Czas świętowania

Od 13 grudnia 2013 roku | Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie

Z okazji 125-lecia istnienia Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie w nowo wyremontowanej przestrzeni wystawienniczej, nawiązującej estetyką do wielkiego showroomu otwiera wystawę poświęconą historycznemu kontekstowi czasu świątecznego pt. Czas świętowania. Ekspozycja wzbogaca wiedzę odbiorcy, a jednocześnie uruchamia pokłady jego wrażliwości, emocji − staje się obiektem przeżycia estetycznego.

Fragment makiety modeli tańców ludowych, wykonane w ramach Wielkiej Wystawy Światowej, organizowanej w Paryżu w 1937 roku, fot. Łukasz Zandecki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fragment makiety modeli tańców ludowych, wykonane w ramach Wielkiej Wystawy Światowej, organizowanej w Paryżu w 1937 roku, fot. Łukasz Zandecki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Czym było i jest tradycyjne świętowanie w kulturach ludowych, jakich wymagało dekoracji i atrybutów, jak świętowali Polacy, a jak mieszkający w naszym kraju przedstawiciele innych nacji i wyznań? O znaczeniu i symbolice czasu świątecznego, jego urodzie i magicznej aurze przekonują artefakty zgromadzone na wystawie, odświętne stroje, kostiumy i akcesoria obrzędowe, sztuka religijna, ceramika dekoracyjna, ozdobna snycerka, tkaniny.

Za szklanymi gablotami przypominającymi witryny sklepów z modą stanie galeria najbardziej efektownych świątecznych strojów ludowych z różnych regionów Polski – kaszubski, biskupiński, opoczyński oraz z Europy: macedoński, albański, austriacki, huculski, bułgarski, duński i wiele innych.

Strój Księżaków łowickich kobiecy, okolice Łowicza, 1930-1960 r., fot. Ł. Zandecki, PME (źródło: materiały prasowe organizatora)

Strój Księżaków łowickich kobiecy, okolice Łowicza, 1930-1960 r., fot. Ł. Zandecki, PME (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przedmiot na wystawie ma nie tylko odsyłać do wybranego święta, ma być świętem samym w sobie: estetyczny, plastyczny, wyrazisty, ma zwracać uwagę na własną formę. Wystawa Czas świętowania to nowatorskie podejście do utartych sposobów widzenia kultury ludowej, odrzucenie cyklicznego rozumienia czasu – powracającego w kolejnych świętach i porach roku – na rzecz jego charakteru. Czas świąteczny narzuca bowiem sposób zachowania, ubierania, mówienia. Wyrazem tego jest karnawałowy barwny, korowód przebierańców. Prezentowane na wystawie świąteczne stroje ludowe są świadectwem inspiracji, mody, i historii obyczaju; biżuteria i inne detale to przykłady dekoracji podkreślającej czas świąteczny.

Matka Boska Skępska, XIX/XX w., fot. Łukasz Zandecki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Matka Boska Skępska, XIX/XX w., fot. Łukasz Zandecki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Goście będą mogli kolejno zwiedzić następujące aneksy poświęcone poszczególnym etapom kształtowania się kanonu stroju ludowego:

  • Strój narodowy, przełom XVIII i XIX w.
  • Narodziny kultury ludowej w epoce Romantyzmu, pierwsza poł. XIX w.
  • Międzynarodowy styl narodowy, przełom XIX i XX w. − ustalenie kanonu ludowego stroju świątecznego.
  • Przemiany kanonu pod wpływem art déco i awangardowego modernizmu.
  • Przetworzenie kanonu pod wpływem progresywnej wersji modernizmu z nurtu streamline.
  • Wykorzystanie kanonu przez systemy totalitarne drugiej poł. XX w. (wielkie marki PRL-u: Cepelia, Mazowsze, Moda Polska).
  • Przetworzenie kanonu przez kontrkulturę lat 60. 70. i popkulturę pierwszej dekady XXI wieku.

Czas świętowania – nowa wystawa stała
Otwarcie: 13 grudnia 2013 roku
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR