej znanych dzieł Ume jest muzyka skomponowana do filmu Wong Kar-Wai Spragnieni Miłości (In The Mood For Love), soundtrack do futurystycznego obrazu tego samego reżysera: 2046, a także do takich produkcji jak: Dom latających sztyletów (House of Flying daggers), Cesarzowa (The Curse of Golden Flower),  Hannibal. Po drugiej stronie maski (Hannibal Rising). W 2007 dołączył jako producent i kompozytor muzyki do filmu Absurdistan, Charleston za Ognjenku- Tears for Sale i Incendiary – Blown Apart. Ostatnim osiągnięciem Umebayashiego było skomponowanie wraz z Ablem Korzeniowskim muzyki do filmu słynnego dyrektora domu mody Gucci – Toma Forda A Single Man.

Powrót Króla Howard Shore

Zainaugurowany w 2008 r. cykl wykonania kompletnej partytury filmowej autorstwa Howarda Shore’a napisanej do trylogii Petera Jacksona – Władca Pierścieni, będzie miał w tym roku w Krakowie swoją trzecią, finałową odsłonę. Tym razem monumentalny, blisko 300.osobowy skład wykonawczy zaprezentuje oskarową ścieżkę dźwiękową do Powrotu Króla. Projekt jest najwyższej próby popisem technologii, innowacyjności w zakresie prezentacji obrazu filmowego symultanicznie z muzyką.

Howard Shore

Kompozycja Howarda Shore’a to monumentalna symfoniczna oprawa obrazu filmowego, niepowtarzalna na planie ilustracyjności. W istocie muzyka Shore’a to unikalna wizja, którą rozpatrywać możemy jako sumę najważniejszych tendencji rozwojowych powstających na przestrzeni historii rozwoju muzyki symfonicznej. Przemyślana konstrukcja dzieła wymaga użycia rozbudowanego aparatu symfonicznego orkiestry, odpowiedzialnej roli chórów mieszanych, chóru chłopięcego, a także instrumentalnych i wokalnych partii solowych wykonywanych w tworzonych przez Tolkiena językach: quenya, sindarin, khuzdül, adünaickim, czarnej mowie oraz staroangielskim.

Wielki skład orkiestry symfonicznej Sinfonietta Cracovia, projektowy chór Pro Musica Mundi oraz chór chłopięcy Pueri Cantores Sancti Nicolai poprowadzi Szwajcar – Ludwig Wicki, założyciel i dyrektor artystyczny 21st Century Orchestra stale współpracująca z Howardem Shorem, Randym Newmanem, Martinem Böttcherem oraz innymi kompozytorami muzyki filmowej.

Howard Shore jest jednym z najbardziej poważanych i utytułowanych kompozytorów muzyki filmowej na świecie. Przez krytyków uważany jest za mistrza gatunku. Wielokrotny laureat Złotych Globów i Grammy, zdobywca Oscara. Stworzył muzykę do przeszło 50 filmów, z których najbardziej znane są takie tytuły jak: Filadelfia (Philadelphia), Siedem (Seven), Pani Doubtfire (Mrs. Doubtfire), Milczenie owiec (The Silence of the Lambs), Gra (The Game), Gangi Nowego Jorku (Gangs of New York) czy Aviator (The Aviator).

Disney – Królestwo Muzyki – piosenki Alana Menkena

Natalia Kukulska, Kuba Molęda i Łukasz Dziedzic wystąpią w muzycznym show z filmami Walta Disneya. Znani piosenkarze wcielą się w bohaterów najsłynniejszych filmów Disneya i z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej oraz chóru wykonają niezapomniane melodie, którym towarzyszyć będzie projekcja na wielkim ekranie fragmentów klasycznej disnejowskiej animacji. W programie koncertu znajdą się między innymi: muzyka z filmu Śpiąca Królewna na motywach baletu Piotra Czajkowskiego, doskonale znane piosenki z Pocahontas, Herkulesa czy Aladyna, aria z musicalowej inscenizacji Pięknej i Bestii oraz utwory z najnowszych filmów Disneya (Księżniczka i żaba).

The Walt Disney Company

Spośród wielu kompozytorów współpracujących ze studiem Disneya, Alan Menken jest tym, który wywarł największy wpływ na muzykę w filmach Disneya. Jest autorem najpiękniejszych, współczesnych filmowych melodii i najbardziej utytułowanym kompozytorem filmowym w historii – zdobył aż osiem Oscarów! Wraz z Howardempostanowił przenieść na ekran ducha nowojorskiego Broadwayu i tak od pierwszych dźwięków Małej Syrenki rozpoczęła się nowa era w muzyce Disneya. Menken jest autorem ścieżek dźwiękowych m.in. do Pięknej i Bestii, Aladyna i Pocahontas. Doskonale porusza się w każdym gatunku muzycznym – potrafi czerpać inspirację z gospel (jak w filmie Herkules), z muzyki country (Rogate Ranczo), a nawet z muzyki liturgicznej (Dzwonnik z Notre Dame).

Akademie filmowe na krakowskim Rynku Głównym

Akademia Festiwalowa to możliwość bezpośredniego spotkania z mistrzami muzyki filmowej, reżyserami i gośćmi specjalnymi festiwalu. Ich organizacja na krakowskim Rynku ma być wyrazem otwarcia się festiwalu na szeroką – również przypadkową publiczność. Tym wyraźniej warto podkreślić gotowość Krakowa na działania filmowe. Dla mieszkańców i gości obecność w Krakowie wybitnych kompozytorów muzyki filmowej ma być niepowtarzalną formą zapytania o sekrety warsztatu filmowych mistrzów, spotkania z gwiazdami wielkiego ekranu oraz zdobywcami cennych nagród filmowych, w tym laureatów Oscara.

Spotkania prowadzić będą dziennikarze RMF Classic, Soundtrack.pl, Muzykafilmowa.pl, a także cenieni dziennikarze i krytycy muzyczni z Niemiec, Szwecji, Holandii, USA i Kanady.

Kompozytorzy w Kinie Pod Baranami

Podczas Festiwalu, we współpracy z Kinem Pod Baranami, zaprezentowane zostaną wybrane filmy, do których muzykę tworzyli goście specjalni 3. edycji FMF: Tan Dun, Shigeru Umebayashi oraz Howard Shore. Projekcje będą znakomitym uzupełnieniem programu Festiwalu złożonego z prezentacji muzycznych i wielkich widowisk multimedialnych na krakowskich Błoniach. Będzie można zobaczyć m.in.:

Tan Dun:

  • Banquet 100 dni cesarza, reż. Xiaogang Feng, 2006 r.
  • Hero, reż. Yimou Hang, 2002 r.
  • Przyczajony tygrys, ukryty smok, reż. Ang Lee, 2000 r.

Shigeru Umebayashi:

  • Dom latających sztyletów, reż. Yimou Hang, 2004 r.
  • 2046, reż.Wong Kar Wai, 2004 r.
  • Cesarzowa, reż. Yimou Hang, 2006 r.
  • Spragnieni miłości, reż. Wong Kar Wai, 2000 r.

Howard Shore:

  • Mucha, reż. David Cronenberg, 1986 r.
  • Milczenie owiec, reż. Jonathan Demme, 1991 r.
  • Filadelfia, reż. Jonathan Demme, 1993 r.
  • Infiltracja, reż. Martin Scorsese, 4 Oskary; 2006 r.

3. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie
20-22 maja 2010 roku

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR