Open Source Art Festival 2013

Od 13 do 15 września 2013 roku | Kolonia Artystów w Gdańsku

Open Source Art Festival to festiwal multimedialny skierowany do młodych mieszkańców całego kraju. Prezentuje najciekawsze, niszowe projektów muzyczne i wideo, wykorzystujące w procesie twórczym wolne oprogramowanie czyli narzędzia open source’owe. Wszystkie wydarzenia projektu stanowią program o najpełniejszym, wieloaspektowym spojrzeniu na dźwięk, obraz, ruch i możliwości jego użycia.

Ikeda, fot. Liz Hingley (źródło: mat. prasowe)

Ikeda, fot. Liz Hingley (źródło: mat. prasowe)

Motywem przewodnim III edycji jest TEST jako badanie relacji pomiędzy punktami wydajności urządzeń elektronicznych a progiem ludzkiej percepcji.

OSA Festival opiera się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii w pokazach multimedialnych oraz koncertach muzycznych, całość działań będzie miała miejsce w prestiżowych lokalizacjach Trójmiasta – w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (Plac Zdrojowy) oraz w Centrum Św. Jana w Gdańsku.

Herman Kolgen – Polska premiera projektu Inject – Inject to ponad godzinny modułowy performance audiowizualny w formacie video HD o wielokanałowym dźwięku. Ciało ludzkie jest wprowadzone do cysterny. W ciągu 45 minut ciśnienie cieczy wywiera na niego wiele neurosensorycznych transformacji. Począwszy od naskórka do jego systemu nerwowego, który reaguje na napływ lepkości w płynnej komorze. Jego kora mózgowa, której brakuje tlenu, stopniowo traci pojęcie rzeczywistości. Jak ludzkie króliki doświadczalne: ciało staje się materią – organem, którego stany psychiczne są przedmiotem kinetycznych obrazów o osobliwych tymczasowych przestrzeniach. Genezą głównego materiału wizualnego dla tego projektu było ujęcie w ogromnej cysternie wypełnionej wodą, które trwała sześć dni z rzędu. Yso (aktor w projekcie) musiał być zanurzony na ponad osiem godzin dziennie w szklanym zbiorniku, oscylując pomiędzy stanem nieważkości i brakiem tlenu. Przy pomocy różnorodnych cyfrowych nagrań wideo i ujęć fotograficznych Kolgen stworzył wiele serii czasowych sekwencji zdjęć, które potem zmontował w elastyczny i modułowy utwór. To w dużej mierze kwestia progresywnej narracji, która jest w nieustannym kręgu wpływów i ruchu, gdzie rzeczywistość jest stale w dyslokacji. Wybrane pokazy projektu Inject odbyły się dotychczas w: Taipei, Taichung, Brukseli, Francji, Montrealu, Urugwaju, Argentynie, Portugalii. Hiszpanii, Austrii, Holandii, Filipinach, w Niemczech.Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie PRIX ARS ELECTRONICA 2010.

Herman Kolgen (źródło: mat. prasowe)

Herman Kolgen (źródło: mat. prasowe)

Maciej Bączyk | to się nigdy nie skończy | live performance A/V – Artysta pewnej nocy w czerwcu 2012 roku, wpatrując się w plastikowy globus usłyszał w głowie zdanie – To się nigdy nie skończy. Od tego czasu realizuje krótkie formy video, projektuje instalacje audio-wizualne i przygotowuję ich prezentacje z uwzględnieniem performatywnego charakteru takich pokazów. Wszystko to pod wspólnym hasłem – To się nigdy nie skończy. Niektóre z odsłon projektu skupiają się na relacji jaka zachodzi pomiędzy percepcją odbiorcy a obiektem, którego kluczową cechą jest maksymalne rozciągnięcie w czasie. Ujmując to prościej – słowo klucz dla tych działań to – Nieskończoność. W swojej pracy koncentruje się na stworzeniu mocnych i wieloznacznych metafor tego pojęcia. W odpowiedzi na zaproszenie do III edycji festiwalu OSA, Maciej zaproponował kolejną odsłonę projektu To się nigdy nie skończy. Do jej wykonania wykorzysta motyw taśmy magnetofonowej, rozwijającej się w nieskończoność. Instalacja będzie miała charakter performatywny, odbędzie się na żywo i będzie wzbogacona o wielokanałową projekcją . Dodatkowym elementem tej instalacji będzie minimalistyczna oprawa muzyczna, którą artysta skomponuje specjalnie na III edycję OSA Festival.

Maciej Bączyk  – mieszka we Wrocławiu. Ukończył wydział kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się muzyką, video i innymi działaniami w których dźwięk przecina się z innymi mediami (głównie w obszarze sztuki jakkolwiek również poza nim). Grał w zespołach: AGD i Robotobibok, aktualnie gra w zespole Małe Instrumenty. Jest pomysłodawcą i koordynatorem projektu Niewidzialna mapa Wrocławia – pierwszego przewodnika po Wrocławiu stworzonego przez ludzi niewidzących. Współpracuje z Galerią Entropia w ramach cyklu – AudioEntropia. Prowadzi pracownię nowych mediów we Wrocławskiej Szkole Fotografii oraz współpracuje z wydziałem kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim.

Zenial | premiera płyty Chimera | live performance A/V – Soniczny performance, gdzie głównym źródłem dźwięków jest pole elektromagnetyczne kontrolowane i wytwarzane przez walkmany. Istotnym motywem są interferencje z różnymi obiektami i krótkimi falami radiowymi. Pośród tego pojawiają się głosy niewiadomego pochodzenia na wzór techniki EVP. Podczas festiwalu zostanie zaprezentowany materiał z nowego wydawnictwa Chimera.

Zenial (źródło: mat. prasowe)

Zenial (źródło: mat. prasowe)

Łukasz Szałankiewicz – artysta utożsamiany z Sanokiem i Krakowem. Sound artist, historyk, kurator muzyki elektronicznej. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Zenial w swojej pracy skupia się zarówno na muzycznych poszukiwaniach, jak i audiowizualnych występach oraz interaktywnych instalacjach. Poza działalnością stricte muzyczną zajmuje się promowaniem twórców polskich w kraju i za granicą. Jest współtwórcą wydawnictwa Audiotong. Wydaje albumy jako Zenial, kiedyś Palsecam, wraz z Maciejem Szymczukiem tworzy projekt AABZU, a wspólnie z prof. Markiem Chołoniewskim udziela się w projekcie Dizzy Kinetics.

Arszyn | A capital letter | live performance A/V – Kamera statycznie filmuje klawiaturę laptopa. Poszczególne klawisze są wciskane przy pomocy specjalnie przygotowanych ruchomych cewek na kablach audio podłączonych do nagłośnienia (interface’u audio laptopa). Performer wciska klawisze pisząc w edytorze tekstu jednocześnie generuje dźwięki przy pomocy cewek wąchających pole elektromagnetyczne wytwarzane podczas pracy komputera, przez elementy elektroniczne umieszczone w jego wnętrzu pod klawiaturą. Warstwę wizualną performance stanowią dwie równoległe projekcje. Pierwszy obraz przedstawia aktywność rąk performera podczas pisania na klawiaturze, drugi to widok edytor tekstu z ekranu laptopa.

Krzysztof Arszyn Topolski – to elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, perkusista. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera oraz tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Jest kuratorem cyklu Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist. W latach 2012-2013 zrealizował m.in. projekty: Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/ Perspektywy – reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolonii -Düsseldorf, Dortmund, Kolonia. W roku 2009 wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW Znaki Czasu w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013), oraz Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011). Grał na perkusji w zespołach: Kobiety oraz Ludzie.

Kyoka (źródło: mat. prasowe)

Kyoka (źródło: mat. prasowe)

kyoka | live performance A/V – Kyoka pracuje jako muzyk / kompozytorka w Berlinie i Tokio, a znana jest z bezpośredniego podejścia do muzyki i ciężko – szorstkich dźwięków, w wyniku których tworzy połamany beat pop z eksperymentalno – tanecznymi rytmami. Dorastała w Japonii, uczęszczając już we wczesnym dzieciństwie na lekcje gry na pianinie, flecie i syamisen. Podczas słuchania i nagrywania audycji radiowych na taśmie, zainteresowała się możliwością zarysowania i pocięcia taśmy magnetofonowej i wkrótce zaczęła stosować magnetofon jako zabawkę do cięcia, edycji i produkcji pierwszych szorstkich dźwięków. W 1999 roku zaczęła badać możliwości syntezatorów / komputerów i podczas pobytu w Los Angeles od 2004 roku do 2008 roku, tam też cieszyła się odniosła pierwszymi sukcesami, gdy jej utwory pojawiały się w lokalnych stacjach radiowych. W 2008 roku ukazał się jej pierwszy album. W 2012 roku dołączyła do niemieckiej wytwórni Raster – Noton, wydając pod ich szyldem pierwszy europejski album iSH.

Rypji Ikeda – Urodzony w 1966 w Gifu w Japonii, mieszka i tworzy w Paryżu. To jeden z czołowych japońskich kompozytorów elektronicznych. Ryoji skupia się na szczegółach ultradźwięków i częstotliwości oraz na esencjonalnej charakterystyce dźwięku samego w sobie. Jego twórczość eksploatuje fizyczne właściwości dźwięku, jego rolę w ludzkiej percepcji oraz w matematycznej kombinacji muzyki, czasu i przestrzeni. Używając komputera i technologii cyfrowych do granic możliwości, Ikeda rozwinął specyficzne mikroskopowe metody inżynierii dźwięk u i kompozycji. Od 1995 poprzez swoje koncerty, instalacje i nagrania był bardzo zaangażowany w sound art. Jego albumy +/  (1996), 0° C (1998) i Matrix (2000) zostały osławione przez krytyków jako najbardziej radykalne i innowacyjne przykłady współczesnej muzyki elektronicznej. Wraz z Carstenem Nicolai’em (Alva Noto) pracuje nad wspólnym projektem nazwanym cyclo, który bada struktury błędu oraz powtarzalność loopów w oprogramowani komputerowym i w muzyce programowanej komputerowo, wraz z modułami audiowizualnymi dla wizualizacji w czasie rzeczywistym. Wszechstronność jego badań pokazuje także współpraca z choreografem Williamem Forsythe’m z Frankfurt Ballett, z artystą współczesnym Hiroshim Sugimoto, architektem Toyo Ito oraz kolektywem artystycznym Dumb Type. Ryoji Ikeda jest laureatem nagrody Golden Nica w ramach Prix Ars Electronica 2001 w kategorii muzyki cyfrowej. Ikeda współpracował z wieloma innymi twórcami – m.in. z Carstenem Nicolai (project cyclo), z choreografem Williamem Forsythem, artystą Hiroshi Sugimoto czy architektem Toyo Ito. Otrzymał także nagrodę Golden Nica na Prix Ars Electronica w roku 2001 w kategorii muzyki cyfrowej (Digital Music).

Ikeda, fot. Liz Hingley (źródło: mat. prasowe)

Ikeda, fot. Liz Hingley (źródło: mat. prasowe)

Program Open Source Art Festivalu:

13 września:

  • godz. 20.00 – 20.30 – Maciej Bączyk | to się nigdy nie skończy | live performance A/V
  • godz. 21.00 – 21.45 – Zenial | premiera płyty Chimera | live performance A/V
  • godz. 22.00 – 22.45 – Arszyn | A capital letter | live performance A/V

14 września:

  • godz. 21.00 – 21.45  – kyoka | live performance A/V
  • godz. 22.00 – 22.45  – ryoji ikeda | test pattern | audiovisual live performance

15 września:

  • godz. 21.00 – 22.00 Herman Kolgen | inject | audiovisual live performance

Open Source Art Festival // Test:
od 13 do 15 września 2013 roku
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Centrum św. Jana w Gdańsku

Organizator: Fundacja Kolonia Artystów

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR