• 2011-11-08

2. American Film Festival

Od 15 do 20 listopada 2011 roku | Wrocław

Przyszedł czas na drugą edycję wrocławskiego American Film Festival, podczas którego ponownie zostaną zaprezentowane najnowsze trendy we współczesnym, niezależnym kinie amerykańskim. W programie tegorocznego festiwalu zostanie pokazanych 76 filmów, z których 40 będzie miało polskie, zaś 6 europejskie premiery. Na widzów czekają także retrospektywy.

Lewis Klahr, "Kanciarz" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Lewis Klahr, "Kanciarz" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Struktura i profil festiwalu pozostają bez zmian. Filmy nowe zostaną podzielone na znane już publiczności sekcje: Highlights – galowe pokazy głośnych tytułów, Spectrum – panoramę współczesnego kina amerykańskiego, American Docs – najważniejsze dokumentalne produkcje sezonu, często ukazujące oblicze Stanów Zjednoczonych XXI wieku oraz On the Edge – odkrycia, eksperymenty, filmy autorskie, często na granicy dotychczas uznanych form i dopuszczalnych treści.

Highlights

W sekcji Highlights będzie można zobaczyć pokazy najnowszych, głośnych tytułów z gwiazdami amerykańskiego kina. Obrazem otwierającym tegoroczny festiwal będzie Czarny koń najnowszy film Todda Solondza, pokazywany w tym roku w weneckim konkursie. Reżyser będzie gościem festiwalu i bohaterem retrospektywy. Odbierze także nagrodę Indie Star Award – przyznawaną przez festiwal dla gwiazdy niezależnego kina amerykańskiego oraz poprowadzi masterclass.

Czarny koń to komediodramat o trudnych zmaganiach z codziennością otyłego trzydziestolatka, ze znakomitym Jordanem Gelberem i legendami Hollywood Mią Farrow i Christopherem Walkenem w rolach głównych. We Wrocławiu zobaczymy również starsze filmy reżysera: Witaj w domu lalek, wnikliwy portret nieakceptowanej przez rówieśników nastoletniej dziewczyny (Główna Nagrodą Jury w Sundance); Happiness – groteskową panoramę współczesnego społeczeństwa amerykańskiego (nagroda FIPRESCI na MFF w Cannes); Opowiadanie, w którym Solondz ponownie przygląda się sfrustrowanej i zagubionej młodzieży; Palindromy – bezwzględną krytykę amerykańskich mitów rodziny i religijności; oraz nagrodzony za scenariusz w Wenecji Życie z wojną w tle.

Derek Cianfrance, "Blue Valentine" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Derek Cianfrance, "Blue Valentine" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Wrocławscy widzowie jako pierwsi w Polsce zobaczą najnowsze filmy Gusa Van Santa (Restless z Mią Wasikowską), Kevina Smitha (Czerwony stan) i Mirandy July (Przyszłość). Wydarzeniami festiwalu będą również: komediodramat o parze ekscentrycznych samotników Jack Goes Boating – debiut reżyserski wybitnego aktora Philipa Seymoura Hoffmana, Blue Valentine Dereka Cienfrance’a o rozpadzie młodego małżeństwa z przebojowymi kreacjami Ryana Goslinga i nominowanej do Oscara Michelle Williams oraz kameralny dramat w gwiazdorskiej obsadzie (Keira Knightley, Eva Mendes, Sam Worthington) Zeszłej nocy.

 

Spectrum

Sekcja Spectrum to panorama kina amerykańskiego ostatniego roku, odkrywająca nowych twórców, nowe talenty i zjawiska. Wrocławscy widzowie zobaczą m. in: Gdziekolwiek byle dzisiaj Michaela Di Jiacomo z Johnem Turturro – osobliwą opowieść o parze nowojorskich samotników, którzy poznają się przez sekstelefon; Talerz i łyżka Alison Bagnall z przebojową kreacją wschodzącej gwiazdy amerykańskiego kina Grety Gerwig w roli zdradzanej żony, która spontanicznie ucieka z domu i rusza w szaloną podróż; oraz Miłość Williama Eubanka – przypominający niedawne Moon, arthouse’owy projekt alternatywnego zespołu rockowego Angels & Airwaves, metafizyczny poemat o samotności.

Michale Di Jiacomo, "Gdziekolwiek dzisiaj" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Michale Di Jiacomo, "Gdziekolwiek dzisiaj" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

American Docs

Sekcja American Docs to produkcje dokumentalne sezonu, ukazujące oblicze Ameryki XXI wieku. Wśród prezentowanych filmów znajdą się m.in.: laureat konkursu publiczności zeszłorocznego festiwalu w Austin SXSW Marwencol Jeffa Malmberga, To drugie słowo na “F” Andrei Blaugrund o rockmanach, którzy zamienili szalone życie muzyków na spokojne ojcostwo oraz Coś ryzykownego Daniela Gellera i Dayny Goldfine o drodze gigantów technologicznych na szczyty amerykańskiej ekonomii.

Wśród tegorocznych filmów nie zabraknie dzieł autotematycznych, jak choćby American Grindhouse o historii kina exploitation, z udziałem między innymi Quentina Tarantino. W programie sekcji znalazło się również najnowsze dzieło mistrza prowokacyjnego dokumentu Errola Morrisa - Tabloid, śmieszno-straszny film o sile prasy kolorowej. O mediach traktuje również Z pierwszej strony: Rok w “New York Timesie”, którego autor Andrew Rossi spędził z kamerą rok w redakcji jednej z największych światowych gazet.

Errol Morris, "Tabloid" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Errol Morris, "Tabloid" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Filmy pokazywane w premierowych sekcjach: Spectrum i American Docs będą oceniane przez widzów i będą ubiegać się o nagrodę publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny.

On the edge

W tej sekcji będzie można zobaczyć eksperymenty, filmy autorskie, jak choćby Kanciarz Lewisa Khlara – nietypowy thriller, który pokazuje wydarzenia z życia amerykańskiego hazardzisty-oszusta z początku lat 60., zrealizowany w formule specyficznego kolażu animowanych rysunków, fotografii i tkanin.

Retrospektywy

Bohaterami retrospektyw podczas 2. AFF będą: urodzony w Suchej Beskidzkiej klasyk amerykańskiego kina, zdobywca sześciu Oscarów Billy Wilder. Wrocławscy widzowie obejrzą osiem najważniejszych filmów reżysera: błyskotliwe komedie, śmiejące się z amerykańskiej obyczajowości (Słomiany wdowiec, Raz, dwa, trzy, Pół żartem, pół serio, Garsoniera), legendarne czarne filmy Podwójne ubezpieczenie i Bulwar Zachodzącego Słońca, studium uzależnienia od alkoholu Stracony weekend i dramat sądowy Świadek oskarżenia.

Billy Wilder, "Raz, dwa, trzy" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Billy Wilder, "Raz, dwa, trzy" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Na festiwalu pokazane zostaną również filmy Todda Solondza – znakomitego amerykańskiego twórcy niezależnego. Przez jego twórczość, od kinowego debiutu Witajcie w domku dla lalek po najnowszy film Czarny koń przewija się tragikomiczna wizja wiecznego dorastania. Nie unika bulwersujących tematów obyczajowych, czego potwierdzeniem są głośne Happiness i Palindromy. Todd Solondz będzie gościem festiwalu.

Bohaterem kolejnej retrospektywy jest filmowiec-filozof Terrence Malick – twórca osobny, autor legendarnych Niebiańskich dni i Cienkiej czerwonej linii. Jego umiejętność łączenia hollywoodzkiego rozmachu z osobistym charakterem przesłania została potwierdzona Złotą Palmą w Cannes 2011 za Drzewo życia.

Todd Solondz, "Palidromes" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Todd Solondz, "Palidromes" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

W tej sekcji publiczność będzie mogła oglądać filmy niespełna trzydziestoletniego Joe Swanberga, które podbijają młodą publiczność i festiwale. W nisko budżetowych filmach tego reżysera dominuje ton osobisty, jego obrazy realizowane są w gronie przyjaciół. Podczas AFF odbędzie się premiera światowa najnowszego obrazu reżysera Caitlin gra Caitlin. Reżyser osobiście zaprezentuje film wrocławskiej publiczności

Wydarzenia towarzyszące

Wraz z wrocławskim festiwalem Jazztopad w trakcie 2.AFF organizowane są pokazy filmów w cyklu Cały ten jazz, między innymi Bird Clinta Eastwooda o legendzie amerykańskiej muzyki Charliem Parkerze, Kansas City Roberta Altmana o stolicy jazzu lat 30. XX wieku, Śpiewak jazzbandu z 1927 roku, który zapoczątkował erę kina dźwiękowego oraz kultowy Round Midnight Bertranda Taverniera z nagrodzoną Oscarem muzyką Herbie Hancocka. Wydarzeniem specjalnym będzie pokaz jednej z najwybitniejszych niemych burlesek filmowych – Generała w reżyserii Bustera Keatona i Clyde’a Bruckmana z muzyką na żywo skomponowaną przez Marcina Pukaluka.

Nicholas Ray, "We Can't Go Home Again" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

Nicholas Ray, "We Can't Go Home Again" (zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych)

We can’t go home again Nicholasa Raya

Pokaz zrekonstruowanej wersji filmu We Can’t Go Home Again Nicholasa Raya jest zapowiedzią retrospektywy autora Buntownika bez powodu podczas 3. American Film Festival. Nad tym niezwykłym eksperymentem Ray pracował niemal dekadę. Pierwsza wersja miała premierę na festiwalu w Cannes w 1973 roku, kolejne powstawały sukcesywnie niemal do śmierci reżysera. Jego żona doprowadziła do zrekonstruowania i odnowienia najpełniejszej wersji ostatniego dzieła reżysera, które miało ponowną premierę na tegorocznym festiwalu w Wenecji.

We Wrocławiu zostanie wyświetlony również dokument Susan Ray Nie oczekuj zbyt wiele o schyłku kariery Nicholasa Raya, który z legendarnego mistrza Hollywood zmienił się w eksperymentatora i charyzmatycznego nauczyciela.

2. American Film Festival
15 – 20 listopada 2011 r.
Wrocław

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR