• 2013-03-08

Leszek Knaflewski Stoisz na moim miejscu

Od 26 lutego do 5 kwietnia 2013 roku | Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu

Relacja nauczyciel-uczeń, czy jak można to inaczej ująć, wzór-awatar musi zdaniem Knaflewskiego w pierwszej kolejności zostać uwolniona spod rygoru instytucjonalnego autorytetu, czy też raczej autorytet instytucjonalny musi stać się autentyczny. W filmie Stoisz na moim miejscu (2010) Knaf proponuje widzom, by stanęli na jego miejscu, stali się jego awatarami w dziele samokształtowania.

Wernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Chodzi zatem o kształtowanie. (…) W latach 90. Knaf kształtował (hodując korzenie, pozwalając im wzrosnąć w symboliczne formy) życie, dla którego korzenie były awatarami. Po narodzinach sobowtóra [Knaf] artysta koncentruje się na kształtowaniu siebie samego, ale ma to ścisłe powiązanie z pracą nauczyciela i wychowawcy artystów. Co jest znamienne i fascynujące w aktywności Knaflewskiego, to ścisłe połączenie pracy artystycznej z pedagogiczną. Być może moment tego połączenia nastąpił, gdy artysta poddał analizie i krytyce pewne modele przywództwa charakterystyczne dla kultury i społeczeństwa polskiego.

Również Knaf/lewski na mocy instytucjonalnego autorytetu znajduje się w pozycji mistrza, czyli w pozycji podmiotu, o którym przypuszcza się, że wie, a co więcej oczekuje się, że będzie funkcjonował jakby wiedział (nauczał, robił korekty i oceniał). Knaf bez wahania odrzuca ten rodzaj autorytetu, obnaża siebie jako podmiot poddany temu, co nieświadome – jego impulsom i popędom, jego wiedzy, która jest absolutną niewiedzą. A zatem obnaża siebie jako podmiot, który nie wie (Zna go ch… i tylko ch.. wie, jaki on jest – a zatem nikt).

Wernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jak działa urządzenie współczesnej pedagogii? Knaflewski odrzuca kształtowanie człowieka do ślepego i bezkrytycznego posłuszeństwa wobec autorytetu, o niemalże wyłącznie instytucjonalnym charakterze i pozbawionego weryfikacji. Knaf może być wzorem, a studenci mogą być awatarami dla tego wzorca z dwóch powodów: po pierwsze ze względu na to, że Knaf obwieszcza i uznaje swoją równość z nimi w niewiedzy, a po drugie dlatego, że dysponuje praktyką, którą może się z nimi podzielić.

Z tekstu Jarosława Lubiaka

Prace na wystawie: Full Screen (obiekt / wideo, 2011), Preface (wideo, 2011), Stoisz na moim miejscu (wideo, 2010),  Cement (obiekt / wideo, 2008), Sit Down and Fight (obiekt / wideo, 2013)

Wernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku. Na zdjęciu Janine Halka, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku. Na zdjęciu Janine Halka, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Leszek Knaflewski (ur. 1960) tworzy instalacje, obiekty, fotografie, rysunki, pracuje z wideo i audioperformansem. Profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Kierownik Pracowni Audiosfery Katedry Intermediów Wydziału Komunikacji Multimedialnej. W latach 1980—85 studiował malarstwo w PSWWP w Poznaniu. Współtworzył grupę Koło Klipsa (1983—1990). Współpracował z formacjami muzycznymi: Rasa, Sten, Socrealizm, Art Sound Project, Drum Machina, KOT.

Knaf, bo takim pseudonimem posługuje się od historycznej / legendarnej wystawy Galerie lat 80. w warszawskiej Zachęcie w 1990 roku, bardzo często wykorzystuje w swoich kompozycjach przedmioty gotowe, rzeczy codziennego użytku, jak stare szafy, walizki, kołdry, prześcieradła, ręcznie robione koronki oraz elementy przyrody (korzenie, torf, wodę). Naturalne, organiczne materiały w połączeniu z przedmiotami zapożyczonymi z obszaru kultury materialnej niosą ze sobą ładunek o ogromnej sile ekspresji i ukrytych, niejasnych znaczeniach. Prace Knafa mają wielowymiarową wymowę, są otwarte na skojarzenia, silnie oddziałując na wyobraźnię.

Wernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku. Na zdjęciu z lewej Anna Płotnicka, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na zdjęciu z lewej Anna PłotnickaWernisaż wystawy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim miejscu”, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, 26 lutego 2013 roku. Na zdjęciu z lewej Anna Płotnicka, fot. Z. Kupisz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prace artystyczne prezentował na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych, m.in. w Galerie Kubus w Hannoverze, Galerie Atelier 340 w Brukseli, Galerie X Art Space w Atenach, czy rodzimych: Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Galerii Wschodniej w Łodzi, Galerii BWA w Słupsku, CSW Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Brał udział w wystawach zbiorowych w Polsce, Grecji, Belgii, Niemczech, Hiszpanii, USA, Japonii.  Mieszka i pracuje w Poznaniu.

Leszek Knaflewski, Stoisz na moim miejscu
obiekty / instalacje / wideo
Wernisaż: 26 lutego 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 5 kwietnia 2013 roku
Centrum Sztuki WRO
ul. Widok 7
Wrocław

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR