• 2011-01-22

Transmigracje. Mysłowski, Puntos

Od 21 stycznia do 6 marca 2011 roku | Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie

Wystawa Transmigracje konfrontuje dzieła dwóch artystów współczesnych, których doświadczenie życiowe i twórcze wpisuje się w kwestię transmigracji. Malarz, grafik, rzeźbiarz, autor instalacji i fotografik Tadeusz Mysłowski jest polskim twórcą mieszkającym w Nowym Jorku. Jani Konstantinovski Puntos to uprawiający grafikę, sztukę instalacji artysta pochodzenia greckiego tworzący w Polsce i USA.

Chair throne for Mondrian

Chair throne for Mondrian

Artyści znają się i przyjaźnią od lat, parokrotnie konfrontowali swoje dzieła przy okazji wspólnych wystaw. Obaj pojmują transmigrację nie tylko jako fizyczny aspekt przemieszczania się artysty i jego dzieł, ale także jako migrację myśli, konotacji, pamięci, źródeł inspiracji.

Mysłowski i Puntos mają świadomość nieustającego transmigrowania, czego dali wyraz w 2004 roku nowojorską wystawą w Taller Boricua Gallery.

Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. słynne Krzesła-trony tworzone przez Mysłowskiego w hołdzie dla artystów, których twórczość go inspirowała. Szczególnie intrygujące są ostatnie projekty Manhattan Chairs, w których artysta odwołuje się zarówno do geometrycznej (grid), jak i organicznej struktury Manhattanu.

Na wystawie nie zabraknie nagrodzonej podczas ostatniej edycji Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie (2009) pracy On i Ona. Odnowa – ogromnych drzeworytów tworzących dyptyk z postaciami kobiety i mężczyzny – jakby zapisanych w geometrycznym kodzie.

Tadeusz Mysłowski, On & Ona ODNOWA, 2009

Tadeusz Mysłowski, On & Ona ODNOWA, 2009

Dla Mysłowskiego niezwykle ważny jest proces twórczy można go prześledzić wczytując się w kilkumetrowy wydruk zapisu tworzenia, zawierający m.in. notatki, szkice, pierwsze wizualizacje, który pokazuje skąd zrodził się pomysł dzieła i jak przebiegał proces projektowania.

Puntos prezentuje w Galerii MCK specjalnie przygotowane na tę okazję instalacje tzw. site-specific. Przestrzeń sali z arkadami zainspirowała go do stworzenia Ikonostasu złożonego z monitorów skupionych wokół macedońskiej ikony Matki Boskiej Źródła Życia z XVIII w.

Jani Konstantinovski Puntos, Pole medytacyjne, 2011

Jani Konstantinovski Puntos, Pole medytacyjne, 2011

Motywem przewodnim pracy Pole medytacji stał się posąg Buddy (wypożyczony ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie), który skonfrontowany został z monitorem, stając się niejako symbolem rozważań na temat siły buddyzmu we współczesnym świecie.

Dr Monika Rydiger – kuratorka wystawy pisze w katalogu:

Transmigracje – to słowo, które dobrze oddaje charakter naszej współczesnej egzystencji. Ruchliwość, nieuchwytność, płynność. Przepływ ludzi, myśli, idei. Zmieniamy miejsca, a one zmieniają nas. Nasza mobilność ciągle konfrontowana jest z mobilnością otoczenia. Stąd znamienny dla naszych czasów relatywizm wszelkich zjawisk. Przekraczamy granice – pomiędzy krajami, kontynentami, kulturami, ale i gatunkami w sztuce, spuścizną, którą dziedziczymy po minionych pokoleniach, a nowymi sposobami ekspresji, mediami, za pomocą których opowiadamy o naszej własnej sytuacji. Poruszamy się w tym obszarze, przemierzamy go, wypełniamy.

Tadeusz Mysłowski, Manhattan Grid, 1995

Tadeusz Mysłowski, Manhattan Grid, 1995

Tadeusz Mysłowski – malarz, grafik, fotografik. Urodził się w 1943 roku w Piotrkowie koło Lublina. Absolwent malarstwa i grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1970 roku pracuje w Nowym Jorku. Od lat pozostaje wierny estetyce abstrakcji geometrycznej, wprowadza do niej jednak nowe wątki, nowe media i materiały.

Inspiracji dla jego eksperymentów formalnych dopatrzyć się można przede wszystkim w tradycji konstruktywizmu – w twórczości Pieta Mondriana, Kazimierza Malewicza, Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Wacława Szpakowskiego, Henryka Berlewiego, Ludwiga Miesa van der Rohe.

Tadeusz Mysłowski, W stronę geometrii organicznej - reakcja na wydarzenia 11 września 2001

Tadeusz Mysłowski, W stronę geometrii organicznej - reakcja na wydarzenia 11 września 2001

Jani Konstantinovski Puntos uprawia grafikę i sztukę instalacji. Urodził się w 1961 r. w Wałbrzychu, gdzie osiedliła się jego grecka rodzina, kiedy miał 11 lat wrócił z bliskimi do Macedonii. Zaczynał od tradycyjnej grafiki warsztatowej, w której szkolił się na wydziale grafiki krakowskiej ASP. Podyplomowe studia scenograficzne a także artystyczne kontakty z Jerzym Nowosielskim, Tadeuszem Kantorem, Emilem Kustricą, Joelem Shapiro odcisnęły piętno na jego wyobraźni.

Tworzy w Polsce i w USA, wciąż podróżuje, odkrywając dla siebie nowe terytoria podczas długich pobytów w krajach Europy, Azji, Ameryki (m.in. w Macedonii, Włoszech, Grecji, Australii, Indiach, Syrii, Emiratach Arabskich, Chinach, Japonii, Jordanii i USA).

Wystawa „Transmigracje. Mysłowski, Puntos” w MCK w Krakowie, fot. Zofia Waligóra

Wystawa „Transmigracje. Mysłowski, Puntos” w MCK w Krakowie, fot. Zofia Waligóra

W niedzielę, 23 stycznia po wystawie Transmigracje. Mysłowski, Puntos będą oprowadzać sami artyści: Tadeusz Mysłowski o godz. 12.00 i Jani Konstantinovski Puntos o godz. 15.00. Opowiedzą oni o swoich doświadczeniach związanych z tematem przewodnim wystawy.

Obaj pojmują transmigrację nie tylko jako fizyczny aspekt przemieszczania się artysty i jego dzieł, ale także jako migrację myśli, konotacji, pamięci, źródeł inspiracji. Przybliżą widzom procesy twórcze, w wyniku których powstały zgromadzone na wystawie dzieła. Będzie to także okazja, do bezpośredniej rozmowy z artystami i zadania im pytań.

O.pl Polski Portal Kultury objął patronat medialny nad wystawą.

Transmigracje. Mysłowski, Puntos
21 stycznia – 6 marca 2011
Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, Rynek Główny

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR