• 2011-04-21

The Dynamic Dead Roee Rosen

Od 20 kwietnia do 3 lipca 2011 roku | CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie

Trzy nielegalne emigrantki opętane przez izraelskiego artystę. Ostatnie dni Trzeciej Rzeszy widziane oczyma kochanki Adolfa Hitlera. Dziecko zmienione w marionetkę przez diabolicznego ojca. Belgijska surrealistka, której nigdy nie było. Tragiczne żarty, ostateczne wyznania, misterne mistyfikacje i świat widziany zza grobu przez dynamicznego umarłego. Za tym wszystkim stoi Roee Rosen – malarz, pisarz, filmowiec, laureat nagrody Orizzonti na 67. Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2010 roku, cieszący się zasłużoną sławą najbardziej prowokacyjnego intelektualnie współczesnego artysty w Izraelu.

Roee Rosen, Justine Frank: fotografia, Paryż, 1928, 1998-2005

Wystawa The Dynamic Dead Roee Rosen, otwarta w CSW od 20 kwietnia 2011 roku, jest prezentacją kluczowych projektów z dorobku artysty i podsumowaniem dwóch dekad jego wytężonej pracy na polu tyleż ryzykowanych, co inspirujących idei.

Świat sztuki zwrócił uwagę na Roee Rosena w 1997 roku, kiedy w pracy Live and Die as Eva Braun (Żyć i umrzeć jako Eva Braun) zaproponował odbiorcom wcielenie się w kochankę Adolfa Hitlera i przyjęcie jej punktu widzenia ze wszystkimi tego politycznymi, etycznymi i erotycznymi konsekwencjami. Literacko-malarska instalacja pokazywana była w Muzeum Izraela w Jerozolimie i na głośnej wystawie Mirroring Evil w nowojorskim Muzeum Żydowskim.

W Warszawie obok Evy Braun Rosen przedstawia dwie kolejne narracje rozgrywające się na pograniczu fikcji i rzeczywistości: Justine Frank 1900-1943 i Confessions (Wyznania). W pierwszym z projektów Rosen kreuje postać (a także dzieło) fikcyjnej międzywojennej surrealistki, belgijskiej Żydówki nazwiskiem Justine Frank. Confessions to swoista spowiedź artysty, kamień milowy w historii deprawacji i czystego zła, ostateczne wyznanie, które Rosen wkłada w usta trzech kobiet, nielegalnie przebywających w Izraelu emigrantek.

Czwartym projektem prezentowanym w ramach warszawskiej wystawy Roee Rosena, jest film Hilarious, zrealizowany w konwencji telewizyjnego show typu stand-up comedy eksperyment w dziedzinie posuniętego za daleko żartu i tragicznego komizmu.

Uzupełnieniem prezentacji są cykle malarskie Frosted Self Portraits (Autoporety Oszronione) i Martyrpaintings (Obrazy Męczennika) oraz The Funeral Paintings (Obrazy pogrzebowe), w których jesteśmy zaproszeni do spojrzenia z punktu widzenia martwego artysty – leżącego w grobie Roee Rosena, dynamicznego umarłego.

Intelektualna prowokacja jest ulubioną przez Roee Rosena metodą inicjowania dyskusji. Sam artysta zajmuje w debacie dwuznaczne moralnie stanowiska i proponuje najbardziej karkołomne punkty widzenia. Twórczość Rosena to ryzykowna gra, prowadzona z publicznością przez artystę, który przedstawia się jako rozmiłowany w transgresyjnych gestach notoryczny obrazoburca, ostentacyjnie (i nie bez perwersyjnej przyjemności) łamiący zasady przyzwoitości i poprawności politycznej. Do kluczowych posunięć w tej grze należą manipulacje pojęciem osobowości – odgrywanie ról, kreowanie fikcyjnych postaci i przywłaszczanie sobie cudzych tożsamości. Bohaterkami i przedmiotami tych demonicznych operacji są najczęściej kobiety – żeńskie sobowtóry, alter ego i wcielenia artysty, które stają się medium parateatralnych performance’ów, ale także ofiarami symbolicznego opętania.

Spektakl twórczości Rosena rozgrywa się na skrzyżowaniu sztuk wizualnych, literatury i kina, spełnia się zaś w rozbudowanych narracjach z pogranicza fikcji i rzeczywistości, w ryzykownych maskaradach i prowokacyjnych mistyfikacjach.

Tematem, który Rosen rozwija między wierszami swoich artystycznych scenariuszy, jest śmierć, rozumiana w prywatnym, fizycznym sensie, ale również jako miejsce w przeszłości, pamięci i historii. Przeszczepione w teraźniejszość, śmierć i historia stają się przedmiotami manipulacji, politycznych polemik i pożądania, otwartym polem do awanturniczych spekulacji; Roee Rosen jest aż nazbyt chętny, aby takie spekulacje prowadzić.

Roee Rosen, Confessions of Roee Rosen, Confessions coming soon, wideo, 2008

Roee Rosen, Confessions of Roee Rosen, Confessions coming soon, wideo, 2008

Wystawa obejmuje projekty:

Żyć i umrzeć jako Eva Braun (Live and Die as Eva Braun)
Kochanka Hitlera, w berlińskim bunkrze i jeszcze dalej
Ilustrowany scenariusz przeżycia w rzeczywistości wirtualnej (1995-1997)

Żyć i umrzeć jako Eva Braun to literacko-wizualna instalacja składająca się oryginalnie z 66 prac malarskich na papierze oraz podzielonego na dziesięć rozdziałów tekstu. Obrazy i teksty układają się w scenariusz przeżycia w rzeczywistości wirtualnej. Zwracając się do widza jako potencjalnego klienta, autor przedstawia owo przeżycie jako ostateczne doświadczenie rozrywkowe: oglądanie oczyma kochanki Adolfa Hitlera ostatnich dni II Wojny Światowej w bunkrze w podziemiach płonącego Berlina, intymna bliskość z dyktatorem, samobójstwo i podróż do piekła.

Rosen opublikował Żyć i umrzeć jako Eva Braun w formie książki artystycznej. Jako instalacja, projekt został premierowo pokazany w 1997 roku w Muzeum Izreala w Jerozolimie. Wywołał wówczas skandal i burzliwą publiczną dyskusję. Członkowie prawicowej partii MAFDAL zażądali usunięcia Evy Braun z Muzeum. Mimo kontrowersji, instalacja Rosena została uznana za dzieło przełomowe w podejściu do reprezentacji Holokaustu i była z powodzeniem wystawiana w Berlinie oraz w Nowym Jorku na głośnej wystawie Mirroring Evil. Znana teoretyczka i badaczka sztuki współczesnej Linda Nochlin napisała w Artforum, że wykreowane przez Roee Rosena doświadczenie życia i śmierci jest niezapomniane i nieporównywalne z niczym innym.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR