• 2013-11-12

41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013

Od 8 listopada do 29 grudnia 2013 roku | Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej

Jury wysoko oceniło poziom prac i kulturę malarską 42 finalistów Bielskiej Jesieni 2013 oraz wyrazistość obrazów nagrodzonych i wyróżnionych, zwracając uwagę na silną reprezentację prac o charakterze surrealnym, w których znalazły się odniesienia do dawnych tradycji malarskich. Jury wyróżniło obrazy sprawnie, a niekiedy wirtuozersko łączące różnorodne narracje, pełne odniesień, cytatów, symboli oraz malarskich zagęszczeń, dobre warsztatowo, o mocnym wyrazie.

Bartosz Kokosiński, „Obraz pożerający motyw religijny”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartosz Kokosiński, „Obraz pożerający motyw religijny”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

8 listopada w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej ogłoszono wyniki 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013. Grand Prix jury jednogłośnie przyznało Ewie Juszkiewicz za dwa stylizowane portrety: Girl in Blue oraz Bez tytułu / według Rogiera van der Weydena.

Ewa Juszkiewicz, urodzona w Gdańsku młoda artystka studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, uzyskując dyplom z malarstwa pod kierunkiem prof. Macieja Świeszewskiego w 2009 roku. Jej prace już na poprzednim bielskim biennale w 2011 roku zwróciły uwagę krytyków i widzów, zaś portret Grzeczna uczennica uzyskał wyróżnienie redakcji Art & Business. Tym razem swoje wyróżnienie przyznała Ewie Juszkiewicz redakcja wrocławskiego Pisma Artystycznego Format.

Ewa Juszkiewicz maluje monumentalne postaci, które jakby pochodzą z muzealnych zbiorów, ale głowy portretowanych na nas nie patrzą. Nie mają oczu, a w ich miejsce pojawia się monstrualny grzyb lub starannie upięta draperia. Styk tych dwóch kontrastowych światów: figury i głowy / nie głowy powoduje stworzenie galerii postaci według własnych reguł. Jest w nich coś niezwykle intrygującego i majestatycznego. Powrót do źródeł z dość zaskakującym efektem wizualnym i malarskim jednocześnie.

– określa Anna Nawrot, zasiadająca w jury konkursu.

Grand Prix, Ewa Juszkiewicz, „Bez tytułu / według Rogiera van der Weydena”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grand Prix, Ewa Juszkiewicz, „Bez tytułu / według Rogiera van der Weydena”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ewę Juszkiewicz interesują przedstawienia kobiecej postaci w malarstwie na przestrzeni wieków, nurtują ją osadzone w historii sztuki kulturowe i społeczne schematy dotyczące kobiecych wizerunków.

W moich najnowszych obrazach bazuję na znanych z tradycji malarskiej dziełach portretowych i dokonuję ich reinterpretacji. Przetwarzając już istniejące obrazy, generuję nowe wizerunki i sytuacje. Chcę je opisać własnym językiem. Zależy mi na zbudowaniu dalszych dróg interpretacji, dodaniu kolejnej warstwy znaczeniowej.

– mówi laureatka Grand Prix.

II Nagroda, Ewa Skaper, „Gloria nie boi się krwi”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

II Nagroda, Ewa Skaper, „Gloria nie boi się krwi”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

II Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego (20 tys. zł) otrzymała także gdańszczanka, Ewa Skaper, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dyplom w 1980 roku). Nagrodzono jej dwa obrazy: Gloria w Fabryce Misiów i Gloria nie boi się krwi, ukazujące portrety osób umiejscowionych w niezwykłych sytuacjach, niejako pozujących do fotografii, portrety emanujące niepowtarzalną, pełną symboliki, tajemniczą, mroczną aurą, łączące dosłowność z umownością.

III Nagroda, Konrad Maciejewicz, Bez tytułu, z cyklu „Afrodit”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

III Nagroda, Konrad Maciejewicz, Bez tytułu, z cyklu „Afrodit”, fot. Jacek Rojkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

III Nagroda Prezydenta Bielska-Białej (5 tys. zł) przypadła Konradowi Maciejewiczowi z Warszawy za zestaw trzech prac w technice kolażu z cyklu Afrodit, prac charakteryzujących się misternym, mistrzowskim warsztatem – w tym przypadku wycinania i sklejania w jeden obraz tysięcy fragmentów z kolorowych czasopism rodem z PRL. W sytuowanych na granicy malarstwa, reprodukcji i kolażu pracach, dominują mroczne, obsesyjne wątki związane z lękiem, obsesją i śmiercią.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR