• 2013-05-28

Po 30 latach. Spojrzenie na pracownię Oskara Hansena

Od 5 czerwca do 19 lipca 2013 roku | Galeria Salon Akademii w Warszawie

Salon Akademii zaprezentuje przygotowaną przez Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie wystawę poświęconą programowi dydaktycznemu Oskara Hansena. Zostaną pokazane znajdujące się w zbiorach muzeum aparaty dydaktyczne zaprojektowane przez Hansena, rysunki oraz prace studenckie wykonywane w ramach ćwiczeń w jego pracowni.

Robert Świerczyński, „Sekwencja. Kompozycja następstw w czasie. Od bieli do czerni i od czerni do bieli... w czasie 30 sekund”, Pracownia Kompozycji Brył i Płaszczyzn Grzegorza Kowalskiego (źródło: materiały prasowe organizatora)

Robert Świerczyński, „Sekwencja. Kompozycja następstw w czasie. Od bieli do czerni i od czerni do bieli... w czasie 30 sekund”, Pracownia Kompozycji Brył i Płaszczyzn Grzegorza Kowalskiego (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kontrapunktem będą studenckie filmy wideo z Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn, utworzonej w 2009 roku na nowo powstałym Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii przez Grzegorza Kowalskiego, który realizuje wybrane elementy metody Hansena. Wystawa jest wynikiem współpracy kuratorów dr Joli Goli i prof. Grzegorza Kowalskiego.

Oskar Hansen prowadził Pracownię Brył i Płaszczyzn w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie od 1952 roku, następnie na Wydziale Rzeźby ASP w latach 1955–1981 Pracownię Kompozycji Brył i Płaszczyzn (do 1970) oraz Pracownię Struktur Wizualnych do 1981 roku. W latach 1981–1983 był zatrudniony w Międzywydziałowej Katedrze Plastyki Zintegrowanej.

Autorski program dydaktyczny Oskara Hansena do dziś wielu absolwentów warszawskiej ASP uważa za istotny wkład w ich edukację artystyczną. Rozwijał on umiejętności postrzegania i podejmowania indywidualnych decyzji w odpowiedzi na z pozoru proste zadania, których stopień trudności stopniowo wzrastał, co niebywale rozbudzało wyobraźnię plastyczną studentów. Hansen, promując dowolność w rozwiązywaniu zadania, prowokował studentów do myślenia.

Oskar Hansen podczas korekty na tle martwej natury ustawionej do ćwiczenia, ok. 1960. Fot. Marek Holzman, archiwum MASP

Oskar Hansen podczas korekty na tle martwej natury ustawionej do ćwiczenia, ok. 1960. Fot. Marek Holzman, archiwum MASP

Studenci Kowalskiego, wykorzystujący w pracy twórczej media elektroniczne, mogą w jego pracowni poznawać wywiedzione z dydaktyki Hansena podstawy budowania formy. Metoda Oskara Hansena, polegająca na wyodrębnieniu podstawowych problemów kompozycji czasoprzestrzennej, została przystosowana do współczesnych narzędzi obserwacji, rejestracji i przekształcania obrazu. Realizacje zadań z pracowni Kowalskiego pokazują aktualność Hansenowskiej Formy Otwartej w dzisiejszej dydaktyce.

Jacek Różański, „Ruch modela w przestrzeni pracowni”, Pracownia Kompozycji Brył i Płaszczyzn Grzegorza Kowalskiego (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Różański, „Ruch modela w przestrzeni pracowni”, Pracownia Kompozycji Brył i Płaszczyzn Grzegorza Kowalskiego (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawie będzie towarzyszył katalog z pełnym zestawem ćwiczeń Hansena, ilustrowanych przykładami z archiwum fotograficznego znajdującego się w zbiorach Muzeum ASP.

Kuratorzy: Jola Gola, Grzegorz Kowalski

Po 30 latach. Spojrzenie na pracownię Oskara Hansena
Wernisaż: 5 czerwca 2013 roku, godz. 18.00
Wystawę można oglądać do 19 lipca 2013 roku
Galeria Salon Akademii
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie,
Pałac Czapskich – Raczyńskich, Krakowskie Przedmieście 5
(wejście od ul. Traugutta)
Warszawa

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR