Halina Mrożek Między rzeźbą a modą

Od 7 września do 30 października 2011 roku | Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

Indywidualna wystawa Haliny Mrożek Między rzeźbą a modą prezentuje prace, które ukazują spektrum zainteresowań artystki, oscylujących na granicy rzeźby i mody. W tworzonych projektach kreśli ona różne sylwetki psychologiczne człowieka, wykorzystując doświadczenia związane z rzeźbą. Efektem tego są prace o charakterze modowym. Na wystawie zostaną zaprezentowane wybrane obiekty uzupełnione o fotografie z sesji zdjęciowych i video.

Halina Mrożek, Bez tytułu, 2010, z cyklu Sculpt Couture, fotograf: Maciej Boryna, model: Cyryl, makeup: Adam Mesyash, włosy: Marcin Het, stylizacja: Joanna Hir

Halina Mrożek, Bez tytułu, 2010, z cyklu Sculpt Couture, fotograf: Maciej Boryna, model: Cyryl, makeup: Adam Mesyash, włosy: Marcin Het, stylizacja: Joanna Hir

Sculpt Couture nie odnosi się wyłącznie do tytułu jednego z cykli prac Haliny Mrożek, ale jest także autorskim terminem, który określa całość jej działań artystycznych. To próba stworzenia międzynarodowego terminu na pograniczu języka angielskiego i francuskiego, który w jasny sposób odwołuje się do dwóch dziedzin: z jednej strony rzeźby, z drugiej natomiast mody. Pierwsza część nazwy – sculpt to angielski czasownik oznaczający czynność: rzeźbienie. Druga z kolei nawiązuje do haute couture – ekstrawaganckiego krawiectwa, ubrań szytych na miarę wytwarzanych w pojedynczych egzemplarzach z materiałów najwyższej jakości.

Halina Mrożek traktuje modę jak nowoczesną formę rzeźby. W jej projektach te dwie dziedziny przenikają się, ulegają zespoleniu, dzięki czemu mamy do czynienia z nową jakością artystyczną. Działania rzeźbiarskie zostają wykorzystane do tworzenia projektów o charakterze modowym. I na odwrót – szycie w tym wypadku staje się procesem rzeźbiarskim. Sesje zdjęciowe oraz fotografie prac, będące efektem kooperowania z różnymi stylistami, fotografami i producentami, także przynależą do dziedziny mody. Dzięki nim poszczególne realizacje za każdym razem nabierają nowego wymiaru i kontekstu interpretacyjnego.

Rzeźba, tradycyjnie zaliczana do sztuk pięknych, łączy się z modą, której wybrane projekty pretendują do włączenia w obręb sztuki (jeśli brać pod uwagę unikatowe kolekcje znanych projektantów). Sculpt Couture to próba sił dla wyobraźni w konfrontacji z tworzywami, którym nie było przeznaczone stać się klasycznym materiałem rzeźbiarskim, a jednak w rękach autorki odegrały bardzo ważną rolę. Jako rzeźbiarza fascynują ją przeróżne tworzywa, ich mechanika, forma, temperatura. Wykorzystując je do konstruowania kreacji o charakterze modowym, nadaje im nową funkcję i znaczenie.

Halina Mrożek, Bez tytułu, 2010, z serii Fuse, fotograf: Keymo, make-up: Katarzyna Skupny, modelka: Władysława

Halina Mrożek, Bez tytułu, 2010, z serii Fuse, fotograf: Keymo, make-up: Katarzyna Skupny, modelka: Władysława

Ostre, nowoczesne, geometryczne cięcia, formy zbudowane z tworzyw sztucznych spotykają się z ręcznie wyplatanymi, łagodnymi, organicznymi ornamentami. Jednak by projekty nabrały wyrazu, muszą zostać nałożone na ludzką sylwetkę – modela, który stanowi ich dopełnienie i zobrazowanie ich funkcjonowania z ciałem. Realizacje o tyle są podobne do ubrań codziennych, że często odczytuje się je jako formę autoekspresji. Strój może być traktowany zarówno jako pancerz, który oddziela nas od świata zewnętrznego, chroni przed nim, ale również jako niewerbalny manifest tego, jak chcemy być postrzegani. Dzięki niemu jest możliwe ukrycie słabych stron lub podkreślenie tych mocnych.

Artystyczne poszukiwania Haliny Mrożek są elementem wielopłaszczyznowej refleksji nad strojem jako nośnikiem określonych komunikatów. To pytanie o relacje człowieka nie tylko z jego ciałem, ale także wnętrzem. Jak pisze artystka, ciało staje się nośnikiem formy artystycznej, człowiek razem z okryciem tworzą jeden obiekt. Jedno i to samo ciało poprzez zespolenie z obiektem artystycznym przybiera różne formy, nabiera nowych znaczeń. Strój stanowiący na co dzień rodzaj ekspresji własnej osobowości, staje się w realizacjach Haliny Mrożek wyraźną wypowiedzią artystyczną na pograniczu rzeźby i instalacji. To próba stworzenia mentalnego obrazu człowieka, form artystycznych na granicy stanu psychicznego i faktycznego fizycznego wyglądu.

Tekst kuratorski: W pół drogi – Sculpt Couture, Monika Kozioł

Halina Mrożek, Bez tytułu, 2010, z serii Fuse, fotograf : Keymo, wizaż: Katarzyna Skupny, modelka: Ida

Halina Mrożek, Bez tytułu, 2010, z serii Fuse, fotograf : Keymo, wizaż: Katarzyna Skupny, modelka: Ida

Halina Mrożek (ur. 1984), w 2009 roku ukończyła Wydział Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Za swoją pracę dyplomową Sculpt-couture została wyróżniona Medalem ASP. Zwyciężczyni I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Mody Off Fashion Kielce (2010), drugiego miejsca w międzynarodowym konkursie Creative Graduate Prize (2009). Jej realizacje były prezentowane na wystawach, między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej Solvay, Galerii Nowej czy Pałacu Sztuki w Krakowie, na festiwalach sztuki oraz mody (Warszawskie Targi Sztuki, Art & Fashion Festival, Off Fashion, Warsaw Fashion Street) oraz publikowane w magazynach polskich i zagranicznych, jak na przykład Wysokie Obcasy, Machina, Exklusiv, EksMagazyn, Idoll Mag, OOO Magazine.

Halina Mrożek Między rzeźbą a modą
Od 7 września do 30 października 2011 roku
Wernisaż: 6 września 2011 r.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
ul. Lipowa 4
30-702 Kraków

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR