• 2011-04-16

XVIII Bygdoski Festiwal Operowy

Od 30 kwietnia do 15 maja 2011 roku | Opera Nova w Bydgoszczy

Bydgoski Festiwal Operowy, największa polska impreza poświęcona operze, będzie się odbywać w Operze Nova od 30 kwietnia do 14 maja 2011 roku. Przed dwa tygodnie, każdego wieczoru gmach bydgoskiej Opery będzie rozbrzmiewał muzyką i gwarem publiczności.

Cyganeria, autor plakatu: Michał Batory

Cyganeria, autor plakatu: Michał Batory

Od 1994 roku Bydgoski Festiwal Operowy odbywa się corocznie i jest to największy tego typu w Polsce przegląd najciekawszych dokonań teatrów muzycznych. Na nowocześnie wyposażonej, wielkiej scenie bydgoskiej Operze Nova swe doroczne spotkanie wyznaczają teatry operowe z kraju i zespoły zagraniczne. Dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców, ludzi kultury z entuzjastami różnorodnych gatunków muzycznych: opery, operetki, musicalu, baletu: klasycznego i nowoczesnego oraz znakomita forma promocji tych sztuk.

Festiwalowi towarzyszą wystawy, przegląd filmów muzycznych na DVD, a także (od 2008 r.) wykonania oper kameralnych – artystyczne propozycje studentów polskich akademii muzycznych.

Tradycją jest, iż pierwszy ze spektakli to premiera w wykonaniu gospodarza, Opery Nova. Przegląd inscenizacji otworzy Cyganeria Giacomo Pucciniego w reżyserii Macieja Prusa, który po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami. Kolejne wieczory przeznaczone są na prezentacje zaproszonych Teatrów.

Operę Nova odwiedzą Teatry Wielkie z Poznania i Łodzi, ze swymi najnowszymi produkcjami: Marią Stuardą oraz Zamkiem Księcia Sinobrodego. Dydoną i Eneaszem. Teatr Muzyczny w Gdyni zaprezentuje musical Spamalot, czyli Monty Python i święty Graal.

Na uwagę zasługuje spektakl w wykonaniu holenderskiego zespołu muzyki dawnej Combattimento Consort Amsterdam pod batutą Jana Willema de Vrienda. Wyróżnikiem i ambicją zespołu jest prezentowanie unikalnego i mało znanego, acz wartościowego artystycznie repertuaru. Publiczność będzie miała okazję wysłuchania Orlanda – jednej z najpiękniejszych oper Georga Friedricha Händla. Dzień wcześniej muzycy zagrają specjalny koncert: na barokowych instrumentach wykonają Kunst der Fuge Bacha.

Miłośnicy baletu współczesnego będą mogli obejrzeć Cullbergballet ze Szwecji oraz choreografie Maurice’a Béjarta, wiernie przekazywane przez balet jego imienia ze Szwajcarii.

Festiwal to także okazja do spotkania młodzieży artystycznej: Opera Nova po raz trzeci udostępnia swój gmach studentom polskich i słowackich akademii muzycznych, aby zmierzyli się z pracą na scenie. Odbędzie się także piąta już edycja kina festiwalowego, czyli projekcje DVD na dużym ekranie.

Program XVIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego:

  • Giacomo Puccini: Cyganeria (La Bohème)

premiera – inauguracja Festiwalu
opera /Opera Nova w Bydgoszczy
Inscenizacja i reżyseria: Maciej Prus
Kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap
Wykonawcy: soliści, chór, orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy

Reżyser Maciej Prus po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami. La Bohème, po 30 latach nieobecności na bydgoskiej scenie, dołączy tym samym do innych wielkich dzieł Pucciniego, które znajdują się w repertuarze Opery Nova: Toski i Madamy Butterfly, wcześniej Turandot.

Od ponad 100 lat Cyganerii, wystawianej na scenach całego świata, towarzyszą żywe emocje słuchaczy. Utożsamiają oni swe doświadczenia życiowe z nadziejami, uczuciami, entuzjazmem i dramatami młodych bohaterów werystycznej opery Pucciniego. Maciej Prus przykłada wielką wagę do oddania wszystkich zindywidualizowanych portretów zgodnie z psychologiczną prawdą. Dla obsady młodych śpiewaków jest to także znakomita szkoła gry aktorskiej i budowania postaci scenicznej.
30 kwietnia 2011/ godz. 19.00
01 maja 2011/ godz. 19.00

Tryptyk Ekmana - studium rozrywki, Cullbergbalett ze Szwecji

Tryptyk Ekmana - studium rozrywki, Cullbergbalett ze Szwecji

  • Aleksander Ekman: Tryptyk Ekmana – Studium rozrywki (Ekman’s Triptych – A Study of the Entertainment)

balet/ Cullbergballet (Szwecja)
Inscenizacja i choreografia Alexander Ekman

Cullberg Ballet (szw. Cullbergbaletten) to awangardowy zespół baletowy założony przez szwedzką choreograf Birgitt Cullberg. Międzynarodowy prestiż zespół zyskał po 1967 roku, kiedy to dyrektorem artystycznym była B. Cullberberg, następnie jej syn Mats Ek. Od 1993 zespołem kierowała amerykańska tancerka i choreograf C. Carlson, po odejściu której dyrekcję objęły wspólnie L. Wennergren-Juras i M. Lidström. Obecnie dyrektorem artystycznym jest Anna Grip.

Cullberg Ballet zaprasza do współpracy renomowanych twórców, gościł wielu wybitnych choreografów, jak: Jiri Kylián, Christopher Bruce, Billy Forsythe i Ohad Naharin. W zespole odkrywa się również i promuje młodych choreografów (Jensa Östberg, Alexander Ekman). Cullberg Ballet działa pod patronatem Teatru Narodowego (Riksteatern) w Sztokholmie, występuje na scenach całej Szwecji. Znany jest również szeroko w Europie, Azji i obu Amerykach.

W Operze Nova Cullberg Ballet przedstawi swój najnowszy spektakl. Tworzący dla szwedzkich tancerzy Alexander Ekman jest doskonale znany na najlepszych scenach baletowych. Jego dzieła cechują inteligentne pomysły, dynamiczna choreografia i humor.

W swym najnowszym balecie Alexander analizuje różne formy rozrywki: propozycje programów telewizyjnych, programy baletowe, koncerty, happeningi, itp. Stawia pytanie, czy publiczność chce oglądać programy przygotowywane z coraz większym rozmachem, lecz błahe, czy też docenia programy o minimalistycznej formie, lecz odwołujące się do osobistych przeżyć, sfery uczuciowej i intelektualnej widzów.
04 maja 2011/ godz. 19.00

Dydona i Eneasz, Teatr Wielki z Łodzi

Dydona i Eneasz, Teatr Wielki z Łodzi

  • Gaetano Donizetti: Maria Stuarda

opera w dwóch aktach/ Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu
reżyseria i inscenizacja Dieter Kaegi
Kierownictwo muzyczne Will Crutchfield
Wykonawcy: Teatr Wielki w Poznaniu

Akcja opery odwołuje się do historycznej postaci królowej Szkocji, panującej w XVI wieku. Tragiczne, a zarazem burzliwe losy Marii Stuart stały się tematem inspirującym wielu artystów takich jak Juliusz Słowacki czy Fryderyk Schiller. Także libretto opery Donizettiego skupia się wokół relacji pomiędzy tytułową bohaterką oraz jej kuzynką, królową Anglii. Elżbieta Wielka kocha lorda Leicestera. Ten z kolei darzy odwzajemnionym uczuciem Marię Stuart. W konsekwencji kłótni z rywalką, zazdrosna Elżbieta podpisuje na nią wyrok śmierci.

Dramat znalazł dopełnienie w warstwie muzycznej: Donizetti uczynił bohaterkami swej opery właściwie dwie kobiety, stworzył dla nich trudne do wykonania arie, obfitujące w efektowne koloratury.
06 maja 2011/ godz. 19.00

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR