Międzynarodowy Festiwal Sztuki Publicznej Passengers

Od 9 do 11 czerwca 2012 roku | Warszawa

Już po raz trzeci Międzynarodowy Festiwal Sztuki Publicznej Passengers, organizowany przez Fundację Sztuki Współczesnej In Situ, eksploruje przestrzeń publiczną Warszawy. W tym roku rozpoczynają się 3-letnie działania artystyczne na Uśmiechu Warszawy.

Leszek Krutulski (źródło: materiały prasowe)

Leszek Krutulski (źródło: materiały prasowe)

9 czerwca Fundacja In Situ zaprasza na wystawę fotograficzną pt. Historia przychodzi do Ciebie – umieszczoną w ponad 60 witrynach przy ul. Mokotowskiej. Eksponowane fotografie, udostępnione przez Archiwum Miasta ST. Warszawy oraz Narodowe Archiwum Cyfrowe, przypomną ludzi i budowle z czasów minionych, czyli co najmniej sprzed 1939 roku.

Drugiego dnia festiwalu ulica Mokotowska zostanie zamieniona w przestrzeń dźwięku. Publiczność będzie mogła spotkać się z twórczością 14 muzyków skupionej wokół wytwórni muzycznej LadoABC. Koncerty odbędą się na udostępnionych przez właścicieli balkonach znajdujących się wzdłuż ulicy Mokotowskiej. Będzie można posłuchać  duetów muzyków, którzy do tej pory nie występowali ze sobą. Wśród nich znajdą się: DJ Lenar, Hubert Zemler, Maćko Korba, Paweł Szamburski, Macio Moretti, Dominik Bukowski, Jerzy Rogiewicz, Tomek Duda, Weber, Patryk Zakrocki, Bartłomiej Tyciński, oraz Olga Mysłowska, Radek Duda i Piotr Zabrodzki. Artyści zabiorą widownię do świata muzyki, w którym bez wątpienia zanurzy się cała ulica Mokotowska.

11 czerwca organizatorzy zapraszają mieszkańców Warszawy do Cafe Karma, do uczestniczenia w akcji fotograficznej Leszka Krutulskiego pt. Półprtrety. Artysta wykonuje fotografię połowy twarzy uczestnika, drugą połowę fotografuje dopiero dziesięć lat później. Portrety robione są metodą analogową na negatywie 4×5 cala. Każda sportretowana osoba otrzymuje od Krutulskiego cyfrowy półportret. Artysta wykonuje portrety wszystkich chętnych, niezależnie od wieku, płci czy zawodu.

Kolejnym projektem festiwalowym jest Uśmiech Warszawy. Ta symboliczna nazwa odnosi się do układu ulic Mokotowska, Bracka, Zgoda, reliktu traktu Mokotów – Ujazdów – Grzybów z początku XVIII w. – jednej z najciekawszych struktur urbanistycznych Warszawy, która uległa zatarciu poprzez chaotyczne planowanie przestrzeni miejskiej. Obecnie Fundacja poprzez liczne działania chciałaby wyeksponować szlak biegnący od Pól Mokotowskich do pl. Grzybowskiego, by w dalszej perspektywie przekształcić go w ciąg spacerowy skupiający kulturalną i niekomercyjną aktywność Śródmieścia. Trakt stanowi układ ulic, który po przekręceniu mapy, raz dostrzeżony, staje się oczywisty i utrwala w pamięci na zawsze jako Uśmiech Warszawy. Organizatorzy festiwalu uważają (podobnie jak autorzy tej idei – Małgorzata Kuciewicz, Simone de Iacobis, Sebastian Bałut), że budowanie świadomości urbanistycznej, możliwe jest przy pomocy nie-architektonicznych środków takich jak branding, plotka czy rewitalizacja poprzez działania artystyczne i społeczne.

Maciej Cierliński (źródło: materiały prasowe)

Maciej Cierliński (źródło: materiały prasowe)

Artyści koncertów balkonowych:

Maciej Cierliński – vel Maćko Korba. Gra na lirze korbowej. Przez wiele lat współpracował ze sceną folkową. Jako Maćko przekształca i sampluje dźwięk swojego instrumentu przepuszczając go przez elektroniczne przetworniki. Współpracował z takimi artystami jak: Tony Gatlif, Hans Van Koolwijk, Pekko Kappi, Matthias Loibner, Hera, Czessband, Tołhaje. Kapela ze Wsi Warszawa, Hey, Village Kollektiv.

Tomasz Duda – jest klasycznie wykształconym saksofonistą (absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej). Na co dzień współpracuje z wieloma znanymi zespołami i muzykami, m. in.: Pink Freud, Baaba, Tołhaje, Mitch and Mitch, Arszyn, Tadeusz Sudnik. Na swoim koncie ma dużą ilość zagranych koncertów w Polsce, Europie i Ameryce Południowej oraz ogromną ilość nagrań studyjnych – począwszy od sesji płytowych przez muzykę użytkową aż do muzyki teatralnej i licznych projektów eksperymentalnych. Jako instrumentalista ma wyjątkowo szerokie pole działalności muzycznej: od klasyki, przez jazz, rock, muzykę pop aż po projekty eksperymentalne i poszukujące, niedające się jednoznacznie zaszufladkować. Wydaje się, że działalność Tomasza Dudy w Saksoforcie można zaliczyć właśnie do tej ostatniej grupy.

DJ Lenar – gra na gramofonie i looperze. Jego kompozycje to rodzaj kolażu dźwiękowego tworzonego głównie za pomocą zapętlonych fragmentów muzyki tradycyjnej i współczesnej. Konstrukcje rytmiczne budowane są tu z trzasków płyt winylowych i sonorystycznych dźwięków amplifikowanego gramofonu.

Macio Moretti – jest urodzonym w 1975 roku muzykiem i grafikiem. Albo odwrotnie. Jest jednym z Mitchów, a oprócz tego jest jednym z wielu. Pierwszy koncert zagrał jako szesnastolatek. Było to ponad dwadzieścia lat temu, więc sam jest w szoku. Współtworzy warszawską wytwórnię płytową Lado ABC, która ma na swoim koncie ponad 40 płyt z muzyką znad Wisły i nie tylko.

Radek Duda – urodził się w 1979 roku. Jest muzykiem i kompozytorem wywodzącym się z warszawskiej sceny niezależnej. Należy do Stowarzyszenia Kulturalnego Lado. Udziela się jako lider i kompozytor zespołu Frozen Bird oraz współtwórca takich projektów jak Normal Bias, Lykvik oraz 3D. Prowadzi także działalność solową: koncerty fortepianowe, elektroniczne live acty, muzyka konkretna, instalacje dźwiękowe, współczesna muzyka kameralna i elektronowa. Używa różnorodnego instrumentarium – jak fortepian i inne instrumenty klawiszowe, mbira, efekty elektroniczne, harmonijka ustna, melodyka, gitara, kieliszki, głos, laptop. Realizuje muzykę do przedstawień teatralnych i różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych. Współpracuje z następującymi muzykami i artystami: Hiroko Komiya, Tobias Delius, Patryk Zakrocki, Piotr Bukowski, Daniel Pigoński, Tomasz Duda, Olga Mysłowska, Hubert Zemler, Joanna Duda, Paweł Szamburski, Jacek Mazurkiewicz, Hubert Połoniewicz, Marcin Masecki, Radek Polakowski, Piotr Janiec, Marcin Gokieli, Mirt, Kuba, Kossak, Norbert Kubacz, Weronika Lewandowska, Marcin Wierzchowski, Atsushi Takenushi, Mikołaj Długosz, Renata Piotrowska, Martyna Czerwińska, Paweł Kozłowski, Michał Sieczkowski. Współpracuje także z Gabinetem Masażu Ucha Wewnętrznego. Występował i współpracował m.in w: Balhaust Ost (Berlin), Off Festiwal, Święto Kina Niemego, Festiwal Rewizje, Muzeum Powstania Warszawskiego, Fabryka Trzciny, Teatr Rozmaitości, Centrum Sztuki Współczesnej, (Warszawa), Zachęta, Noc Muzeów, TVP Kultura, Instytut Teatralny, Warsaw Music Week, Fashion Week (Łódź), instytuty polskie w Berlinie, Kijowie, Brukseli.

Jerzy Rogiewicz – jest kompozytorem, perkusistą, okazjonalnie wibrafonistą i pianistą. Przebył długą i krętą drogę klasycznej edukacji muzycznej, wiodącą od nauki perkusji w Podstawowej Szkole Muzycznej w Bydgoszczy do dyplomu z kompozycji na Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiował między innymi u Zbigniewa Bujarskiego (kompozycja), Krzysztofa Pendereckiego (instrumentacja) i Magdaleny Długosz (kompozycja elektroniczna). Od 2008 roku jest związany z warszawską sceną muzyki niezależnej jako członek zespołów Levity, Profesjonalizm, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa. Występował lub nagrywał z takimi artystami jak: Joanna Duda, Tomasz Duda, Toshinori Kondo, Gabriela Kulka, Marcin Masecki, Mitch&Mitch, Pink Freud, Marek Pospieszalski, Maryla Rodowicz, Joanna Halszka Sokołowska, Stwory, Candelaria Saenz Valiente, Maciej Trifonidis Bielawski, Piotr Zabrodzki, Patryk Zakrocki.

Paweł Szamburski – urodził się w 1980 roku w Warszawie. Jest klarnecistą, improwizatorem i animatorem kultury. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtworzy niezależne wydawnictwo LadoAbc oraz Stowarzyszenie Kulturalne Lado – środowisko, którego konsekwentna, trwająca już kilkanaście lat działalność muzyczna, wydawnicza oraz animacyjna przyczyniła się do niezwykle dynamicznego rozwoju nowej muzyki w Polsce. Szamburski współtworzy duet Sza/Za – Szamburski / Zakrocki, tworzy muzykę na polu interdyscyplinarnym – dla filmu, teatru, kina niemego, tańca współczesnego oraz słuchowisk i odczytów literackich. Udziela się również w takich projektach jak: Cukunft – tradycyjna muzyka żydowska oraz kwartet klarnetowy Ircha – kameralna muzyka improwizowana. Jest również członkiem grupy badaczy puszczy dźwiękowej – Horny Trees. Był założycielem i liderem zespołu Meritum, przez wiele lat prowadził także autorski cykl imprez z muzyką improwizowaną Djazzpora. W 2009 roku wraz z projektem SzaZa zdobył wyróżnienie za muzykę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontrapunkt w Szczecinie oraz nagrodę główną za muzykę od Ministra Kultury i od Teatru Narodowego w XV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Szamburski został także wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy (Francja 2009) – nagrodą Sacem za najlepszą muzykę filmową. Paweł Szamburski komponował muzykę do spektakli teatralnych min. P. Miśkiewicza, P. Cieplaka, K. Globisza, M. Libery, L. Bzdyla oraz Teatru Dada von Bzdulow. Grał lub współpracował z takimi artystami jak: Kazuhisa Uchihashi, Tatsuya Yoshida Burkhard Stangl, Franz Hausinger, Paul Brody, Yves Weyh, Frank London, Joe McPhie, Raphael Rogiński, Candelaria Saenz Valiente, Tomasz Duda, Patryk Zakrocki, Macio Moretti, Mikołaj Trzaska, Paul Brody, Wacław Zimpel, Noel Akchote, Michał Gorczyński, Hubert Zemler, Maciej Bielawski, Dj Lenar, Dj Eprom, Dj Olive.

Bartosz Weber – Jako gitarzysta i samplerzysta gra we własnym projekcie Baaba, gdzie od początku tego wieku nagrywa i wykonuje swoją muzykę z pomocą kolegów  (Macio Moretti, Tomasz Duda, Piotr Zabrodzki) a czasem również koleżanek. Grupa ma na swoim koncie 4 albumy z muzyką własną, niezliczone koncerty w klubach i na uznanych festiwalach. Bardzo lubi zespół Mitch & Mitch i chętnie obserwuje sukcesy tego niesamowitego komba. Gra również od czasu do czasu solo i w duetach przy pomocy swojego czarnego samplera. Związany sercem i duchem z wytwórnią Lado ABC.

Piotr Zabrodzki – urodził się w 1982 roku w Warszawie. Jest pianistą, gitarzystą, kompozytorem. Ukończył Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce łączy improwizację jazzową z sonorystyką, heavy metal z elektroniką, a wszystko okraszone jest poczuciem humoru. Jest to muzyk bardzo elastyczny i wszechstronny, czego dowodem ilość zespołów, w jakich gra: LXMP, Baaba, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, Senk Że, Blast Muzungu, SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami awangardowymi, takimi jak: Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi.

Patryk Zakrocki – urodził się w 1974 roku w Warszawie. Jest improwizatorem, kompozytorem, artystą dźwiękowym, członkiem stowarzyszenia Lado ABC. Obecnie gra w duecie SzaZa na skrzypcach, syntezatorze modularnym i elektrycznej mbirze, w audiowizualnym Normal Bias zajmuje się archaiczną elektroniką, zmienia melodyjki w starych pozytywkach i prowadzi Zakład Produkcji Dźwięku, którego najnowszą aktywnością jest Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego. Występował z tak wybitnymi muzykami jak: Fred Frith, Noel Akchote, Kazuhisa Uchihashi, Mitch and Mitch, Franz Hauzinger, Koichi Makigam. Opublikował 11 albumów płytowych. Jest autorem muzyki do spektakli teatralnych, filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i niemych. Wśród tych ostatnich znalazły się etiudy studenckie Romana Polańskiego i animacje lalkowe Władysława Starewicza. Autorska ścieżka dźwiękowa napisana do obrazów była do tej pory prezentowana w Stanach Zjednoczonych, Francji, Norwegii, Szwajcarii, Islandii i Urugwaju a także w Chinach i Japonii. Prowadził cykl koncertów Galimadjaz, wspóltworzył Inwazje dźwięku w Zachęcie, był pomysłodawcą i kuratorem Sound Cinema przy Europejskim Kongresie Kultury 2011. Muzyka Patryka Zakrockiego była kilkakrotnie nagradzana i wyróżniana, co sprawiało mu zawsze bezwstydną przyjemność.

Hubert Zemler – jest perkusistą urodzonym w 1980 roku w Warszawie, aktywnym uczestnikiem warszawskiej sceny muzyki niezależnej i cenionym sideman’em. Naukę muzyki rozpoczął w 1987 roku w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Pierwszym jego instrumentem był fortepian, lecz po trzech latach nauki zmienił przedmiot główny na perkusję. Początkowo zgłębiał tajniki muzyki klasycznej, by pod koniec lat dziewięćdziesiątych zainteresować się jazzem. W roku 1999 rozpoczął studia w klasie perkusji w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym okresie jego zainteresowania muzyczne obejmowały jazz, muzykę współczesną i improwizację. Z tego okresu pochodzą nagrania zespołu Tria, do którego należeli również saksofonista Bronisław Szalański i perkusista Roman Slefarski, i który nawiązywał do amerykańskiej awangardy jazzowej lat sześćdziesiątych. W latach 2002-2003 Zemler wraz z bratem – gitarzystą Konradem Zemlerem, saksofonistą Radosławem Nowickim i kontrabasistą Wojciechem Polcynem odbył trasę koncertową po krajach Bliskiego Wschodu.

Festiwal Sztuki Publicznej Passengers
Organizator: Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ
Kurator: Zuzanna Fogtt, Radek Duda
Koordynacja: Weronika Kann
Warszawa
Czas trwania: Od 9 do 11 czerwca

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR