• 2013-03-13

Parasol w prosektorium

Od 19 marca do 5 kwietnia 2013 roku | Pałac Czapskich – Raczyńskich w Warszawie

Bohaterem wystawy Parasol w prosektorium jest montaż – pojęty jako mechanizm tworzenia sztuki, który zrewolucjonizował nowoczesne praktyki artystyczne. Sięgnięcie po techniki montażowe otworzyło artystom niemal nieograniczony dostęp do materii rzeczywistości – do przekształcania, przebudowywania i reorganizacji elementów istniejącego porządku.

Władysław Hasior, „Czarne Wodospady”, 1970, dzięki uprzejmości Miejskiego Ośrodka Sztuki Gorzów Wielkopolski

Władysław Hasior, „Czarne Wodospady”, 1970, dzięki uprzejmości Miejskiego Ośrodka Sztuki Gorzów Wielkopolski

Montaż umożliwił także twórcom sztuki przyjęcie ról tradycyjnie zarezerwowanych dla przedstawicieli techniki i nauki – od racjonalnej postaci inżyniera obrazu i konstruktora wyobrażeń, przez krytycznego redaktora tekstów kultury, po faustyczną figurę doktora Frankensteina, który montuje i zszywa swój twór z fragmentów rzeczywistości w nadziei ożywiania go energią nowych znaczeń.

U zarania modernizmu Lautréamont ilustrował nowoczesne pojęcie piękną wizją przypadkowego spotkania maszyny do szycia i parasola na stole prosektoryjnym – celnie przeczuwając, jak ważną rolę w estetyce nadchodzącej epoki odegra wiązanie ze sobą różnych porządków rzeczywistości i montaż heterogenicznych elementów w zaskakujących kontekstach. Montaż jest sztuką aranżowania niespodziewanych spotkań. Jest także narzędziem dialektycznego zestawiania przeciwieństw, techniką stworzoną do prowadzenia polemiki ze status quo. Jest wreszcie odpowiedzią na fragmentaryczność (po)nowoczesnego doświadczenia rzeczywistości.

Aneta Grzeszykowska, Bez tytułu (ludzie), #11 (starszy mężczyzna, okulary), 2005, c-print, dibond, plexi, 47 x 37 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Aneta Grzeszykowska, Bez tytułu (ludzie), #11 (starszy mężczyzna, okulary), 2005, c-print, dibond, plexi, 47 x 37 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sama wystawa również jest montażem – achronologicznym zestawieniem prac opartych na różnych technikach montażowych: historycznych fotomontaży i współczesnych kolaży, klasycznych asamblaży i projektów fund footage. Spotkania zebranych na wystawie dzieł aranżowane są nie tyle w celu zmontowania spójnej całości, ile w intencji podążania za nakreślonym przez Lautréamonta modelem piękna, ujawniającego się w takich sytuacjach, jak przypadkowe spotkanie maszyny do szycia z parasolem na stole prosektoryjnym.

Stach Szabłowski

Artyści: Bogna Burska, Jan Dziaczkowski, Aneta Grzeszykowska, Władysław Hasior, Michał Jankowski, Marek Kijewski/Kocur, Grzegorz Kozera oraz Krzysztof M. Bednarski

Kurator: Stach Szabłowski

Parasol w prosektorium (montaż jako mechanizm artystyczny)
Wernisaż: 19 marca 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 5 kwietnia 2013 roku
Galeria Salon Akademii
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Pałac Czapskich – Raczyńskich, Krakowskie Przedmieście 5 (wejście od ul. Traugutta)
Warszawa

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR