• 2012-01-09

Według Bobczyńskiego

Od 14 stycznia 2012 roku | Duża Scena Wrocławskiego Teatru Współczesnego

Po sukcesie spektaklu Według Agafii na podstawie Ożenku Mikołaja Gogola, nagrodzonego łódzką nagrodą teatralną Złota Maska za reżyserię i scenografię, Agata Duda-Gracz ponownie sięga do twórczości tego pisarza. Wydaje się, że fabuła Gogolowskiego Rewizora jest polskiemu widzowi teatralnemu dobrze znana. Spektakl Agaty Dudy-Gracz, stworzony na podstawie jej autorskiego scenariusza opartego na kanwie tej rosyjskiej sztuki sprzed niemal 200 lat, zdaje się to komfortowe przekonanie burzyć. Nie zobaczymy w nim bowiem wyłącznie gorzko-rubasznej satyry na urzędniczy świat Rosji współczesnej Gogolowi.

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

U Dudy-Gracz to raczej studium ludzkiej kondycji, granic jej elastyczności w ekstremalnych warunkach. To obraz człowieczego głodu samozadowolenia, jego tęsknoty za  bytem doskonałym, nawet za cenę bycia  przez chwilę kimś innym.  To spektakl wykorzystujący zabieg teatru w teatrze; zabawa w pozory i symulację, w której symboliczna maska staje się nieodłącznym atrybutem scenicznych postaci. Niechaj i widz odważy się po jego obejrzeniu rąbek swej maski uchylić…

Agata Duda-Gracz (1974) – reżyser, scenograf. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1998) oraz reżyserii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (2002).

Jako reżyser, scenograf i twórca kostiumów zrealizowała ponad 20 spektakli w teatrach dramatycznych i operowych w Zakopanem, Krakowie, w Teatrze Polskim we Wrocławiu, w Kaliszu, Warszawie i Łodzi – m.in. Woyzeck Büchnera, Galgenberg wg Michela de Ghelderode’a, Kaligula wg Camusa, Wybrani i Balkon wg Geneta, Romeo i Julia oraz Otello – wariacje na temat wg Shakeseare’a, Według Agafii na motywach Ożenku Gogola, Cyganeria Pucciniego, Ojciec na motywach Świętokradztwa Tauschynskiego i autorski spektakl Apokalipsa czyli skrócona historia maszerowania, a także koncert galowy 31. Przeglądu Piosenki Aktorskiej  pt. …rewolucyjna.

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Jako scenograf i twórca kostiumów współpracowała m. in. z Tadeuszem Bradeckim, Jerzym Jarockim i Józefem Opalskim. W 2009 r. otrzymała krakowską nagrodę Złoty Laur za mistrzostwo w sztuce – za realizacje reżyserskie i scenograficzne w teatrze oraz w 2010 r. w Łodzi dwie nagrody Złota Maska – za reżyserię i scenografię spektaklu Według Agafii.

Jakub Ostaszewski (1975) – kompozytor. Ukończył krakowską Akademię Muzyczną w katedrze organów, pod opieką profesorów Jana Jargonia i Józefa Serafina. Z teatrem związany jest od lat. Stale współpracuje z Krystianem Lupą jako kompozytor i muzyk improwizujący (Mistrz i Małgorzata, Kalkwerk, Lunatycy, Maciej Korbowa i Bellatrix, Płatonow, Trzy siostry, Letnicy, spektakl Teatru Telewizji Julia).

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Jest twórcą muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych innych reżyserów (m.in. w krakowskich: Starym Teatrze, Teatrze im. J. Słowackiego, Teatrze STU, w warszawskim Teatrze Powszechnym i Teatrze Studio, Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi oraz Teatrze Wybrzeże w Gdańsku).

Jako muzyk studyjny i solista współpracuje z ojcem, Jackiem Ostaszewskim, oraz ze Zbigniewem Preisnerem (m.in. Dekalog, Requiem dla mojego przyjaciela). Dzięki stypendium Fundacji im. Stefana Batorego ukończył kurs mistrzowski dla kompozytorów muzyki teatralnej w Internationale Theater Akademie Ruhr (Bochum, Niemcy).

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

W 2002 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa za osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a w 2003 roku dwie nominacje do nagrody Ludwik 2002 w kategorii najlepsza muzyka oryginalna za muzykę do spektaklu Mistrz i Małgorzata M. Bułhakowa w reż. Krystiana Lupy i Noże w kurach D. Harrowera w reż. Mai Kleczewskiej.

W 2011 roku otrzymał nagrodę Złota Maska za najlepszą muzykę w sezonie 2010/2011, którą napisał do spektaklu Apokalipsa. Skrócona historia maszerowania w reż. Agaty Dudy-Gracz na scenie Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.  Z Agata Dudą-Gracz współpracuje w teatrze już po raz dziesiąty.

Według Bobczyńskiego
na motywach Gogolowskiego Rewizora

scenariusz, reżyseria, scenografia, kostiumy: Agata Duda-Gracz
muzyka: Jakub Ostaszewski
choreografia: Tomasz Wesołowski
światło: Katarzyna Łuszczyk
asystent reżysera: Agata Schweiger
dramaturg: Aneta Cardet
inspicjent:  Halina Lis-Olszewska

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Według Bobczyńskiego, fot. Greg Noo-Wak (źródło: materiały prasowe Wrocławskiego Teatru Współczesnego)

Obsada:
Horodniczy – Krzysztof Kuliński
Matka – Ewelina Paszke-Lowitzsch
Córka – Katarzyna Z. Michalska
Pani Chłopow – Irena Rybicka
Ten Niemiec – Maciej Tomaszewski
Lapkin-Tiapkin – Piotr Łukaszczyk (gościnnie)
Ziemlianika – Krzysztof Boczkowski
Szpiekin – Michał Szwed
Bobczyński – Tomasz Schimscheiner (gościnnie)
Dobczyński – Michał Dudziński
Dzierżymorda – Tomasz Wesołowski (gościnnie)
Rewizor – xxx

Według Bobczyńskiego
premiera 14 stycznia 2012 r.
Duża Scena Wrocławskiego Teatru Współczesnego
Wrocław

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR