• 2012-07-17

Lato Teatralne Sopot 2012

Od 3 lipca do 28 sierpnia 2012 roku | Teatr Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie

Cykl przygotowany przez Teatr Atelier w Sopocie to codzienne wydarzenia w okresie wakacyjnym. To nie tylko spektakle teatralne, chociaż oczywiście one wiodą prym. Nie zabraknie jednak koncertów zespołów polskich i zagranicznych, warsztatów czy konkursu na interpretację piosenki Agnieszki Osieckiej.

„Superman nie żyje” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Superman nie żyje” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Postać patronki teatru, co oczywiste, będzie często pojawiać się w programie. Wstępem do konkursu będzie recital Anny Serafińskiej, która wykona właśnie utwory autorstwa Agnieszki Osieckiej, a także Jonasza Kofty. Ważnym elementem imprezy będą także Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską, podzielone na dwie części.

Program Lata Teatralnego:

  • Superman nie żyje Holgera Schobera – od 3 do 8 lipca, godz. 19.30

Luisę kręci DC Universe, Karl kocha Marvel. Każdy fan komiksu wie, co to znaczy: dożywotnia wrogość, sprzeczne poglądy, obopólna pogarda. Zaskakujące jest to, że w kwestii: Do mnie czy do ciebie? bardzo szybko się dogadują. To jest początek historii miłosnej i dużych emocji – wywołanych także tym, że Luisa jako aptekarka ma nieograniczony dostęp do tego, co Karl łyka bez opamiętania.

Ta chora miłość powoduje, że Luisa szybko uzależnia się od substancji psychoaktywnych. Kiedy oboje są na haju, czują się niezniszczalni jak Superman. Szybko staje się dla nich jasne, że to nie może być zdrowe. Monologi wygłaszane w grupie terapeutycznej (przeplatają całą sztukę) nie są zwieńczeniem tej historii, lecz retrospekcją.

Schober pisze sztuki mówiące o problemie uzależnienia młodzieży od dopalaczy. Ale nie ma w tym natarczywego dydaktyzmu. Autor nie prawi morałów, za to w sugestywny – dosadny sposób opisuje, co dzieje się z psychiką człowieka uzależnionego. Śledzi uwodzicielską siłę mocy bez ograniczeń. Pokazuje, że walka wręcz z autobusem jest zagrożeniem dla życia i może skończyć się śmiercią. Ale cóż to za śmierć!

  • Szary Anioł Moritza Rinke’go, reż.: André Hübner-Ochodlo – od 10 do 13 lipca, godz. 20.00

Premiera tego spektaklu miała miejsce w 2001 roku podczas obchodów 100 rocznicy nadania praw miejskich Sopotowi – miastu, w którym działa Teatr Atelier – będącym miejscem, w którym spotkały się kultury polska, niemiecka i żydowska. Niemieckim akcentem obchodów urodzin Sopotu była właśnie polska prapremiera sztuki Moritza Rinkego Szary Anioł.

Sztuka w poetycki sposób traktuje o ostatnich latach życia Marleny Dietrich. Jest to postać kojarząca się Polakom nie tylko z osobą wielkiej niemieckiej aktorki. Jej postawa wobec hitleryzmu budzi do dziś głęboki szacunek. Sztuka to monolog kobiety, która się odizolowała, żeby jej obrazy mogły żyć dalej, obrazy, które kocha, ponieważ wciąż jeszcze poruszają świat zewnętrzny. Obrazy te zostały przez bohaterkę znienawidzone, ponieważ unieruchamiają jej świat wewnętrzny.

Rolę Marleny Dietrich zagrała sopocka aktorka Joanna Bogacka która za swoją kreację otrzymała liczne nagrody teatralne min. Nagrodę Teatralną Województwa Pomorskiego, Sopocką Muzę oraz Gryf Pomorski

Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską, cz. I:

  • Agnes Palmisano i Klezmer Reloaded – 14 lipca, godz. 19.30
  • Boris Malkovsky Solo –  15 lipca godz. 19.30 (koncert w klubie Atelier)
Boris Malkovsky (źródło: materiały prasowe organizatora)

Boris Malkovsky (źródło: materiały prasowe organizatora)

  • Mój sen: Shalom Polsko  Yiddish Songs, André Ochodlo & The East-West Klezmer Company – Od 18 do 22 lipca, godz. 19.30

Spektakl muzyczny będzie zawierał 18 utworów, takich wybitnych autorów tekstów i kompozytorów jak: Marek Warshavsky, Herman Yablokoff, Jacob Jacobs, Alexander Olshanetsky, Aaron Lebedeff , Abraham Ellstein, Chaim Tauber, Yoysef Kotliar i Shalom Secunda.

Wszystkie ich dzieła zalicza się do standardów przedwojennej piosenki teatralnej w języku jidysz, regularnie wykonywanych wtedy na warszawskich scenach. Autorzy tekstów i muzyki byli mistrzami tego gatunku. Były one tak wysoko cenione, że w Stanach Zjednoczonych były często wykonywane z wielkimi orkiestrami symfonicznymi w elitarnych salach koncertowych. Adam Żuchowski, kierownik muzyczny Teatru Atelier, znany i ceniony muzyk, stworzy do nich nowe współczesne aranżacje, rozpisane na międzynarodowy zespół muzyczny: Marissa Licata (USA) – skrzypce, Jan Hermerschmidt (Niemcy) – klarnety, Volker Schindel (Niemcy) – akordeon, Aleksander Shuvalov (Białoruś) – akordeon, Aleksander Zinger (Rosja) – perkusja, Adam Żuchowski (Polska) – kontrabas

  • Dos Amentes – Pieśni sefardyjskie z nutą klezmerską – Anna Jagielska-Riveiro & Maayan – 23 lipca, godz. 19.30

Muzyka sefardyjska to muzyka Żydów zamieszkujących w średniowieczu Półwysep Iberyjski czyli Sefarad, jak nazywano go po hebrajsku. Kres panowania muzułmańskiego i wypędzenie Żydów (w XV w.) sprawiły, że emigrująca z Hiszpanii ludność niosła ze sobą w świat tradycję muzyczną sięgającą dawnych wieków. Kultura Sefardyjczyków przetrwała do dziś i jest tradycją wciąż żywą, zwłaszcza w rejonie basenu Morza Śródziemnego.

Program Dos Amentes odnosi się zarówno do średniowiecznych korzeni muzyki sefardyjskiej jak też ukazuje jej bardziej współczesne oblicze. Pieśni śpiewane w oryginalnym języku ladino, zaś instrumenty i aranżacje nawiązują zarówno do muzyki hiszpańskiej jak i do klezmerskiej. Opracowania utworów są efektem przenikania się różnych muzycznych światów: od muzyki dawnej, poprzez etno, folk, muzykę klasyczną aż do jazzu. Skład instrumentalny Maayan stanowi połączenie instrumentów dawnych, ludowych i klasycznych dzięki czemu brzmienie zespołu jest niepowtarzalne.

Anna Riveiro (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Riveiro (źródło: materiały prasowe organizatora)

  • Weisman i Czerwona twarz – żydowski western Georga Tabori’ego – od 25 lipca do 2 sierpnia, godz. 19.30

Komu jest i było gorzej? Kto jest w gorszej sytuacji, Żyd czy Indianin? Pojedynek outsiderów historii sędziuje niedorozwinięta Rutka. Kibicuje sęp. Czy wygra ten, kto lepiej się skarży, czy ten, kto odkryje zło również w sobie? Teatr Atelier zaprasza na jedyny w swoim rodzaju żydowski western George’a Taboriego, żydowskiego pisarza, reżysera, artysty teatru, kreatora, ironisty, obieżyświata.

W surrealistycznej przestrzeni Gór Skalistych spotykają się Indianin i Żyd, którzy licytują się o to, którego z nich los bardziej doświadczył. Tabori – wybitny reżyser i dramaturg, kreator i prześmiewca, który śnił po węgiersku, pisał po angielsku, a uchodził za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli teatru niemieckiego stworzył piękną, groteskową, absurdalną w iście beckettowskim stylu przypowieść o człowieku.

Żydowski western wg André Hübnera-Ochodlo, czyli długa droga do Santa Fe…

Tabori nadał swojej sztuce podtytuł: żydowski western. To nieco przekorne z jego strony, bo Weisman i Czerwona Twarz to bardziej parodia westernu, zabawa konwencją. Nie ma tu strzelaniny, wojny, Dzikiego Zachodu i kowboja na koniu. Jest za to Indianin, który wjeżdża na scenę na… ośle. Wszelakie walki są tylko intelektualne i dotyczą naszej moralności i człowieczeństwa. Tabori prowokuje, opowiada ważne historie na wspak, z pominięciem patosu i martyrologii. Bliżej mu do Becketta, niż do stylistyki westernu, a tym bardziej do traumatycznych opowieści o Holocauście. Tu chodzi raczej o zderzenie człowieka z człowiekiem. Każdy z bohaterów ma swój bagaż doświadczeń, swoją historię i indywidualne jej postrzeganie. Weisman i Czerwona Twarz są tacy sami. To znaczy – dobrzy i źli; piękni i brzydcy, są ofi arami i katami zarazem. Obaj są outsiderami, ludźmi wyrzuconymi poza margines społeczeństwa. A to ich paradoksalnie dzieli, a nie łączy. Na szczęście w dramacie Taboriego pojedynek między Żydem a Indianinem sędziuje niepełnosprawna (a może nadsprawna) córka Weismana – Rutka. Ona wie i widzi więcej…

Osiecka w Sopocie:

  • Agnieszka Osiecka – po męsku – Recital Marcina Januszkiewicza – 4 sierpnia, godz. 19.30

W muzyce zakochany jest od dziecka, najchętniej połączyłby wszystkie gatunki muzyczne w jedno superharmoniczne brzmienie. Na scenie liczy się dla niego przestrzeń i odpowiednie proporcje. W recitalu Agnieszka Osiecka – po męsku mniej lub bardziej znane utwory z repertuaru Agnieszki Osieckiej wzbogaconych o kilka utworów kompozycji Władysława Szpilmana oraz utwory autorstwa samego Marcina.

  • Piosenki Agnieszki Osieckiej, Jonasza Kofty – Recital Anny Serafińskiej – 5 sierpnia, godz. 18.00, godz. 20.00
Anna Serafińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Serafińska (fot. Józef Czerniejewski / źródło: materiały prasowe organizatora)

  • Konkurs na interpretację piosenek Agnieszki Osieckiej – od 8 do 12 sierpnia, godz. 18.00, godz. 20.00
  • Satanorium – piosenki Jerzego Satanowskiego – 15, 16 i 19 sierpnia godz. 19.30, 17 i 18 sierpnia godz. 18.00, godz. 20.30

Jerzy Satanowski – wybitny kompozytor muzyki filmowej i teatralnej (ponad 300 realizacji scenicznych w kraju i za granicą); laureat wielu festiwali teatralnych. Twórca piosenek aktorskich, śpiewanych m.in. przez Krystynę Jandę, Piotra Fronczewskiego, Piotra Machalicę, Hannę Banaszak, Ewę Błaszczyk. Reżyser autorskich spektakli. Spiritus movens wielu muzycznych projektów zrealizowanych na deskach sopockiego Teatru.

Udział biorą: Stanisława Celińska, Dorota Osińska, Joanna Lewandowska, Magdalena Piotrowska, Justyna Szafran, Arkadiusz Brykalski, Mirosław Czyżykiewicz, Jan Janga-Tomaszewski

  •  Superman nie żyje Holgera Schobera – od 21 do 23 sierpnia, godz. 19.30
  • Wieczór autorski Andrzeja Poniedzielskiego – Jednocześnie – 24 sierpnia, godz. 18.00, godz. 20.00
Marcin Januszkiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Januszkiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską, cz. II:

  • Max Klezmer Band – 25 sierpnia, godz. 19.30
  • Casting – recital Marty Honzatko – 26 sierpnia, godz. 19.30 (klub Atelier)

Recital Marty Honzatko Casting podsumowuje 10 letnią (trwającą nadal) współpracę Marty Honzatko z krakowską piwnicą artystyczną Loch Camelot. Pomysł, reżyseria, aranżacje utworów w Castingu to praca Ewy Korneckiej, uznanej kompozytorki. Ewa Kornecka jest dyrektorem muzycznym Kabaretu Loch Camelot od 1991 roku współpracowała z nieistniejącym już Kabaretem Olgi Lipińskiej. Wykładowca Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie. Skomponowała muzykę do ponad stu spektakli teatralnych i telewizyjnych oraz słuchowisk radiowych, a także ponad osiemset piosenek i pieśni do tekstów wielu poetów.

Recital jest podróżą przez rozmaite piosenki kabaretowe, liryczne, poetyckie. Pokazuje wariactwo życia w krzywym zwierciadle, pokazuje różne ludzkie twarze i to z czym musi borykać się aktor w dzisiejszych czasach. Jednocześnie ukazuje to co w życiu najważniejsze, dotyka spraw, które nikogo nie pozostawiają obojętnym. Program bardzo ekspresyjny, pokazujący ogromny warsztat aktorki.

  • Layla – Chansons Yiddish, André Ochodlo & Odem Trio – od 28 do 31 sierpnia, godz. 19.30

Layla – nowe kompozycje do wybitnej poezji jidysz – koncert będzie zawierał 18 utworów, znakomitych autorów tekstów takich jak: Abraham Sutzkever, Itzig Manger, Rokhl Korn, Lajzer Ajchenrand, Peretz Markish, Dvoyre Fogel, Itzig Fefer i Kadya Molodowsky.

André Ochodlo jest artystą obdarzonym wyjątkową charyzmą i niezwykłej urody głosem. Jego dramatyczne interpretacje wykonywanych utworów są ciepło przyjmowane przez publiczność i trzymają ją w napięciu od początku do końca koncertu. Niezwykły talent aktorski i wokalny sprawia, że słuchacze przenoszą się w świat bohaterów utworów. Jest on jednym z czołowych interpretatorów Pieśni Yiddish na świecie.

Odem’s Trio: Adam Żuchowski – kontrabas, Zdzisław Kalinowski – piano, Piotr Maślanka – perkusja.

Lato Teatralne Sopot 2012
Od 3 lipca do 31 sierpnia 2012 roku
Teatr Atelier
Sopot

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR