• 2013-08-29

British British Polish Polish

Od 7 września do 15 listopada 2013 roku | CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie

Damien Hirst, Chris Ofili, Tracey Emin obok Zbigniewa Libery, Katarzyny Kozyry i Artura Żmijewskiego. Ponad sześćdziesięciu polskich i brytyjskich artystów na wielkiej wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Obszerna ekspozycja zajmie ponad półtora tysiąca metrów kwadratowych. Punktem wyjścia dla twórców wystawy są analogie między dokonaniami słynnego brytyjskiego ruchu Young British Artists oraz twórców polskiej sztuki krytycznej.

Jess Flood-Paddock, Harvest, Holden, 2012, Leather, steel, jesmonite, 100 x 55 x 50 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jess Flood-Paddock, Harvest, Holden, 2012, Leather, steel, jesmonite, 100 x 55 x 50 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artyści z obu grup nie tylko zyskali uznanie w świecie sztuki, ale i osiągnęli status celebrytów. Damien Hirst znany jest masowo jako autor najdroższego dzieła w historii. Jego diamentowa czaszka zatytułowana Na miłość boską została sprzedana kilka lat temu za 100 milionów dolarów. Zarówno Tracey Emin, Katarzyna Kozyra jak i bracia Jake oraz Dinos Chapmanowie uznawani byli za prowokatorów współczesnej sztuki, wielokrotnie gościli na łamach prasy, także tej popularnej.

Damien Hirst, Chris Ofili, Rachel Whiteread oraz Gillian Wearing to laureaci Turner Prize – jednej z najważniejszych, a na pewno najgłośniejszej nagrody w świecie sztuki. Artur Żmijewski oraz Paweł Althamer to również artyści nagradzani zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wywołujący skandale w swoich krajach twórcy poruszali ważne społecznie i politycznie tematy, co prowokowało dyskusje w mediach oraz ostatecznie doprowadziło do szerszego zainteresowania sztuką i tematami przez nich podejmowanymi również wśród masowego odbiorcy.

Ekspozycję otwierają nie dzieła sztuki, a wycinki z polskich i brytyjskich gazet pochodzące z wczesnych lat 90. Pokazują odbiór prac, komentarze do nich i kontrowersje, które wzbudzały. W kolejnych salach będzie można zobaczyć dokonania Young British Artists i twórców polskiej sztuki krytycznej. Wśród prezentowanych kultowych już dzieł znajdą się między innymi Piramida zwierząt Katarzyny Kozyry, Lego system Zbigniewa Libery, Away from the flock Damiena Hirsta, czy performatywne Why I never became a dancer Tracey Emin.

Mick Peter, Lying and Liars installation (Image shows Reading and Tyre Knot Wall) 2012, Cement, polystyrene, acrylic resin with metal armature Courtesy of Galerie Crčvecśur, Paris and Collective Gallery, Edinburgh (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mick Peter, Lying and Liars installation (Image shows Reading and Tyre Knot Wall) 2012, Cement, polystyrene, acrylic resin with metal armature Courtesy of Galerie Crčvecśur, Paris and Collective Gallery, Edinburgh (źródło: materiały prasowe organizatora)

W kolejnych salach zostaną pokazane prace artystów, którzy mocno zaistnieli na rynku sztuki po roku 2000. Twórczość Radka Szlagi czy Konrada Smoleńskiego pojawi się obok dokonań Elizabeth Price, Ruperta Ackroyda i Olivera Payne’a. Kompozycja wystawy skłania do pytania czy współcześni artyści czerpią z dziedzictwa zostawionego przez poprzedników. Radek Szlaga to jeden z najciekawszych malarzy młodego pokolenia, zwycięzca Kompasu Młodej Sztuki 2012, który znany jest z płócien z powtarzającym się napisem malarstwo, wykonanego czcionką skopiowaną z papierosów Marlboro. Konrad Smoleński w tym roku prezentuje Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji. Z kolei Oliver Payne to twórca nagrodzony Złotym Lwem podczas Biennale kilka lat temu. Elizabeth Price zdobyła w zeszłym roku Turner Prize, a jej prace są pokazywane przez najważniejsze światowe galerie.

Jake and Dinos Chapman, Forehead, 1997, Fibreglass, resin, paint, wigs, trainers and metal plate 53 x 23 x 18 in. (134.6 x 58.4 x 45.7 cm) © Jake and Dinos Chapman, Photo: Todd-White Art Photography, Courtesy White Cube (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jake and Dinos Chapman, Forehead, 1997, Fibreglass, resin, paint, wigs, trainers and metal plate 53 x 23 x 18 in. (134.6 x 58.4 x 45.7 cm) © Jake and Dinos Chapman, Photo: Todd-White Art Photography, Courtesy White Cube (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawie towarzyszy edycja polsko-angielskiego katalogu oraz seria warsztatów, spotkań i wykładów.
Kuratorzy: Mark Goździewski, Tom Morton

British British Polish Polish. Sztuka krańców Europy: długie lata 90. i dziś
Otwarcie wystawy: 6 września 2013 r., godz. 18.00
Wystawa czynna: 7 września – 15 listopada 2013 r.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Warszawa

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR