Maltafestiwal w Poznaniu

Od 4 do 9 lipca 2011 roku | Poznań

Gdzie przebiega granica między rzeczywistością a sztuką? Według ekspertów Komisji Europejskiej co roku tylko w obrębie UE ofiarą handlu ludźmi pada kilkaset tysięcy osób. Dla gangów to – po handlu bronią i narkotykami – trzecie największe źródło dochodów.

adaptacja i reżyseria: Kornél Mundruczó
współautor: Yvette Bíró
scenografia i kostiumy: Márton Ágh
dramaturgia: Viktória Petrányi
występują: Roland Rába, Annamária Lang, Orsi Tóth, Zsolt Nagy, János Derzsi, Rudolf Frecska, László Katona, Gergely Bánki, Diána Magdolna Kiss, Kata Weber
produkcja: Proton Cinema (Budapest)

Kornel Mundruczó (ur. 1975) jest węgierskim reżyserem, scenarzystą, aktorem i scenografem. Studiował w Węgierskim Instytucie Filmowym. W 2003 roku był uczestnikiem programu Cannes Residence. Wyreżyserował m.in. filmy: Szép napok (2002), Johanna (2005), za który otrzymał Srebrnego Lamparta w Locarno w kategorii najlepszy pierwszy lub drugi film pełnometrażowy, Delta (2008) – wygrał Grand Prix de la Presse internationale w Cannes (FIPPRESCI) oraz The Frankenstein-Project wyselekcjonowany do głównego konkursu w Cannes w 2010 roku.

W teatrze Mondruczó pracuje od 2003 roku. Wystawiał m.in. w Krétakör Theatre, Thalia Theater w Hamburgu i Schauspiel w Hannoverze. W jego twórczości teatralnej i filmowej powracają tematy deziluzji, relacji rodzinnych, wyobcowania, depresji.

  • Portishead

Zespół, założony w 1991 r. w Bristolu przez multiinstrumentalistę Geoffa Barrowa i wokalistkę Beth Gibbons, do których dołączył gitarzysta Adrian Ultay, uznawany jest obok Massive Attack i Tricky (z którymi związany był wcześniej Barrow) za twórcę stylu trip-hop.

I apologise, Gisèle Vienne, fot. Philippe Munda, materiały udostępnione przez organizatora

I apologise, Gisèle Vienne, fot. Philippe Munda, materiały udostępnione przez organizatora

Ich wydany w 1994 r. debiutancki album Dummy (zawierający m.in. hit – Glory Box) został entuzjastycznie przyjęty zarówno przez krytyków jak i publiczność, czego wyrazem było zdobycie rok później prestiżowej Mercury Music Prize. Kolejne płyty – Portishead (1997) i Third (2008) – utwierdziły pozycję zespołu jako jednej z najciekawszych grup brytyjskiej sceny muzycznej.

Portishead od początku świadomie sytuował się poza muzycznym mainstreamem i angażował w działania mające na celu szerzenie tolerancji czy obronę praw człowieka – w 2007 zespół napisał muzykę do filmu animowanego Dark Angel w reżyserii Fursy Teyssiera, opowiadającego historię 20-letniej  Sophie Lancaster, pobitej na śmierć przez bandę dresiarzy, a w 2010 nagrali specjalny utwór Chase The Tear dla Amnesty International. Członkowie Portishead pracują też niezależnie nad różnymi  projektami  – Geoff Barrow współpracował ostatnio z Banksym, jako kierownik muzyczny jego filmu Wyjście przez sklep z pamiątkami.

Obecnie Portishead pracuje nad swoją czwartą płytą – jest więc szansa na to, że na koncercie w Poznaniu po raz pierwszy usłyszymy również nowe utwory zespołu. Niewątpliwie będzie to jedno z najciekawszych wydarzeń muzycznych w nadchodzącym roku.

  • Manu Chao – bard wykluczonych

5 lipca 2011, w drugim dniu maltafestival poznań 2011 nad poznańskim jeziorem Malta odbędzie się charytatywny plenerowy koncert Manu Chao La Ventura. Ten jedyny w Polsce występ fenomenalnego, znanego ze swojego społecznego zaangażowania artysty, jest wspólnym przedsięwzięciem maltafestival poznań - którego tegorocznym tematem przewodnim jest wykluczenie – oraz Polskiej Akcji Humanitarnej. Dochód ze sprzedaży biletów zasili konto kampanii wodnej PAH.

Manu Chao, materiały udostępnione przez organizatora

Manu Chao, materiały udostępnione przez organizatora

Manu Chao na swoich emanujących pozytywną energią koncertach porywa do tańca w rytm transetnicznie folkowej muzyki, a przy tym jego występy są swego rodzaju manifestami alterglobalistycznego sprzeciwu wobec bezduszności i obojętności na los ludzi znajdujących się poza nawiasem. Mieszanka stylów i języków – zarówno w rozumieniu muzycznym jak i lingwistycznym – którą posługuje się artysta, sprawia, że jego muzyka wymyka się łatwemu zaszufladkowaniu i łączy słuchaczy o różnych upodobaniach. Jej inkluzyjność jest źródłem jej siły, a zarazem symbolicznym znakiem piękna tkwiącego w różnorodności, w braku wykluczenia.

Muzyczna fala Malty nad Maltą potrwa do 6 lipca, kiedy to odbędą się koncerty kolejnych gwiazd festiwalu – Fleet Foxes i Portishead, przeniesione nad mieszczące się w pobliżu centrum miasta jezioro ze swojej pierwotnej lokalizacji.

  • Fleet Foxes

6 lipca 2011 będzie dniem koncertowym na maltafestival poznań 2011. Oprócz Portishead, tego dnia wystąpi również jeden z najciekawszych zespołów nu- folkowych, Fleet Foxes. Chociaż oba koncerty są od siebie niezależne, to obowiązuje na nie jeden bilet. Zatem ci wszyscy, którzy kupili już bilet na występ Portishead, będą mogli na jego podstawie wejść również na koncert Fleet Foxes.

Na maltańskim koncercie, po raz pierwszy w Polsce, będzie można usłyszeć na żywo utwory z wyczekiwanego drugiego albumu Fleet Foxes – Helplessness Blues, który ukaże się 3 maja 2011 roku. Płyta, na której znajdzie się 12 utworów, jest efektem rocznej pracy zespołu w kilku różnych studiach (Avast Recording, Bear Creek Studios, Dreamland Studios i Reciprocal Recording).

Pochodzącą z Seattle grupę Fleet Foxes stworzyli Robin Pecknold oraz Skyler Skjelset, którzy  poznali się w szkole średniej. Obu fascynowała muzyka takich artystów jak Neil Young i Bob Dylan. Początkowo występowali jako duet pod nazwą Pineapple. Po skończeniu szkoły, Pecknold i Skjelset postanowili całkowicie poświęcić się muzyce. Wkrótce zmienili nazwę na Fleet Foxes, a do zespołu dołączyli kolejni członkowie (obecny skład to: Robin Pecknold, Skyler Skjelset, Christian Wargo, Casey Wescott, Josh Tillman i Morgan Henderson).

Fleet Foxes, fot. Sean Pecknold, materiały udostępnione przez organizatora

Fleet Foxes, fot. Sean Pecknold, materiały udostępnione przez organizatora

Grupa szybko zwróciła na siebie uwagę lokalnej prasy i producenta muzycznego, Phila Eka, który zresztą,  współpracuje z nimi do dzisiaj. W 2007 roku o Fleet Foxes zrobiło się głośno, nie tylko w Seattle. Mimo że zespół nie miał wtedy na swoim koncie ani jednego singla, bardzo szybko zdobywał fanów w Internecie. Na początku 2008 Fleet Foxes podpisali kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop, która zasłynęła współpracą z takimi zespołami jak Nirvana czy Mudhoney.

Pierwszym wydawnictwem Fleet Foxes była EPka Sun Giant. Dzięki niej, grupa zdobywała coraz większą popularność i zaproszenia na festiwale – w tym na SXSW w Teksasie. Na tę imprezę zjeżdżają miłośnicy muzyki alternatywnej i łowcy talentów  z całego świata, nic więc dziwnego, że po festiwalu zespołem zainteresowali się krytycy muzyczni, który zaczęli typować zespół na nową gwiazdę.

Debiutancki album Fleet Foxes, zatytułowany po prostu Fleet Foxes, ukazał się w lipcu 2008 roku. Album spotkał się z doskonałym przyjęciem, w wielu zestawieniach, między innymi w Billboard’s Critic’s Choice gdzie został obwołany płytą roku. Co ciekawe, nowy folk w wykonaniu grupy z Seattle, wyjątkowo spodobał się w Europie. Tylko w pierwszych miesiącach po premierze, na Starym Kontynencie sprzedało się ponad 200 tysięcy egzemplarzy płyty. Po wydaniu albumu zespół intensywnie koncertował, między innymi występując jako suport Neila Younga w londyńskim Hyde Parku.

Fundacja Malta
ul. św. Marcin 80/82
61-809 Poznań

Dodaj komentarz