• 2012-07-23

Pełnia Sztuczna

Od 27 lipca do 12 listopada 2012 roku | Muzeum Współczesne Wrocław

Pełnia sztuczna prezentuje wybór z prac artystycznych zgromadzonych przez Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Tytuł odwołuje się do obrazu nasyconego zbioru, w postaci którego zwykliśmy wyobrażać sobie różnego rodzaju kolekcje. Dzieła, które się na nie składają, określają charakter i świadczą o ich wyjątkowości. Stałe uzupełnianie kolekcji wiąże się z dążeniem do doskonałości narracji która, poprzez implikowaną w swym założeniu sztuczność, nie jest w stanie nigdy się dokonać.

„Pełnia sztuczna”, zdjęcie (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Pełnia sztuczna”, zdjęcie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nawet jeśli pomyślimy o kolekcji sztuki współczesnej jako skończonym zbiorze prac złożonym w magazynie o stałej wilgotności i temperaturze, to każda jej prezentacja w salach wystawienniczych będzie rekonstrukcją spojrzenia na pozornie znane prace. Paradoks, zaszyty w materii tego typu zbioru, sprawia, że wciąż bywamy zaskakiwani skądinąd znanymi sobie dziełami. Wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław stanowi próbę określenia jednostkowego charakteru kolekcji dolnośląskiej Zachęty, ale też, poprzez stworzenie sztucznej narracji odwołującej się do polskiej historii sztuki ostatnich 30 lat, próbę ponownego jej przeczytania.

Tytuł wystawy, Pełnia sztuczna, jest jednocześnie tytułem jednej z prac prezentowanych na wystawie, autorstwa Kamy Sokolnickiej. W jej pracy tytuł znajduje bezpośrednie odniesienie do cytatu z eseju Jeana Baudrillarda Spisek sztuki z 1996 roku, polegającego na nieprzetłumaczalnej grze słów, będących pomyłką w próbie odczytania. Jako tytuł Pełnia sztuczna odwołuje się z jednej strony do pojęcia pełni jako nasyconego zbioru (kolekcja Zachęty), z drugiej zaś do sztuki i dwuznacznego charakteru sztuczności prezentowanych na niej obiektów. Tytuł ewokuje również inne wątki, odczytywane częstokroć na samej ekspozycji. Mimo to, w kontekście wystawy, możemy śmiało założyć ironiczne fiasko podjętego skontrum, wyobrażonego jako pełnia. Co najwyżej – jako pełnia sztuczna.

Artyści: Adam Abel, Adad Hannah, Tomasz Bajer, Mirosław Bałka, Barbara Bańda, Krzysztof Bednarski, Olaf Brzeski, Jan Chwałczyk, Sławek Zbiok Czajkowski, Krystian Truth Czaplicki, Marta Deskur, Wojciech Doroszuk, Andrzej Dłużniewski, Stanisław Dróżdż, Valie Export, Karolina Freino, Wojciech Gilewicz, Wanda Gołkowska, Artur Grabowski, Grupa Sędzia Główny (Karolina Wiktor i Aleksandra Kubiak), Izabela Gustowska, Józef Hałas, Rafał Jakubowicz, Ryszard Jędroś, Zdzisław Jurkiewicz, Wolf Kahlen, Grzegorz Klaman, Piotr Kmita, Jerzy Kosałka, Jiri Kovanda, Jarosław Kozłowski, Igor Krenz, Zofia Kulik, Anna Kutera, Andrzej Lachowicz, Olga Lewicka, Zbigniew Libera, Natalia LL, Anna Molska, Maciej Osika, Ewa Partum, Laura Pawela, Anna Płotnicka, Mariola Przyjemska, Józef Robakowski, Jadwiga Sawicka, Carolee Schneemann, Kama Sokolnicka, Piotr Skiba, Eugeniusz Smoliński, Jan Świdziński, Jerzy Truszkowski, Krzysztof Wałaszek, Andrzej Wasilewski, Effie Wu, Piotr Wyrzykowski, Jacek Zachodny, Alicja Żebrowska

„Pełnia sztuczna”, zdjęcie (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Pełnia sztuczna”, zdjęcie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kurator: Piotr Stasiowski
Aranżer wystawy: Małgorzata Sobolewska

Pełnia sztuczna
Od 27 lipca do 12 listopada 2012 roku
Wernisaż: 27 lipca, godz. 19.00
Muzeum Współczesne Wrocław

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR