• 2013-07-11

Shigeko Hirakawa, Elżbieta Wierzbicka Wela. Wspólna Ziemia

Od 30 lipca do 8 września 2013 roku | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Swoimi postawami twórczymi oraz poprzez obraną tematykę Shigeko Hirakawa i Wela dowodzą wspólnej odpowiedzialności, jeśli chodzi o ekologię naszej planety. Wystawa Wspólna Ziemia ma sprowokować widza do refleksji, a być może także do zmian w jego podejściu do środowiska naturalnego.

Shigeko Hirakawa, „Red trees” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Shigeko Hirakawa, „Red trees” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ekspozycja ma na celu pokazanie wzajemnego oddziaływania kultur oraz zbieżności i różnic w odniesieniu do tematu Człowiek i środowisko naturalne. Autorki poruszają istotne ekologiczne tematy, takie jak: energia, życie, tlen, woda, masowa wycinka lasów itp., i wskazują na niebezpieczeństwo zmian w ekosystemie spowodowanych ludzką działalnością.

Shigeko Hirakawa – japońska artystka zajmująca się problematyką ekologiczną (environmental artist), od 1983 roku mieszkająca i pracująca na przedmieściach Paryża. Jej działalność artystyczna wychodzi poza granice Francji i obejmuje takie kraje jak: Niemcy, Szwajcaria, Wielka Brytania, Japonia, USA czy Polska.

Na początku 2004 roku – poruszona skalą zanieczyszczenia powietrza – artystka zainicjowała swój pierwszy projekt ekologiczny zatytułowany Air in Peril (Powietrze w niebezpieczeństwie). Jego celem było zwrócenie uwagi na rolę drzew oraz ich aktywność w procesie fotosyntezy – jedynego systemu na Ziemi, który zaopatruje nas w tlen. Projekt ten, na który składały się między innymi obiekty przestrzenne zatytułowane Tree of Photosynthesis (Drzewo fotosyntezy) czy Molecule of Oxygen (Molekuła tlenu), był z powodzeniem pokazywany we Francji, w Japonii i w Stanach Zjednoczonych.

W Krakowie Shigeko Hirakawa prezentuje między innymi nowe instalacje przestrzenne oraz filmy dokumentalne i fotografie nawiązujące do projektu Powietrze w niebezpieczeństwie. Autorka żywi nadzieję, że jej instalacje przyczynią się do refleksji nad problemem wycinki lasów, a tytuł wystawy Wspólna Ziemia skieruje nasze myśli ku planecie, wobec której mamy nie tylko prawa, ale i obowiązki na przyszłość.

Elżbieta Wierzbicka, „Anamorphosis” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Elżbieta Wierzbicka, „Anamorphosis” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ostatnie wybrane wystawy: Jumièges – A ciel ouvert (Jumièges – Pod gołym niebem) (Seine-Maritime, Francja, 2013), wystawa w Centrum Sztuki i Natury (Chaumont-sur-Loire, Francja, 2012), wystawa indywidualna Forest of Photosynthesis (Las fotosyntezy) (Kanaz Forest of Creation, Japonia, 2011), Habiter la Terre (Zamieszkiwać Ziemię) 5. Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej (Melle, Francja, 2011), wystawa indywidualna Rainbow of Humanity (Tęcza ludzkości) (Antony, Francja, 2010), Rouen impressionnée (Rouen) (Rouen, Francja, 2010), Artist File (Teka artysty) Narodowe Centrum Sztuki (Tokio, Japonia, 2009).

Elżbieta Wierzbicka, pseudonim Wela – polsko-francuska artystka wizualna, rzeźbiarka, malarka, autorka licznych instalacji przestrzennych. W latach 1984–1989 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskała w roku 1989 w pracowni prof. Stanisława Wejmana. Mieszka i pracuje w Paryżu. Swoje prace prezentowała na ponad 150 wystawach zbiorowych i indywidualnych w wielu krajach, między innymi: we Francji, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Polsce, Litwie, Norwegii, Japonii, USA, Hiszpanii czy w Chinach.

Shigeko Hirakawa, „Intake of air” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Shigeko Hirakawa, „Intake of air” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jej artystyczne interwencje, zaliczane do nurtu sztuki kontekstualnej i enwironmentalnej, są liczne i zróżnicowane, obejmują szeroki zakres spektakularnych instalacji – od radykalnie naruszających porządek danego miejsca do tych niełatwo dostrzegalnych, wręcz wtapiających się w otoczenie. Prace Weli odwołują się do relacji człowieka z naturą, pamięci, tożsamości. Artystyczne podejście autorki rodzi się z refleksji nad wieloznaczeniowością dzieła sztuki i metaforami, jakie ono niesie, oraz nad subiektywnym odbiorem pokazywanych dzieł przez widza.

Prace Weli odwołują się do relacji człowieka z naturą, pamięci, tożsamości. Artystyczne podejście autorki rodzi się z refleksji nad wieloznaczeniowością dzieła sztuki i metaforami, jakie ono niesie, oraz nad subiektywnym odbiorem pokazywanych dzieł przez widza.

Elżbieta Wierzbicka, „Szeptacze” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Elżbieta Wierzbicka, „Szeptacze” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wela zrealizowała kilkanaście monumentalnych instalacji publicznych, między innymi dla: Muzeum Sztuki Shangyuan, Pekin (2012); Centrum Nauki Kopernik, Warszawa (2011); Futuroscope, Poitiers (2009, 2011); Zamku w Auvers-sur-Oise (2008); Ogrodów Luksemburskich, Paryż (2007); Festiwalu Sztuk Ulicznych Viva Cité, Sotteville-lès-Rouen (2006); Europejskich Spotkań Rzeźby, Montauban (2005); Spotkań Teatralnych Aux Actes Citoyens, Tomblaine (2005); Muzeum Sztuki Współczesnej w Plenerze Europos Parkas, Wilno (2000).

Na wystawie Wspólna Ziemia Wela prezentuje instalacje i obiekty mówiące o relacjach między współczesnym człowiekiem a przyrodą. Artystka pragnie pobudzić widza do refleksji nad zagadnieniem, jak niezwykle ważna jest troska o środowisko naturalne.

Shigeko Hirakawa, Elżbieta Wierzbicka Wela, Wspólna Ziemia
Wernisaż: 30 lipca 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 8 września 2013 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
ul. M. Konopnickiej 26
Kraków

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR