• 2010-05-22

Jacek Ziemiński – Co robi malarz we wnętrzu

Od 28 maja do 3 lipca 2010 roku | Galeria Zderzak w Krakowie

Na wystawie w Zderzaku będzie można zobaczyć obrazy i przedmioty, które byłyby zwykłymi meblami, gdyby nie to, że istnieją w jednym tylko egzemplarzu. Meble zostały zaprojektowane przez artystę i pomalowane tak pięknie, że stały się czymś więcej – obrazami malarza-optymisty. Ja nie robię mebli, ale zrobiłem coś takiego, co chciałbym mieć – mówi malarz-optymista. Faktycznie, meble są jak namalowane, są jak z bajki o malarzu, który potrafi wyczarować różne przedmioty rzeczywiste. Ich pierwsze pomysły pochodzą z domu malarza. Cały dom malarza jest nowoczesną bajką, stojącą na skraju lasu.

Jacek Ziemiński, "Co robi malarz we wnętrzu", wernisaż w Galerii Zderzak, fot. Joanna Sokołowska

Kim jest Jacek Ziemiński?

Jacek Ziemiński jest najbardziej niedocenionym malarzem pokolenia lat 80. Zawsze był estetą i lata 80., burzliwe i gadatliwe, zaczął od skromnych obrazów malowanych w jaśniutkie paski. Potem dostosował się do panującego klimatu i na plótnach ogromnych rozmiarów malował gigantyczne ziemniaki, zalewane falami oceanu ponure wyspy, wielkie gruszki, ukochane konie-Araby, stojące nieruchomo w morskich grotach.

Kiedy w latach 90. klimat się zmienił, Ziemiński wrócił do swoich ulubionych motywów: znów malował w paski. W czasie indywidualnej wystawy w warszawskiej Zachęcie w 1999 roku napisano o nim dwie ciekawe rzeczy. Obrazy Ziemińskiego są ładne – zauważyła krytyczka nr 1 – Dla artysty malarstwo samo w sobie jest wystarczającym celem, aby zaistnieć. Ziemiński to mikroskopijny odbiornik dynamicznej zasady wszechświata.

Szanowny Panie Jacku – napisała bardziej intymnie krytyczka nr 2. – Oczyszczenie nie zubaża, bo drażni Pan struny naszej elementarnej wrażliwości i naszej własnej czystości. Jest tutaj pełnia dzięki kontrastom, jest miłość, jest warsztat i jest lament – dyskretny, ubrany w trzymające swą paskowatość paski. Bardzo mnie Pan pokrzepił.

W latach 2000 Ziemiński został panem od rysunków w Przekroju Najsztuba. To on przyhołubił Sasnala i Maciejowskiego oraz odpowiadał za ogólny szlif. Przekrój był wtedy czasopismem trendy, no i wychodził w Warszawie. Z członkami Grupy Ładnie łączyła go lekkość tworzenia i poczucie humoru. Powiedziano o Maciejowskim, że to malarz, który maluje malarzy. Ziemiński to malarz, który maluje malarstwo.

Dom malarza i gentelmana.

Dom malarza powstał niedawno; w drugiej połowie lat 2000. Dom jest ze szkła i modrzewia. Stoi w lesie na trawniku. W środku ma dużo powietrza. Wszystko jest ładne i rozumne: meble, lampy, sztućce, drzwi, kołdry, poduszki. Ściany wewnętrzne i niektóre przedmioty zostały pomalowane ręką artysty tak, jakby były tam zawsze – swobodne i radosne. Cząstkę tego domu – kosmosu nowoczesnego malarza – zobaczyć można na wystawie w Zderzaku.

Autor Jacek Ziemiński

Jacek Ziemiński

Urodził się w 1953 roku w Warszawie. W latach 1975-1979 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w latach 1982-89 pracował jako asystent. Uczył i uczy w szkołach prywatnych. Uprawia malarstwo. Reprezentuje warszawską szkołę malarskiej nowoczesności (Gierowski, Dominik, Ciecierski).

Miał wystawy m.in. w Galerii Promocyjnej i Galerii Studio w Warszawie, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, w Galerii Wyspa w Gdańsku, w Zderzak w Krakowie (w 1998 roku).

Jego obrazy znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Sztuki Studio w Warszawie, Galerii Zachęta oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.

Lubi konie, dzieci, psy, rozmowy o sztuce, zwłaszcza o malarstwie. Kocha swoją żonę, jest punktualny, dobrze gotuje, ma poczucie humoru i kilka innych zalet.

Słabości: ray-bany, Warszawa, malarstwo, kilka innych.

Kurator: Marta Tarabuła

Galeria Zderzak
ul. Floriańska 3
Kraków

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Obrazy użytkowe

Magdalena Sołtys

Widok wystawy „Sławomir Marzec. Obrazy użytkowe”, Galeria Fibak, Warszawa 2016 (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Cichy heroizm

Sebastian Pytel

„Niewinne”, reż. Anne Fontaine, 2016, fot. Anna Włoch (źródło: materiały dystrybutora – Kino Świat)

Obrazy przebudowane. Frank Stella

Natalia Cieślak

„Frank Stella i synagogi dawnej Polski”, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, 2016, fot. Magda Starowieyska (źródło: dzięki uprzejmości Muzeum)

Wolna Akademia

Małgorzata Jankowska

Wystawa prac uczestników Ogólnopolskiej Płaszczyzny Współpracy Akademickiej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski (źródło: materiały Kwartalnika Rzeźby Orońsko)

O pochodzeniu łajdaków, czyli...

Klaudia Dąbrowska

Tomasz Wiśniewski, „O pochodzeniu łajdaków”, Wyd. Lokator, Kraków 2015 (źródło: dzięki uprzejmości wydawnictwa)

Szepty spod ziemi

Zuzanna Sokołowska

Muzeum Śląskie w Katowicach: „Carole Benzaken, Mi'ma'amakim... *Psalm 130”, kurator: Marek Zieliński, 06.02.-31.07.2016 r. (źródło: dzięki uprzejmości organizatora)

Edward Dwurnik. Ołówek, farba i miłość

Katarzyna Zahorska

Edward Dwurnik, „Miłość Light” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w obronie świata

Ewa Wójtowicz

Samuele Ghilardi, Święty Prekariusz (San Precario), rok powstania nieznany, fot. Samuele Ghilardi (CC BY NC ND) (źródło: materiały prasowe Muzeum Sztuki Nowoczesnej)

Afront wobec druku

Marta Smolińska

Andrzej Szewczyk, „Biblioteka Mariany Alcoforado (Biblioteka Poznańska)”, 1994-2001, drewno, ołów, enkaustyka, sól (pięć elementów: 12,5 x 33 x 5 cm), Kolekcja Grażyny Kulczyk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Aporie pisma

Wojciech Delikta

Michał Martychowiec, praca z cyklu „Vanitas” (detal), 2010, dzięki uprzejmości artysty, fot. Wojciech Delikta (źródło: archiwum autora)
więcej artykułów

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR