• 2013-11-02

8. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania

Od 13 do 17 listopada 2013 roku | Instytut Teatralny w Warszawie

Przewodnim tematem Festiwalu będą opowieści i pieśni drogi oraz motyw wędrowania i to, jak był ujmowany w różnych tradycjach. Tytuł Średniowiecz(e) oznacza krainę, która nie istnieje w konkretnym czasie i przestrzeni, zamieszkiwaną przez ludzi o ciekawości świata tak wielkiej, że skłania ich do nieustającej wędrówki w nieznane.

Księżycovo, fot. A. Gronowska (źródło: materiały prasowe)

Księżycovo, fot. A. Gronowska (źródło: materiały prasowe)

Grupa Studnia O. zaprasza na 8. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Średniowiecz(e), który odbędzie się w dniach od 13 do 17 listopada 2013 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

To już ósma edycja Festiwalu. Jak co roku wezmą w nim udział artyści z różnych kultur i tradycji, znani i uznani nie tylko w kręgu sztuki opowiadania, ale też teatru i muzyki folkowej. Festiwal prezentuje zarówno różnorodność tradycyjnych praktyk opowiadania, jak i ich współczesnych autorskich form.

Historie z drogi. Opowieści i pieśni z tradycji szkockich travellers
Jess Smith, Szkocja
13 listopada, g. 19.00

Moim domem jest miejsce, w którym upada piórko, miejsce, w którym rozsypują się nasiona – mówi Jess Smith.

Jest dumną dziedziczką tradycji Scottish travellers – wędrownej społeczności. Jej matka urodziła się w namiocie, cała jej rodzina to wędrowcy. Sama Jess spędziła dzieciństwo, podróżując starym błękitnym Bedford Busem z rodzicami, rodzeństwem i psem wzdłuż i wszerz przez całą Szkocję i Anglię, zatrzymując się tu i ówdzie – dopóki ich nie wygnano albo dopóki nie odzywało się instynktowne pragnienie wędrówki. Przy ogniskach, pod niebem pełnym gwiazd parzyli herbatę, opowiadali historie, śpiewali pieśni – długo, długo w noc.

Te właśnie pieśni i opowieści przywiezie Jess Smith w swej podróży do Polski.

Spektakl w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.

Księżycovo
13 listopada, g. 21.00

Księżycovo – to stan, w jaki wprowadzają muzyka i opowieści zespołu. Piosenki oparte są na współbrzmieniach i dialogu akordeonu, gitary, hipnotyzującego śpiewu Justyny i surrealistycznych historii w klimatach prozy Italo Calvino, Michaiła Bułhakowa i poezji E.E. Cummingsa. Muzyczny minimalizm, klimatyczne brzmienie, transowy rytm i zmysłowe, poruszające wyobraźnię teksty i opowieści – to wyznaczniki stylu zespołu, którego występ będzie okazją do zaprezentowania premierowej płyty.

Księżycovo w składzie: Justyna Jary – śpiew; Jarek Kaczmarek – gitara akustyczna, opowiadanie; Robert Lipka – akordeon; Łukasz Owczynnikow – kontrabas; Patrycja Napierała – instrumenty perkusyjne.

Zuma Reka (źródło: materiały prasowe)

Zuma Reka (źródło: materiały prasowe)

Baśnie ludów ziemi
Magda Polkowska i Przyjaciele
14 listopada, g. 19.00

Opowieści na czas pośrodku, na czas pomiędzy światami.

Pośrodku wielkiego kregu tańca stoi drzewo. To ceremonia życia, czarna bogini śmieje sie tak pięknie, cała w wodach świętej rzeki.

Mówią, że środkowa droga to droga piękna.

Magda Polkowska pochodzi z Gdańska, kształciła się na wydziale antropologii i ekologii w New Jersey i Kalifornii. Opowiadaniem historii zajmuje się od dawna–niedawna. Inspiracje czerpie od starej kobiety, która mieszka w ciszy jej samej na dnie świętego jeziora, oraz ludów, wśród których przebywała – w rezerwatach plemienia Lakotów w Południowej Dakocie, w Meksyku, w Kazachstanie oraz na stepach Południowej Syberii.

Harfiarz i jego dzieło
Nick Hennessey, Wlk. Brytania
Czwartek, 14 listopada, g. 21.00

Był czas, kiedy grać na harfie oznaczało tyle co mówić, kiedy harfiarze przemierzali cały kraj, opowiadając historie i śpiewając pieśni. Opowieści, które przynosili, kształtowało miejsce, do którego przybyli, drogi, które przewędrowali i wiatry, które ich owiewały.

W ciągu 15 lat wędrówek i opowieści Nick wypracował niepowtarzalny i żywy styl wykonawczy, który zostałby uznany przez dawnych mistrzów. Jego wykonania czerpią z głębokich źródeł tradycji, a jednocześnie są reinterpretacjami bliskimi wrażliwości człowieka XXI wieku; słowo jest dżwięczne i pełne mocy, technika gry na harfie – twórcza i nowatorska.

Jako pieśniarz, autor tekstów i opowiadacz Nick jest pełnym pasji wykonawcą. Jego miłość do tradycyjnej kultury północnych obszarów Europy łączy w jedną nierozerwalną całość dźwięk, pieśń i słowo mówione.

Spektakl-koncert w języku angielskim z wprowadzeniem w języku polskim.

Król Orfeusz
Opowieści: Łukasz Szypkowski
Muzyka: Emilia Raiter (harfa)
5 listopada, g. 19.00

Często przychodzi nam czytać wiedzę przez skrybów spisaną a czerpaną z pieśni harfiarzy, co o rzeczach cudownych traktują: w jednych szczęk mieczy i rozpacz, w innych zaś radość i humor; są pieśni o zdradzie, podstępach, a także o dawnych przygodach, awanturach, a także błazeństwach i wreszcie o strasznych Zaświatach. Słowem o wszystkim, o czym człek mówi, lecz najczęściej – o miłości.

Dawno, dawno temu w Anglii, w warownym mieście Tracji, tak bowiem niegdyś zwano Winchester, panuje Orfeo – potomek króla Plutona, władca mądry i niezrównany harfiarz. Jak Orfeo Tracją, tak sercem Orfea rządzi piękna pani Heurodis. I żyliby długo i szczęśliwie, lecz Heurodis porwana zostaje przez elfy. Król Orfeo zaś wyrusza w podróż w Nieznaną Krainę, by odnaleźć małżonkę.

Łukasz K. Szypkowski – pieśniarz, badacz starożytnych tradycji epickich, tłumacz poezji starogreckiej.

Emila Raiter – harfistka, aktorka, absolwentka moskiewskiego College’u Wykonawstwa Muzycznego im. F. Chopina oraz Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice.

„Wiedźmy”, Teatr Ka (źródło: materiały prasowe)

„Wiedźmy”, Teatr Ka (źródło: materiały prasowe)

Lipowe liście. Szwedzkie pieśni epickie
Kersti Ståbi, Szwecja
15 listopada, g. 21.00

W czasach średniowiecza w Szwecji tylko kobiety mogły być pasterzami. Przez całe lato dziewczęta i kobiety przebywały w lesie, samotnie czy w parach, oddalone od ludzkich osad; towarzyszyły im tylko krowy i owce.

To życie na północy Szwecji było trudne i niebezpieczne – lasy pełne były drapieżnych zwierząt, trolli i innych istot, których imiona nigdy nie powinny być wypowiadane na głos.

Te pieśni i opowieści zabiorą nas do świata, w którym magia jest tak powszechna i obecna, jak echa pasterskich nawoływań.

Kersti Ståbi jest jedną z najbardziej uznanych szwedzkich opowiadaczek i pieśniarek folkowych; związana jest ze szkokholmską grupą opowiadaczy Fabula Storytelling. Jej rodzinne tradycje związane są północą kraju, przesyconą muzyką skrzypiec, średniowiecznymi balladami, smutnymi pieśniami miłosnymi.

Kersti oddala się czasem od swych korzeni i ustnej tradycji – była primadonną tokijskiego pokazu Cirque du Soleil, śpiewała perski pop na przedmieściach Sztokholmu, opowiadała historie literackie autorów takich jak Selma Lagerlöf, Edgar Allan Poe, Astrid Lindgren…

Obiecała jednak, że w Warszawie zaśpiewa stare szwedzkie pieśni z ich tęskną i piękną ornamentacją. A historie, które pieśni te opowiadają, były inspiracją dla szwedzkich poetów, tekściarzy/autorów piosenek i pisarzy; są to opowieści, które nie dają zasnąć słuchaczom i choć świt już blisko, chciałoby się jeszcze jednej, i jeszcze jednej…

Perskie miniatury na słowo i instrument
Opowieści: Agnieszka Ayşen Kaim i Albert Kwiatkowski
Muzyka: Marta Maślanka
16 listopada, g. 17.00

Opowieści z perskich eposów bohatersko-romantycznych. Historie o legendarnych perskich kochankach: Tahmine i Rostamie, Sohrabie i Gordafarid, Szirin i Chosrowie, Szirin i Farhadzie oraz Azade i Bahramie Gurze. Wędrówki po miniaturach dawnych mistrzów i ich współczesne odniesienia.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR