• 2012-04-05

Tatjana Schülke Wunderkamera

Od 13 kwietnia do 6 maja 2012 roku | Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu

Wystawa rzeźb i obiektów Tatjany Schülke – o mikro- i makrobiotycznych, a nawet kosmicznych konotacjach – stanowić będzie próbę ukazania dominującego aspektu jej oeuvre w kategoriach proponowanych przez twórców dawnych kunstkamer. Sposób ukazania i charakter wybranych dzieł nawiążą do scjentystycznych, kopernikańskich tradycji miejsca prezentacji.

Tatjana Schülke, „Wunderkamera”, (źródło: materiały prasowe)

Tatjana Schülke, „Wunderkamera” (źródło: materiały prasowe)

Kurator Szymon Piotr Kubiak, mówiąc o koncepcji wystawy wskazuje na wzmożone zainteresowanie historycznymi początkami kolekcjonerstwa i wystawiennictwa – zarówno na polu badań naukowych, praktyk muzealnych, jak i projektów artystycznych. Kluczowa rola przypada w tej refleksji pojęciom kunst- i wunderkamer, czyli pierwszych nowożytnych przestrzeni opisania świata za pomocą zgromadzonych przedmiotów. Pośród szczególnie pięknych fragmentów raf koralowych, rzadkich gatunków motyli, krucyfiksów z kości słoniowej i drewnianych modeli ludzkich płodów, znajdowały się także obiekty o wyjątkowym, transgresyjnym charakterze (np. rogi jednorożca).

Tatjana Schülke zachwyca się urodą ziemskich bytów, szukając jednocześnie ukrytej duszy przedmiotów. Jak w tytule wunderkamerowej instalacji Einsichten – Aussichten (Wglądy – widoki, 1998) czy asamblażu inside out (na lewą stronę, 2008) wiąże mikrokosmos z makrokosmosem. Rurki, pozostałe po wystrzelonych w niebo racach, stają się nibygeologicznymi formacjami
– podobnie do kraterów z gumowych przepychaczy hydraulicznych, które staroświecki systematyk zaliczyłby do kategorii scientyfików. Geometryczne, rzemieślniczo solidne reliefy, niczym obserwowane z kosmicznej perspektywy pola uprawne lub archeologiczne odkrywki, świadczą wreszcie dobitnie, że proces twórczy jest wypadkową spontanicznych potrzeb ciała, ujętych w ryzy racjonalnego umysłu. Umysłu, który gromadzi, klasyfikuje, naśladuje dzieła pierwotnego stworzenia lub produkuje ich symulakry.

Kurator wystawy, Szymon Piotr Kubiak

Tatjana Schülke, „Wunderkamera” (źródło: materiały prasowe)

Tatjana Schülke, „Wunderkamera” (źródło: materiały prasowe)

Transgresyjny status posiada rzeźba Sprachlos (2005), wydłużona forma przypominająca szparaga, której tytuł zaledwie w przybliżeniu oddaje polski idiom odejmowania mowy. Liście niezwykłej rośliny, zamienione w trakcie ewolucji w cierniste niekiedy łuski, przyjęły postać otwartych protez ortodontycznych – zatopionych jako objects trouvés w gipsowo-styropianowej masie. Paar (2002) to dwie sercowate bryły połączone gumowymi aortami niczym ciała syjamskich bliźniąt. Urkugel (Prakula, 2002) składa się z licznych małych kuleczek z otworami, utoczonych z włoskiej trawy na podobieństwo szerszenich gniazd. Dziwny twór – ni to naturalny, ni to sztuczny – zdaje się przynależeć jednocześnie do świata przyrody i kultury. Stanowi, jak trafnie ujęła to ostatnio Karin Rase, abstrakcyjną wersję Wenus z Willendorfu – prehistorycznego przedstawienia bogini urodzaju.

Kurator wystawy, Szymon Piotr Kubiak

Tatjana Schülke – ur. 1960 w Bonn, w latach 1982-89 studia malarskie na Hochschule der Künste w Berlinie Zachodnim. Stypendystka Fundacji im. Karla Hofera i Hochschule der Künste w Villa Serpentara, Olevano Romano/Włochy. Laureatka pierwszego miejsca w konkursie o Tempelhof-Schöneberger Kunstpreis. Wystawy w Niemczech, Danii, Szwecji, Włoszech, na Węgrzech. Mieszka i pracuje w Berlinie.

Wernisaż: 13 kwietnia
Wystawa potrwa do 6 maja
Galeria Sztuki Wozownia
Toruń ul. Rabiańska 20

Kurator wystawy: Szymon Piotr Kubiak

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR