• 2011-11-22

Różewicz rozrzucony

Od 30 listopada do 2 grudnia 2011 roku | Teatr Narodowy w Warszawie

W 2011 roku Wrocławski Teatr Współczesny we współpracy z Teatrem Nowym w Krakowie realizuje projekt Różewicz rozrzucony  – główne wydarzenie Roku Różewicza czyli obchodów 90. urodzin Poety. Celem przedsięwzięcia jest stworzenie odbiorcom różnych pokoleń możliwości spotkania dziełami Tadeusza Różewicza i wejścia w inspirujący dialog z twórczością przenikliwego, krytycznego, czasem pełnego humoru obserwatora i komentatora rzeczywistości.

Białe małżeństwo (źródło: materiał prasowy organizatora)

Białe małżeństwo (źródło: materiał prasowy organizatora)

Do tej pory wydarzenia projektu odbywały się m.in. we Wrocławiu, Łodzi, Krakowie. Były okazją, aby zobaczyć spektakle, wystawy, projekcje filmowe, uczestniczyć w promocji wydawnictw poświęconych Różewiczowi. W ramach Miasta Różewicz można było wysłuchać interpretacji dzieł Poety w wykonaniu Jana Peszka, Stanisława Szelca, Anny Polony, Krystyny Czubówny, Macieja Tomaszewskiego, Edwarda Linde-Lubaszenko i Piotra Siekluckiego. Zakończenie projektu nastąpi w dniach 30 listopada – 2 grudnia 2011 w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Widzowie będą mieli okazję zobaczyć realizacje Różewiczowskich dramatów – Kartotekę w reżyserii Michała Zadary oraz Białe małżeństwo w reżyserii Krystyny Meissner. Planowana jest również projekcja filmu dokumentalnego Andrzeja Sapiji – Poeta Emeritus oraz prezentacja wystawy fotografii Różewicz w obiektywie Adama Hawałeja. Adam Hawałej fotografuje Tadeusza Różewicza od 25 lat – poczynając od 1986 roku.

Program projektu Różewicz rozrzucony w Warszawie:

30 listopada 2011 r., 19.00 spektakl  Kartoteka, reż. Michał Zadara, sala Bogusławskiego, Teatr Narodowy
1 grudnia 2011 r., 19.00 pokaz filmu Poeta Emeritus,  reż. Andrzej Sapija, scena Studio, wstęp wolny
2 grudnia 2011 r., 19.00 spektakl Białe małżeństwo, reż. Krystyna Meissner, sala Bogusławskiego, Teatr Narodowy
Warszawskiej odsłonie projektu towarzyszyć będzie wystawa fotografii Różewicz w obiektywie Adama Hawałeja, Foyer Teatru Narodowego

Opis spektakli:

Tadeusz Różewicz
 Kartoteka

Reżyseria i opracowanie tekstu: Michał Zadara
Scenografa i organizacja przestrzeni: Robert Rumas
Kostiumy: Julia Kornacka
Dźwięk: Barbara Wysocka
Choreografia: Tomasz Wygoda
Światło: Ewa Garniec
Wystepują: Katarzyna Bednarz, Lena Frankiewicz (gościnnie) / Marta Malikowska, Elżbieta Golińska, Irena Rybicka, Krzysztof Boczkowski, Tomasz Cymerman, Szymon Czacki(gościnnie), Marek Kocot (gościnnie), Jan Peszek (gościnnie), Jerzy Senator.

Czas: 120 minut (bez przerwy)

Kartoteka (źródło: materiał prasowy organizatora)

Kartoteka (źródło: materiał prasowy organizatora)

Kartoteka w reżyserii Michała Zadary z żelazną konsekwencją realizuje wskazówki zapisane przez Tadeusza Różewicza w didaskaliach:

Wiele osób biorących udział w tej historii nie odgrywa tu większej roli; te, które mogą odgrywać główne role, często nie dochodzą do głosu lub mają mało do powiedzenia (…) ludzie występują w swoich codziennych, zwykłych ubraniach (…) oprawa plastyczna jest tu bez znaczenia. Jak w kalejdoskopie – sytuacje sceniczne składają się w kolorowy obrazek, by przy najmniejszej zmianie perspektywy natychmiast się rozsypać i za chwilę ułożyć w nową całość. I tak bez końca. Nie ma początku, ani zakończenia, zmieniają się znaczenia, układy i relacje. Nie ma bohatera, albo też wszyscy są bohaterami.

Także widzowie, którzy mogą swobodnie poruszać się po całej przestrzeni i decydować, co w danej chwili chcą oglądać. Teatralne jam session. Ulica, która w prapremierowej wersji dramatu (1960 r.) przechodziła przez pokój i łóżko bohatera, 46 lat później pochłonęła ten świat całkowicie. Nie ma już żadnego miejsca, które wyznaczałoby centrum tej rzeczywistości.

Tadeusz Różewicz
Białe małżeństwo

Reżyseria i opracowanie muzyczne: Krystyna Meissner
Scenografia: Andrzej Witkowski
Muzyka: Piotr Dziubek
Choreografia: Maćko Prusak
Asystent reżysera: Piotr Łukaszczyk
Inspicjent: Katarzyna Krajewit
Obsada: Bianka – Katarzyna Bednarz, Paulina – Katarzyna Z. Michalska, Beniamin – Piotr Łukaszczyk (gościnnie), Matka – Elżbieta Golińska, Ciotka – Ewelina Paszke-Lowitzsch, Ojciec – Jerzy Senator / Tadeusz Ratuszniak, Dziadek – Jacek Piątkowski(gościnnie), Kucharcia – Anna Błaut / Beata Rakowska, Pan Feliks – Tadeusz Ratuszniak / Mieszko Barglik (gościnnie), Młodzieniec – Mieszko Barglik (gościnnie), Nieznajomy – Michał Dudziński(PWST), Barbara Chodorowicz, Aleksandra Dytko, Dorota Kozikowska, Jolanta Solarz, Małgorzata Zagrodzka

Czas: 130 minut (bez przerwy)

Białe małżeństwo (źródło: materiał prasowy organizatora)

Białe małżeństwo (źródło: materiał prasowy organizatora)

Spektakl o poszukiwaniu wolności, pragnieniu oryginalności i swobody ekspresji. O wstydzie i niemożności ucieczki od ról wyznaczanych nam przez społeczeństwo i od tych, które narzuca nam własne ciało. Przegląd rozmaitych form, w jakich objawiają się: pożądanie, lęki, frustracje, kompleksy, przesądy i stereotypy. Historia Bianki, pozornie zwyczajnej dziewczyny, która dojrzewa i za chwilę zostanie wydana za mąż, staje się studium męsko-damskiej relacji, traktatem o istocie bycia z drugim człowiekiem. Niesłychanie przenikliwy, niezmiennie aktualny, gorzki i śmieszny zarazem, obraz kondycji erotycznej Polaków.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz