• 2011-04-16

XVIII Bygdoski Festiwal Operowy

Od 30 kwietnia do 15 maja 2011 roku | Opera Nova w Bydgoszczy

  • Henry Purcell: Dydona i Eneasz (Dido and Aeneas)

Bela Bartok: Zamek księcia Sinobrodego (A kékszakállú herceg vára)
opery/ Teatr Wielki w Łodzi
Reżyseria Jacek Gąsiorowski
Kierownictwo muzyczne Łukasz Borowicz
Wykonawcy: Teatr Wielki w Łodzi

Dydona i Eneasz H.Purcella oraz Zamek Sinobrodego B.Bartóka to opery, które mimo dzielących je epok, połączone w jedną inscenizację, nabierają głębszego sensu. Opowiadają historię wielkiej niespełnionej miłości, która prowadzi do nieuchronnej rozłąki i dramatycznego finału. Skomplikowane koleje losu bohaterów zmuszają do refleksji nad przemijaniem i barierami, które tkwią w każdym z nas.
08 maja 2011/ godz. 19.00
10 maja 2011/ godz. 16.30, 20.00

Maria Stuarda, Teatr Wielki z Poznania, fot. K. Zalewska

Maria Stuarda, Teatr Wielki z Poznania, fot. K. Zalewska

  • Eric Idle, John Du Prez: Spamalot, czyli Monty Python i święty Graal

musical/ Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni
Reżyseria: Maciej Korwin
Kierownictwo muzyczne: Dariusz Różankiewicz
Wykonawcy: Teatr Muzyczny w Gdyni

Gdyński spektakl, który realizatorzy opatrują adnotacją: tylko dla widzów dojrzałych, to żonglerka konwencjami. To parodia musicalu oparta na absurdalnym humorze rodem z filmu Monty Python i i święty Graal (1975 r.) legendarnej brytyjskiej grupy komików.

W Gdyni stworzono widowisko z rozmachem, rozpisane na pięćdziesięcioosobowy zespół i orkiestrę. Pełno tu pur-nonsensu  i zabawy kiczem. 405 strusich piór ozdabia piękne tancerki, nawet sceny baletowe, podobnie jak partie wokalne, utrzymane są w konwencji pastiszu. Zwariowana i kpiarska komedia,  natrząsa się z wszystkiego i nie oszczędza nikogo. Autorem polskiego libretta, pełnego gier słownych i humoru, jest Bartosz Wierzbięta.
10 maja 2011/ godz. 16.30, 20.00
12 maja 2011, godz. 19.00

  • Georg Friedrich Händel: Orlando

Reżyseria: Eva Buchmann
Kierownictwo muzyczne: Jan Willem de Vriend
Wykonawcy: Combattimento Consort Amsterdam, Holandia

Holenderski zespół muzyki dawnej Combattimento Consort Amsterdam prezentuje unikalny i mało znany repertuar. Zespół jest znany z wysokiego poziomu przedstawień i propagowania muzyki doby baroku, począwszy od dzieł kameralnych, poprzez orkiestrowe, oratoria, aż po dzieła operowe. W toku 28 lat istnienia zespołu ukształtował sięjego własny, rozpoznawalny styl gry, który jest znany jako szkoła Combattimento.

Prapremiera Orlanda odbyła się w 1733 roku, jednak dzieło, nie spotkawszy się z uznaniem, zniknęło ze scen na 200 lat. Gdy na nowo odkryto partyturę, okazało się, że jest to jedna z najpiękniejszych barokowych oper. Libretto powstało na podstawie epickiego poematu L. Ariosta, arcydzieła XV-wiecznej literatury.

Orlando, Combattimento Consort Amsterdam z Holandii

Orlando, Combattimento Consort Amsterdam z Holandii

Orlando jest rycerzem w służbie Karola Wielkiego. Kocha uratowaną przez siebie księżniczkę Angelikę, lecz ta obdarza uczuciem Medora. Ból serca Orlanda jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłówi okrucieństwa. Może go  uratować tylko czarodziej Zoroastro, sprowadzając z niebios ożywiający kordiał…

W przeddzień swego spektaklu w Operze Nova holenderscy goście zagrają specjalny koncert: Kunst der Fuge J.S. Bacha.

  • Maurice Béjart, Gil Roman Béjart Ballet Lausanne

Wykonawcy: Béjart Ballet Lausanne/ Szwajcaria

Zakończenie festiwalu

1. Aria
Choreografia: Gil Roman
Muzyka: J.S. Bach, Nine Inch Nails, Melponem, inuickie pieśni ludowe

2. Le chant du compagnon errant (Pieśń wędrownego czeladnika)
Choreografia: Maurice Béjart
Muzyka: Gustav Mahler

Choreografia ta często odczytywana jest jako ilustracja życia Béjarta. Motywem utworu jest wędrówka średniowiecznego czeladnika z miasta do miasta w poszukiwaniu mistrza i sensu życia.

3. Dionysos (suite)
Choreografia: Maurice Béjart
Muzyka: Manos Hadjidakis

Bazą dla realizacji suity Dionysos był pełnospektaklowy wieczór baletowy Dionysos z 1984 roku do muzyki Richarda Wagnera i Manosa Hadjidakisa. Zajmuje szczególne miejsce w bogatym dorobku Béjarta. Opowiada mit o Dionizosie, o jego cudownych narodzinach, jego szalonych tańcach.

Rytm z początku wolny – narodziny tragedii w scenie z tawerny – przyspiesza z wejściem bachantek, osiąga paroksyzm  w syrtaki tańczonym przez 20 chłopców oraz w tanecznym szaleństwie zapożyczonym z Orientu.
14 maja 2011/ godz. 19.00

XVIII Bydgoski Festiwal Operowy, afisz

XVIII Bydgoski Festiwal Operowy, afisz

Imprezy towarzyszące:

  • Johann Sebastian Bach: Die Kunst der Fuge

koncert/ Combattimento Consort Amsterdam (Holandia)
scena kameralna im. prof. F. Krysiewiczowej
11 maja 2011/ godz. 18.00

  • Wolfgang Amadeusz Mozart: Wesele Figara (Le Nozze di Figaro)

opera/ Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
2 maja 2011/ godz. 18.00

  • Joseph Haydn: Aptekarz (Lo Speziale)/ Vojtech Didi: Matka Niobe

opery/ Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Akademia Sztuki w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja)
5 maja 2011/ godz. 18.00

  • Antonio Salieri: Prima la musica e poi le parole

opera/ Akademia Muzyczna im. G. I K. Bacewiczów w Łodzi
7 maja 2011/ godz. 18.00

  • Maurice Ravel: Dziecko i czary (L’ Infant et les Sortilèges) oraz  Bohuslav Martinů : Hlas lesa - Veselohra na mostě

opery/ Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademia Muzyczna w Ostrawie (Czechy)
9 maja 2011/ godz. 18.00

Projekcje spektakli zarejestrowanych w technice DVD – scena kameralna im. prof. F. Krysiewiczowej

  • Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini – opera / 3 maja, godz. 18.00
  • Gaetano Donizetti : Roberto Devereux – opera / 13 maja, godz. 18.00

Bydgoskiesperowy,

największapolska impreza poświęcona operze, będzie się odbywać w Operze Nova od 30 kwietnia do 14 maja 2011 roku. Przed dwa tygodnie, każdego wieczoru gmach bydgoskiej Opery będzie rozbrzmiewał muzyką i gwarem publiczności.

Tradycyjnie przegląd inscenizacji otworzy premiera Opery Nova: gospodarze rozpoczną Cyganerią Giacomo Pucciniego w reżyserii Macieja Prusa, który po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami.

Operę Nova odwiedzą Teatry Wielkie z Poznania i Łodzi, ze swymi najnowszymi produkcjami: Marią Stuardą oraz Zamkiem Księcia Sinobrodego. Dydoną i Eneaszem’. Teatr Muzyczny w Gdyni zaprezentuje musical ‘Spamalot, czyli Monty Python i święty Graal.

Na uwagę zasługuje spektakl w wykonaniu holenderskiego zespołu muzyki dawnej Combattimento Consort Amsterdam pod batutą Jana Willema de Vrienda. Wyróżnikiem i ambicją zespołu jest prezentowanie unikalnego i mało znanego, acz wartościowego artystycznie repertuaru. Publiczność będzie miała okazję wysłuchania Orlanda’ – jednej z najpiękniejszych oper Georga Friedricha Händla. Dzień wcześniej muzycy zagrają specjalny koncert : na barokowych instrumentach wykonają ‘Kunst der Fuge’ Bacha.

Miłośnicy baletu współczesnego będą mogli obejrzeć Cullbergballet ze Szwecji oraz choreografie Maurice’a Béjarta, wiernie przekazywane przez balet jego imienia ze Szwajcarii.

Festiwal to także okazja do spotkania młodzieży artystycznej: Opera Nova po raz trzeci udostępnia swój gmach studentom polskich i słowackich akademii muzycznych, aby zmierzyli się z pracą na scenie. Odbędzie się także piąta już edycja ‘kina festiwalowego, czyli projekcje DVD na dużym ekranie.

Program XVIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego:

Giacomo Puccini: Cyganeria (La Bohème) – opera

premiera – Inauguracja Festiwalu/ Opera Nova w Bydgoszczy

Inscenizacja i reżyseria: Maciej Prus

Kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap

Wykonawcy: soliści, chór, orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy

Reżyser Maciej Prus po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami. La Bohème, po 30 latach nieobecności na bydgoskiej scenie, dołączy tym samym do innych wielkich dzieł Pucciniego, które znajdują się w repertuarze Opery Nova: Toski i Madamy Butterfly, wcześniej Turandot.

Od ponad 100 lat Cyganerii, wystawianej na scenach całego świata, towarzyszą żywe emocje słuchaczy. Utożsamiają oni swe doświadczenia życiowe z nadziejami, uczuciami, entuzjazmem i dramatami młodych bohaterów werystycznej opery Pucciniego.

Maciej Prus przykłada wielką wagę do oddania wszystkich zindywidualizowanych portretów zgodnie z psychologiczną prawdą. Dla obsady młodych śpiewaków jest to także znakomita szkoła gry aktorskiej i budowania postaci scenicznej.

30 kwietnia 2011/ godz. 19.00

01 maja 2011/ godz. 19.00

Aleksander Ekman: Tryptyk Ekmana – Studium rozrywki (Ekman’s Triptych – A Study of the Entertainment)

balet/ Cullbergballet (Szwecja)

Inscenizacja i choreografia Alexander Ekman

Cullberg Ballet ( szw. Cullbergbaletten) to awangardowy zespół baletowy założony przez szwedzką choreograf Birgitt Cullberg. Międzynarodowy prestiż zespół zyskał po 1967, dyrektorem artystycznym była wówczas B. Cullberg (1967-1985), następnie jej syn Mats Ek (1985-1993). Od 1993 zespołem kierowała amerykańska tancerka i choreograf C. Carlson, po odejściu której dyrekcję objęły wspólnie L. Wennergren-Juras (związana z zespołem od lat 70.) i M. Lidström (wstąpiła do zespołu w 1992).Obecnie dyrektorem artystycznym jest Anna Grip.

Cullberg Ballet zaprasza do współpracy renomowanych twórców, gościł wielu wybitnych choreografów, jak: Jiri Kylián, Christopher Bruce, Billy Forsythe i Ohad Naharin. W zespole odkrywa się również i promuje młodych choreografów (Jensa Östberg, Alexander Ekman).

Cullberg Ballet działa pod patronatem Teatru Narodowego (Riksteatern) w Sztokholmie, występuje na scenach całej Szwecji. Znany jest również szeroko w Europie, Azji i obu Amerykach.

W Operze Nova Cullberg Ballet przedstawi swój najnowszy spektakl. Tworzący dla szwedzkich tancerzy Alexander Ekman jest doskonale znany na najlepszych scenach baletowych. Jego dzieła cechują inteligentne pomysły, dynamiczna choreografia i humor.

W swym najnowszym balecie Alexander analizuje różne formy rozrywki: propozycje programów telewizyjnych, programy baletowe, koncerty, happeningi, itp. Stawia pytanie, czy publiczność chce ogladać programy przygotowywane z coraz większym rozmachem, lecz błahe, czy też docenia programy o minimalistycznej formie, lecz odwołujące się do osobistych przeżyć, sfery uczuciowej i intelektualnej widzów.

Wspaniałe, niesamowite przedstawienie. Świetna rozrywka. Olśniewające.Zaskakujące i zabawne, czasem ekstremalnie śmieszne (recenzja ‘Dagens Nyheter).

W „galerii foto” zdjęcia z archiwum Zespołu .Fot.Urban Jörën.

04 maja 2011/ godz. 19.00

Gaetano Donizetti: Maria Stuarda

opera w dwóch aktach? /Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu

reżyseria i inscenizacja Dieter Kaegi

Kierownictwo muzyczne Will Crutchfield

Wykonawcy: Teatr Wielki w Poznaniu

Akcja opery odwołuje się do historycznej postaci królowej Szkocji, panującej w XVI wieku. Tragiczne, a zarazem burzliwe losy Marii Stuart stały się tematem inspirującym wielu artystów np. Juliusza Słowackiego czy Fryderyka Schillera. Także libretto opery Donizettiego skupia się wokół relacji pomiędzy tytułową bohaterką oraz jej kuzynką, królową Anglii.

Elżbieta Wielka kocha lorda Leicestera. Ten z kolei darzy odwzajemnionym uczuciem Marię Stuart. W konsekwencji kłótni z rywalką, zazdrosna Elżbieta podpisuje na nią wyrok śmierci.

Dramat znalazł dopełnienie w warstwie muzycznej: Donizetti uczynił bohaterkami swej opery właściwie dwie kobiety, stworzył dla nich trudne do wykonania arie, obfitujące w efektowne koloratury.

06 maja 2011/ godz. 19.00

Henry Purcell: Dydona i Eneasz (Dido and Aeneas)

Bela Bartok: Zamek księcia Sinobrodego (A kékszakállú herceg vára)

opery/ Teatr Wielki w Łodzi

Reżyseria Jacek Gąsiorowski

Kierownictwo muzyczne Łukasz Borowicz

Wykonawcy: Teatr Wielki w Łodzi

Dydona i Eneasz H.Purcella oraz Zamek Sinobrodego B.Bartóka to opery, które mimo dzielących je epok, połączone w jedną inscenizację, nabierają głębszego sensu. Opowiadają historię wielkiej niespełnionej miłości, która prowadzi do nieuchronnej rozłąki i dramatycznego finału. Skomplikowane koleje losu bohaterów zmuszają do refleksji nad przemijaniem i barierami, które tkwią w każdym z nas.

Dydona i Eneasz i Zamek Sinobrodego w jednym przedstawieniu? Dwa utwory tak różne stylistycznie i z tak odległych epok w czasie jednego wieczoru? Wydaje się to zaskakujące i zakrawa na czystą prowokację. Czy jednak tak jest? (…) Obie opery są utworami głęboko tragicznymi i jeśli głębiej nad tym się zastanowić, ich tragizm, mimo odległości dwóch epok, w których powstawały, jest w jakimś sensie strukturalnie’ podobny. Obie są obrazami’ wielkiej miłości i obie kończą się obrazem śmierci(Z Eksplikacji reżyserskiej’ Jacka Gąsiorowskiego, materiał TW w Łodzi).

Zdjęcia: archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi

08 maja 2011/ godz. 19.00

10 maja 2011/ godz. 16.30, 20.00

Eric Idle, John Du Prez: Spamalot, czyli Monty Python i święty Graal

musical/ Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni

UWAGA! Spektakl dla WIDZÓW DOJRZAŁYCH!

Reżyseria: Maciej Korwin

Kierownictwo muzyczne: Dariusz Różankiewicz

Wykonawcy: Teatr Muzyczny w Gdyni

Realizatorzy informują: Spektakle dla widzów dojrzałych.??

Gdyński spektakl to żonglerka konwencjami. To parodia musicalu oparta na absurdalnym humorze rodem z filmu Monty Python i i święty Graal (1975 r.) legendarnej brytyjskiej grupy komików.


W Gdyni stworzono widowisko z rozmachem, rozpisane na pięćdziesięcioosobowy zespół i orkiestrę. Pełno tu pur-nonsensu i zabawy kiczem. 405 strusich piór ozdabia piękne tancerki, nawet sceny baletowe, podobnie jak partie wokalne, utrzymane są w konwencji pastiszu. Zwariowana i kpiarska komedia,  natrząsa się z wszystkiego i nie oszczędza nikogo.

Autorem polskiego libretta, pełnego gier słownych i humoru, jest Bartosz Wierzbięta,

10 maja 2011/ godz. 16.30, 20.00

12 maja 2011, godz. 19.00

Georg Friedrich Händel: Orlando

opera/ Combattimento Consort Amsterdam (Holandia)

Aria/ Le Chant du Compagnon Errant/ Dionysos’

Zakończenie Festiwalu

balet/ Béjart Ballet Lausanne (Szwajcaria)

Maurice Béjart , Gil Roman BÉJART BALLET LAUSANNE

Wykonawcy: Béjart Ballet Lausanne, Szwajcaria

ARIA

Choreografia: Gil Roman

Muzyka: J.S. Bach, Nine Inch Nails, Melponem, inuickie pieśni ludowe

Poprzez ten balet chciałem poruszyć szersze kwestie niż sam tanieci jednoczesne funkcjonowanie różnych szkół myśli tanecznej, które często próbuje się sobie przeciwstawiać: wolny taniec otwartyi taniec klasyczny. Taniec dionizyjski pełen jest instynktownej siłyi energii, podczas gdy taniec klasyczny, apolliński, to rozum i struktura. Moją misją jest połączenie ich w jedno (Gil Roman, choreograf)

LE CHANT du COMPAGNON ERRANT (Pieśń wędrownego czeladnika)

Choreografia : Maurice Béjart

Muzyka : Gustav Mahler

Choreografia ta często odczytywana jest jako ilustracja życia Béjarta. Motywem utworu jest wędrówka średniowiecznego czeladnika z miasta do miasta w poszukiwaniu mistrza i sensu życia.

DIONYSOS (SUITE)

choreografia: Maurice Béjart
muzyka: Manos Hadjidakis

Bazą dla realizacji suity Dionysos był pełnospektaklowy wieczór baletowy Dionysos z 1984 roku do muzyki Richarda Wagnera i Manosa Hadjidakisa. Zajmuje szczególne miejsce w bogatym dorobku Béjarta. Opowiada mit o Dionizosie,o jego cudownych narodzinach, jego szalonych tańcach.

Rytm z początku wolny – Narodziny tragedii w scenie z tawerny – przyspiesza z wejściem bachantek, osiąga paroksyzm  w syrtaki tańczonym przez 20 chłopców oraz w tanecznym szaleństwie zapożyczonym z Orientu.

14 maja 2011/ godz. 19.00

czegoś tu brakuje…

Impreza towarzysząca – scena kameralna im. prof. F. Krysiewiczowej

11 maja 2011/ godz. 18.00

Johann Sebastian Bach: Die Kunst der Fuge

koncert/ Combattimento Consort Amsterdam (Holandia)

Operowe Forum Młodych – spektakle akademii muzycznych – scena kameralna im. prof. F. Krysiewiczowej

02 maja 2011, godz. 18.00

Wolfgang Amadeusz Mozart: Wesele Figara (Le Nozze di Figaro)

opera/ Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

5 maja 2011, godz. 18.00

Joseph Haydn: Aptekarz (Lo Speziale)/ Vojtech Didi: Matka Niobe

opery/ Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Akademia Sztuki w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja)

7 maja 2011, godz. 18.00

Antonio Salieri: Prima la musica e poi le parole

opera/ Akademia Muzyczna im. G. I K. Bacewiczów w Łodzi

9 maja 2011, godz. 18.00

Maurice Ravel: Dziecko i czary (L’ Infant et les Sortilèges)

Bohuslav Martinů : Hlas lesa - Veselohra na mostě

opery/ Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach

Akademia Muzyczna w Ostrawie (Czechy)

Projekcje spektakli zarejestrowanych w technice DVD – scena kameralna im. prof. F. Krysiewiczowej

3.05.2011, godz. 18.00

Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini

opera

13.05.2011, godz. 18.00

Gaetano Donizetti : Roberto Devereux
opera

Georg Friedrich HaendelORLANDO

Reżyseria: Eva Buchmann

Kierownictwo muzyczne: Jan Willem de Vriend

Wykonawcy: Combattimento Consort Amsterdam, Holandia

Holenderski zespół muzyki dawnej Combattimento Consort Amsterdam. Wyróżnikiem i ambicją zespołu jest prezentowanie unikalnego i mało znanego, acz wartościowego artystycznie repertuaru. Zespół jest znany z wysokiego poziomu przedstawień i propagowania muzyki doby  baroku, począwszy od dzieł kameralnych, poprzez orkiestrowe, oratoria, aż po dzieła operowe. W toku 28 lat istnienia zespołu ukształtował sięjego własny, rozpoznawalny styl gry, który jest znany jako szkoła Combattimento.

Prapremiera Orlanda odbyła się w 1733 r.,jednak dzieło ,nie spotkawszy się z uznaniem, zniknęło ze scen na 200 lat. Gdy na nowo odkryto partyturę, okazało się, że jest to jedna z najpiękniejszych barokowych oper. Libretto powstało na podstawie epickiego poematu L. Ariosta, arcydzieła XV-wiecznej literatury.

Orlando jest rycerzem w służbie Karola Wielkiego. Kocha uratowana przez siebie księżniczkę Angelikę ,lecz ta obdarza uczuciem Medora. Ból serca Orlanda jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłówi okrucieństwa. Może go  uratować tylko czarodziej Zoroastro, sprowadzając z niebios ożywiający kordiał…

W przeddzień swego spektaklu w Operze Nova holederscy goście zagrają specjalny koncert: Kunst der Fuge J.S.Bacha.

Dodaj komentarz