• 2012-04-04

Werner Herzog, Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze

Od 13 kwietnia 2012 roku | W kinach w całej Polsce

W samym sercu syberyjskiej głuszy, z dala od cywilizacji, 300 osób zamieszkuje małą miejscowość Bakhtia nad rzeką Jenisej – tak Werner Herzog, współautor i narrator filmu Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze, rozpoczyna swoją opowieść. Razem z filmowcami, którzy tam dotarli, widz obserwuje rok z życia myśliwych, wędkarzy i innych osób zamieszkujących wioskę. Codzienność w przykrytym śniegiem niedostępnym regionie świata.

Kadr z filmu „Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze”, reż. Werner Herzog (źródło: materiały prasowe)

Kadr z filmu „Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze”, reż. Werner Herzog (źródło: materiały prasowe)

Syberia rozciąga się od Uralu po Pacyfik. Na tym ogromnym obszarze żyje 38 mln osób. Większa część z nich zajmuje tereny zamożnego południa. W Bakhtia, głęboko w dziczy – do której można się dostać tylko śmigłowcem, bądź łodzią – nie ma telefonów, bieżącej wody ani pomocy medycznej. Codzienne rytuały miejscowej ludność niewiele zmieniły się w ciągu ostatnich wieków, która zachowała swoje życie według własnych wartości i tradycji kulturowych. Jeśli cywilizacja ludzka zostałaby zniszczona, oni przetrwaliby dzięki wiedzy swoich przodków.

Z kadrów filmu wyłania się obraz faktycznie szczęśliwych i spełnionych ludzi. Widać w nich także wielką miłość Dmitrija Wasiukowa, drugiego reżysera, do tajgi i jej mieszkańców. Malowniczym obrazom towarzyszy kontemplacyjna muzyka.

Bohaterami filmów Herzoga są najczęściej jednostki wyalienowane ze społeczeństwa, nadwrażliwe, w różny sposób nieprzeciętne. Wraz z nimi Herzog zapuszcza się w rubieże cywilizacji, eksploruje tereny dzikie i nieoswojone i tam szuka odpowiedzi na pytanie o istotę człowieczeństwa, pokazując swoich bohaterów w sytuacjach ekstremalnych. Wszystko to powoduje, że widzi się w Herzogu spadkobiercę niemieckiego romantyzmu, ze swym zamiłowaniem do mistycyzmu i skrajności, bezustannie drążącego temat szaleństwa i rzeczy ostatecznych, odwołującego się do skrajnych emocji.

Dmitrij Wasiukow urodził się w Moskwie. Ukończył wydział aktorski Akademii Teatralnej Borysa Szukina. Pracował jako asysten reżysera a potem jako reżyser drugiej ekpiy w legendarnej wytwórni Mosfilm. W latach 90. zajął się intensywną pracą w reklamie a także w telewizji. Wasiukow założył własną firmę producencką Terytoria Rybałki (Miejsce połowu), której pierwszym projektem był cykl Szczęśliwi ludzie. Jego konsekwencją jest film Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze.

Werner Herzog urodził się w Monachium. Wyrastał w odosobnionej górskiej wiosce w Bawarii i jako dziecko nigdy nie miał do czynienia z filmami, telewizją, ani telefonami. Pierwszy film zrobił w 1961 roku, mając 19 lat. Zanim do tego doszło, Herzog był stróżem na parkingu, komiwojażerem, jeźdźcem rodeo, a nawet skoczkiem narciarskim. Nigdy nie skończył żadnej szkoły filmowej – był samoukiem. Już w 1964 r. zdobył nagrodę Carla Mayera za najlepszy scenariusz, na podstawie którego nakręcił w 1967 r. film pt. Lebenszeichen (Sings of life). Od tej pory wyprodukował, napisał i wyreżyserował ponad 50 filmów, wydał więcej niż tuzin książek i wyreżyserował równie wiele oper.

Kadr z filmu „Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze”, reż. Werner Herzog (źródło: materiały prasowe)

Kadr z filmu „Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze”, reż. Werner Herzog (źródło: materiały prasowe)

Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze

Reżyseria: Werner Herzog, Dmitrij Wasiukow
Scenariusz: Werner Herzog
Zdjęcia: Aleksiej Matwiew, Gleb Stepanow, Artur Sibirski, Michael Tarkowski
Muzyka: Klaus Badelt
Montaż: Joe Bini

Dystrybucja: Aurora Films S.C.
Premiera: 13 kwietnia 2012 roku

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR