• 2011-10-10

5 Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Od 19 do 26 października 2011 roku | Warszawa

Festiwal Filmowy Pięć Smaków to jedyny w Polsce przegląd szeroko prezentujący kinematografię azjatycką. W programie tegorocznej edycji festiwalu znajdą się filmowe sekcje takie jak Focus: Tajwan (filmy Hou Hsiao-hsiena oraz nowe produkcje tajwańskie), Taste of Korea (nowe filmy z Korei Południowej), Nowe Kino Azji (produkcje z Singapuru, Tajlandii, Hongkongu, Filipin) oraz pierwszy raz w ramach festiwalu kino japońskie (m.in. pokaz 13 Assassins Takashiego Miike, zwariowane filmy z Sushi Typhoon). Organizatorem festiwalu jest Fundacja Sztuki Arteria.

7 days in heaven - kadr z filmu (źródło: materiał prasowy organizatora)

7 days in heaven - kadr z filmu (źródło: materiał prasowy organizatora)

Wśród 30 filmów w programie 5. edycji Pięciu Smaków, aż 21 zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy. Wśród najważniejszych tytułów znajdą się: Norwegian Wood (Japonia 2010) w reżyserii Tran Anh Hunga, na podstawie powieści Harukiego Murakamiego, z muzyką nominowanego do Oscara Jonny’ego Greenwooda, 13 zabójców (Japonia 2010) Takashiego Miike, Nocny połów (Korea Płd. 2011) Park Chan-wooka i jego brata oraz filmy koreańskiego mistrza Honga Sang-soo.

Gościem specjalnym festiwalu będzie Chen Wen-pin, producent, aktor i scenarzysta filmu No puedo vivir sin ti (Tajwan 2009), reżyser Wędrówki dusz (Tajwan 2010). Po raz kolejny festiwalowa publiczność przeżyje noc z horrorami z Korei (Koreańska noc grozy, 22 października). Dla najmłodszych przygotowano poranek z koreańskimi animacjami (23 października, godz. 11:00).

Projekcjom filmowym, jak co roku, towarzyszyć będą spotkania i dyskusje z zaproszonymi gośćmi, przybliżające tematykę filmów i azjatycką kulturę, a w foyer kina Muranów zostaną zaprezentowane dwa wydarzenia artystyczne.

Program festiwalu został podzielony na sekcje: Focus: Tajwan, Taste of Korea, Nowe Kino Azji, Sushi Typhoon, Azja w obiektywie oraz wydarzenia: Koreańska noc grozy, Poranek dla dzieci.

Festiwal otworzy polska premiera Taipei Exchanges (Di 36 ge gu shi, Tajwan 2010) Hsiao Ya-chuana, nakręconej w stylu wczesnego Wonga Kar-waia opowieści o marzeniach i aspiracjach młodych Tajwańczyków, o zmianie, dokonującej się w ich mentalności. Bohaterkami filmu są siostry Doris i Josie, które otwierają w Tajpej kawiarnię, a jednocześnie punkt wymiany dóbr – przedmiotów, usług i idei.

Mało znana w Polsce kinematografia tajwańska zostanie zaprezentowana w sekcji Focus: Tajwan. Obok najnowszych produkcji, znajdą się mistrzowskie filmy Hou Hsiao-hsiena, jednego z inicjatorów i najważniejszych twórców nurtu nazywanego tajwańską Nową Falą. Program sekcji uzupełnią wybrane tytuły innych ważnych nowofalowych reżyserów: Edwarda Yanga, Tsai Ming-Lianga i Anga Lee.

Do sekcji Nowe Kino Azji weszły najnowsze produkcje z krajów takich jak Singapur, Wietnam, Filipiny. W jej programie znalazło się także, po raz pierwszy na festiwalu, kino z Japonii. Najbardziej oczekiwaną polską premierą sekcji będzie pokaz filmu Norwegian Wood w reżyserii Tranh Anh Hunga, prezentowanego podczas MFF w Wenecji w 2010 roku, wyróżnionego m.in. Asian Film Award za najlepsze zdjęcia. To ekranizacja powieści Harukiego Murakamiego, wyreżyserowana przez twórcę Zapachu zielonej papai i Rykszarza, wietnamskiego reżysera mieszkającego od lat we Francji. Film jest jego osobistą interpretacją słynnej opowieści o miłości i dorastaniu dwudziestolatków w Japonii 1968 roku. Wspaniałe zdjęcia Pinga Bin Lee uzupełnia ścieżka dźwiękowa, za której produkcję odpowiadał gitarzysta Radiohead, Jonny Greenwood, nominowany do Oscara.

5 Festiwal Filmowy Pięć Smaków - plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

5 Festiwal Filmowy Pięć Smaków - plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ponadto premierowo zostanie pokazany film 13 zabójców (13 Assasins, Japonia 2010) Takashiego Miike, remake klasycznego dzieła kina samurajskiego z 1963 roku w reżyserii Kaneo Ikegamiego, pokazywany w zeszłym roku w konkursie głównym festiwalu w Wenecji.

Wśród produkcji z Japonii znajdą się też filmy powstałe w studiu Sushi Typhoon: Cold Fish (Tsumetai nettaigyo, reż. Shion Sono, Japonia 2010) oraz Zaborgar – Robot Karate (Denjin Zabôgâ: Gekijô-ban, reż. Noboru Iguchi, Japonia 2010). Sushi Typhoon tworzy kino, obfitujące w nagłe zwroty akcji, pełne przemocy, dedykowane publiczności, która pragnie dobrego smaku w złym smaku i dla której zbyt wiele to nigdy dość.

Kolejną sekcją jest Taste of Korea, kontynuacja zeszłorocznego przeglądu współczesnego kina Korei Południowej. W tym roku program koreański to wybór najciekawszych tytułów z ostatnich lat. Głównymi atrakcjami sekcji będą pokazywane po raz pierwszy w Polsce filmy Honga Sang-soo, jednego z najoryginalniejszych współczesnych reżyserów koreańskich oraz Nocny połów (Paranmanjang/ Night Fishing, Korea Płd. 2011), wyreżyserowany przez braci Park Chan-kyonga i Park Chan-wooka, nagrodzony Złotym Niedźwiedziem w kategorii krótkiego metrażu na MFF w Berlinie 2011.

Festiwal zamknie Posępna noc (Passugun/ Bleak Night, Korea Płd. 2010), odkrycie tegorocznego festiwalu w Rotterdamie, laureat Current Award na festiwalu w Busan. Ten dojrzały debiut, zrealizowany przez młodego reżysera Yoon Sung-hyuna, w szeregu retrospekcji analizuje tragiczny w skutkach rozpad przyjaźni trzech nastoletnich chłopców.

Po zakończeniu części warszawskiej replika festiwalu trafi do Krakowa (Kino Pod Baranami), a w listopadzie – do Poznania (Kino Muza).

Azja w obiektywie

Nową sekcją w programie festiwalu jest Azja w obiektywie, spojrzenie na Azję z europejskiej perspektywy. Bohaterem pierwszego z prezentowanych filmów, Anam, bezimienny. Ostatni wywiad z Tiziano Terzanim (Anam, il Senzanome. L’ultima intervista a Tiziano Terzani, reż. Mario Zanot, Włochy, 2004), jest zmarły w 2004 roku Tiziano Terzani, wybitny włoski dziennikarz, pisarz, podróżnik i wielbiciel Azji. Drugim filmem sekcji będzie pełnometrażowy debiut polskiego dokumentalisty Pawła Kloca – Kołysanka z Phnom Penh (Polska 2011), zrealizowany w stolicy Kambodży, nagrodzony Srebrnym Lajkonikiem podczas tegorocznego FF w Krakowie. Reżyser przygląda się codziennemu życiu w Phnom Penh, opowiadając historię Izraelczyka, mieszkającego w Azji od ponad 20 lat.

Strony: 1 2 3 4 5 6 7

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR