• 2013-10-07

Teksty, konteksty, interteksty. Kolekcja w procesie

Od 11 października do 30 listopada 2013 roku | MCSW Elektrownia w Radomiu

Trzeci już pokaz zbiorów radomskiej Elektrowni wyraźnie różni się od poprzednich, które nosiły charakter przekrojowy, reprezentatywny dla całości kolekcji. Ideą wystawy jest zestawienie tegorocznych nabytków z wybranymi pracami znajdującymi się w zbiorach.

Piotr Lutyński, „Dzień pierwszy”, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Dłużniewski (1937-2012), „Globus Europy”, 1971, mapa Europy w skali 1:12 mln, drewno akacjowe, lakier (źródło: materiały prasowe organizatora)

W ten wycinkowy sposób zostanie ukazany przede wszystkim proces budowania niektórych wątków (narracji) kolekcji, który odbywa się dwojako: poprzez budowanie kontekstu na zasadzie poszerzania reprezentacji danego problemu albo też odwrotnie – na zasadzie polemiki, czy nawet krytyki lub rewizji wątków wcześniej zarysowanych; lub też wprowadzania nowych wątków problemowych.

Kompozycja wystawy, przypominająca zatem niedokończoną układankę, pozwala jednak widzom przypuszczać (domyślać się), w jakich kierunkach rozwinie się w najbliższej przyszłości rozbudowa kolekcji. Jednak jakiekolwiek przewidywania mogą okazać się złudne, gdyż kolekcja jest otwarta i znajduje się ciągle jeszcze na etapie kształtowania jej zrębów.

Agata Zbylut (ur. 1974), z cyklu „Tak czyli nie: Asia (2)”, 2007, wydruk 2009, kolaż cyfrowy, lambda, dibond (źródło: materiały prasowe organizatora)

Agata Zbylut (ur. 1974), z cyklu „Tak czyli nie: Asia (2)”, 2007, wydruk 2009, kolaż cyfrowy, lambda, dibond (źródło: materiały prasowe organizatora)

To także znakomita i jakże rzadka okazja dla widzów do przyjrzenia się fragmentarycznym wynikom pracy budowniczych kolekcji – kuratorów, wglądu, jakże wycinkowego, w ich warsztat zawodowy, czy wreszcie poddania krytyce ich artystycznych hierarchii i wyborów. Wystawa zachęca oglądających do polemiki, a nawet konfrontacji ich wiedzy i wyobrażeń o współczesnej sztuce z jej obrazem, jakże niepełnym, jaki tworzy sama ekspozycja. Zachęca tym samym widzów do szukania innego, niż sugerowany przez kuratorów, sposobu jej odczytania i własnej interpretacji pokazywanych dzieł.

Wojciech Zasadni, „Precz z alfonsami sztuki”, 2007 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Zasadni, „Precz z alfonsami sztuki”, 2007 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Radomska Elektrownia rozpoczęła budowę własnej kolekcji sztuki współczesnej w 2007 roku. W tej chwili zbiory liczą ponad 430 dzieł, zgrupowanych w działach: malarstwo, rysunek, fotografia, grafika warsztatowa, grafika komputerowa, rzeźba/obiekt/instalacja i multimedia.

Artyści: Włodzimierz Borowski, Andrzej Dłużniewski, Zbigniew Gostomski, Kijewski & Kocur, Jarosław Kozłowski, Piotr C. Kowalski, Anna Kutera, Piotr Lutyński, Edward Łazikowski, Robert Maciejuk, Katarzyna Majak, Jan Piekarczyk, Zbigniew Warpechowski, Jan Stanisław Wojciechowski, Krzysztof Wojciechowski, Krzysztof Zarębski, Wojciech Zasadni, Agata Zbylut

Kuratorzy: Romuald K. Bochyński, Andrzej Mitan

Teksty, konteksty, interteksty. Kolekcja w procesie. III pokaz zbiorów radomskiej Elektrowni
Wernisaż: 11 października 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 30 listopada 2013 roku
MCSW Elektrownia
ul. Domagalskiego 5
Radom

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR