• 2013-01-08

Gdzie jest grafika? W poszukiwaniu nowych znaczeń

Od 31 stycznia do 10 marca 2013 roku | Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu

Na wystawę Gdzie jest grafika? organizatorzy wybrali prace artystów, którzy penetrują rozlegle obszary graficznego uniwersum w poszukiwaniu nowych znaczeń i nowych możliwości obrazowania. Przede wszystkim skupiono się na pracach autorów, którzy świadomie i w oryginalny sposób wykorzystują przynależne sztuce graficznej wartości formalne i estetyczne.

Kidd Davida, „Azyl”, 2010, druk cyfrowy (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kidd Davida, „Azyl”, 2010, druk cyfrowy (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kuratorka Aleksandra Janik o ekspozycji:

Co wyznacza granice grafiki? Czy pomieszanie procesów technologicznych drzeworytu i video w pracy nad obrazem, jak proponuje Christiane Baumgartner, to już przekroczenie granic graficznego medium? Czy użycie przez Bodo Korsiga walca drogowego do zrobienia odbitki z wielkoformatowego drzeworytu nie wprowadza zamieszania w sferze kategoryzacji grafiki? Jak zaklasyfikować obrazy Williego Cole’a wypalone żelazkiem? Czy sitodruki wykonane pyłem węglowym na powierzchni wody przez Oscara Muñoza to grafiki? Czy zużyta opona samochodowa może być matrycą graficzną? – Betsabeé Romero, meksykańska artystka, przekonuje, że tak.

Gdzie jest grafika? Czy to jest grafika? Czy to jest jeszcze grafika? Wydaje się, że największy kłopot z tymi pytaniami (i odpowiedziami) mają krytycy i odbiorcy. Artyści radzą sobie znacznie lepiej. Sięgają po nowe cyfrowe rozwiązania, odnawiają klasyczne techniki, drukują na alternatywnych podłożach (np. skórze, metalu, szkle), stosują nietypowe materiały i narzędzia takie jak ploter tnący czy laser. Proponują najróżniejsze formaty i formy swoich prac od intymnej, klasycznej formy książki, po rozległe wieloelementowe projekty, obiekty i instalacje. Problemem nie jest przełamywanie granic technicznych możliwości, ale ograniczeń w myśleniu.

Layton Aoife, „Intruz”, 2011, mezzotinta (źródło: materiały prasowe organizatora)

Layton Aoife, „Intruz”, 2011, mezzotinta (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zorganizowanie wystawy wokół samych tylko aspektów technicznych, zarówno tych dobrze znanych technik sztuk graficznych, jak i nowych, eksperymentalnych, nie wydaje się obecnie szczególnie interesujące, ale sprowokowanie dyskusji – w jaki sposób służą one konkretnemu przekazowi, który artysta zawiera w pracy, i co wnoszą do obrazu, czego nie dają inne media – jest bardzo pociągające.

Dotychczasowe wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu towarzyszące Międzynarodowemu Triennale Grafiki zawsze miały graniczny i porównawczy charakter: Wschód spotyka zachód, Akwaforta kontra cyfra, Grafika czy już fotografia.

Stanisław Bałdyga, „Przestrzenie XV. Meteory space XV. Meteors”, 2011, linoryt (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Bałdyga, „Przestrzenie XV. Meteory space XV. Meteors”, 2011, linoryt (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na ekspozycji zaprezentowano prace następujących artystów:

Argentyna: Candiani Alicia, Chapman Deborah, Saccomano Maria Blanca
Austria: Holler Stefanie, Kohler-Heilingsetzer Margret, Schnitzer Elli
Belgia: Cleeren Colette
Brazylia: Sampaio Augusto
Chorwacja: Čabraja Igor, Dragicević Edvin, Slobodan Tomić
Dania: Bennike Lene,
Estonia: Heamägi Gudrun, Heamägi Inga,
Francja: Parrein Pascale
Grecja: Ikonomidou Florentina
Hiszpania: Heyvaert Anne
Holandia: Koenders Caroline
Irlandia: Layton Aoife
Japonia: Akahane Tomoko, Aoki Takahiro, Fukuhara Teiko, Fumiko Takahashi, Hisashi Kurachi, Honda Eiko, Imamura Aya, Imamura Yoshio, Kanata Naoya, Katsuro Nakai, Kodama Taichi, Mitsuru Hiraki, Noriko Fujita, Yasui Yoshihisa
Kanada: Bovey Mark, Boyadjieff Peter, Cassidy Karen, Derda Agata, Kidd Davida, Mitchell Mitch
Korea Południowa: Chung Hoon-Dong, Ga Seul Kim In Hee Bang Kang Eun Jin, Kim Sohee
Łotwa: Bondare Liena, Liepa Paulis
Meksyk: Boullosa Maria Luisa
Niemcy: Negenborn Heike
Norwegia: Maehlum Ellen Karin, Strand Elisabet Alsos, Strand Randi Annie

Holler Stefanie, „Kraina Szczęśliwości #3”, 2011, sitodruk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Holler Stefanie, „Kraina Szczęśliwości #3”, 2011, sitodruk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Polska: Bałdyga Stanisław, Bartnik Paulina, Bednarczyk Andrzej, Bernaś Judyta, Bińczyk Ewa, Bobrowski Andrzej Roman, Borkowska Dorota, Bożyk Marta, Cholewińska Agnieszka, Chudzik Tomasz, Chyży Józef, Cieślińska Agnieszka, Czajka Ewelina, Ćwiek Sławomir, Długosz Beata, Domejko Anna, Fasiecki Andrzej, Gajewski Jonasz, Gajos Grzegorz, Gołuch Wiesław, Gorzelak Mariusz, Gugała Mirosław, Gurowska Małgorzata, Hąc Aneta, Hlawacz Magdalena, Jakób Piotr, Kaczmarek Stefan, Kędzierska Izabella, Leszczyńska Joanna, Matłosz Apolonia, Matwiejszyn Kamila, Mazurek Grzegorz Dobiesław, Pawłowski Mirosław, Pazera Łukasz, Piech Joanna, Sadowska Dominika, Skałuba Sybilla, Tomalski Krzysztof, Trzos Bartłomiej, Tylbor-Kubrakiewicz Wojciech, Węcławski Andrzej, Wilk Sylwia, Wota Rena, Zaleski Kamil
Portugalia: Costa Regina
Serbia: Djordjevic Milos, Krstić Velizar, Pecic Dmitrije
Słowacja: Augustovic Peter
Szwecja: Bondeson Nina
Tajlandia: Sangkhum Boonmee
USA: Bulawsky Lisa, Cornell Deborah, Frączak Jacek, Fundingsland Ron, Meler Monika, Parisi Jill, Zlotnikov Sergey
Wenezuela: Mas Maribel
Węgry: Dobo Bianka, Fa Marianna, Kovacs Oliver Arthur, Molnár Dóra Eszter
Wielka Brytania: Freeman Barbara, Hyatt John, Rich Ashley

Kurator ekspozycji: Aleksandra Janik

Gdzie jest grafika? W poszukiwaniu nowych znaczeń
W ramach Międzynarodowego Triennale Grafiki – Kraków 2012
Wernisaż: 31 stycznia 2013 roku, godz.18.00
Wystawa potrwa do 10 marca 2013 roku
Galeria Sztuki Współczesnej
pl. Teatralny 12
Opole

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR