• 2014-05-28

Edward II, reż. Anna Augustynowicz

31 maja 2014 roku | Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Michał Buszewicz – dramaturg; absolwent Wiedzy o Teatrze UJ, student specjalizacji dramaturgicznej na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Jest autorem tekstów: Zbrodnia realizowanego w teatrze w Bielsku-Białej (nagroda zespołowa dla najlepszego spektaklu XVIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej); Proces Berentyzacji, zaprezentowanego w formie spektaklu w ramach XII Dni Dramaturgii w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu; Bohaterki, wystawionego w 2013 w tym samym teatrze; Misja (wojny od których uciekłem), który znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2012, a następnie był prezentowany w Moskwie w ramach czytań polskich dramatów w Centrum im. Meyerholda, wreszcie wystawiony w Teatrze Żeromskiego w Kielcach; Piotruś Pan na motywach powieści Jamesa Barrie’go (premiera w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, 2014) oraz Ciąg.

Współrealizował program Instytutu Teatralnego Lato w teatrze w 2011 oraz 2012 roku w podkrakowskich Piekarach. Współpracuje jako dramaturg z Eweliną Marciniak, z którą zrealizował oprócz powyższych również spektakle: Nowe Wyzwolenie Witkacego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, Kobietę z przeszłości Rolanda Schimmelpfenniga w Teatrze Dramatycznym w Koszalinie, Amatorki wg Elfriede Jelinek w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku i Skąpca na motywach komedii Moliera w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Reżyserował także krótkometrażowy film na podstawie fragmentu powieści Jamesa Joyce’a Finneganów Tren.

Marek Braun – scenograf, absolwent Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii w ASP w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi zajęcia. Współpracuje z teatrami w Krakowie, Toruniu, Tarnowie, Kaliszu, Poznaniu, Gdańsku i Szczecinie. Autor oprawy scenograficznej spektakli takich reżyserów, jak: Krzysztof Babicki (Pułapka T. Różewicza – dwukrotnie, Biesy i Idiota Dostojewskiego, Intryga i miłość Schillera, Wyzwolenie i Wesele Wyspiańskiego, Romeo i Julia Szekspira), Józef Opalski (Cosi fan tutte Mozarta, …jak Piaf Opalskiego), Zbigniew Zapasiewicz (33 omdlenia wg Czechowa), Krzysztof Jasiński (Rozmowy przy wycinaniu lasu Tyma), Bogdan Tosza (Antygona w Nowym Jorku Głowackiego, Wróżby kumaka Grassa, Blackbird Harrowera, Gruba świnia LaBute’a), Anna Augustynowicz (Pasożyty von Mayenburga, Mąż i żona oraz Zemsta Fredry, Polaroidy Ravenhilla, Wyzwolenie i Wesele Wyspiańskiego, Miarka za miarkę Szekspira, Baal Brechta), Piotr Kruszczyński (Demony Noréna).

Przygotowywał scenografie spektakli Teatru Telewizji – m.in.: Arkadia Stopparda (reż. Krzysztof Babicki), Teatr niekonsekwencji Różewicza (reż. Tadeusz Malak), Toksyny Bizio (reż. Anna Augustynowicz). Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody Ministra Kultury i Sztuki za scenografię do spektaklu Magnifikat Szturca w Ogólnopolskim Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (1995). Jego ostatnie realizacje scenograficzne to Mały rodzinny interes Ayckbourna i Greta Garbo przyjechała McGuinnessa (reż. Anna Augustynowicz, 2013) oraz Idąc rakiem Grassa i Zbójcy Schillera (reż. Krzysztof Babicki, 2013).

Wanda Kowalska – kostiumograf teatralny i filmowy. Absolwentka wydziału Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Wielokrotnie współpracowała z Anną Augustynowicz projektując kostiumy do jej spektakli, takich jak: Miłość na Krymie i Pieszo Mrożka, Komiczna siła Ayckbourna, Wyzwolenie, Sędziowie oraz Wesele Wyspiańskiego, Powrót na pustynię Koltèsa, Samobójca Erdmana, Napis Sibleyrasa, Miarka za miarkę Szekspira, Baal Brechta, Zemsta Fredry, Nora Ibsena, Rowerzyści Schmidta, Migrena Grzegorzewskiej, Getsemani Hare’a, Barbelo, o psach i dzieciach Srbljanović, W małym dworku Witkacego. Jej kostiumy można było oglądać również w przedstawieniach m.in. Agnieszki Glińskiej, Krystyny Jandy, Bogdana Hussakowskiego, Marka Pasiecznego, Krzysztofa Stelmaszczyka czy Wiktora Rubina.

Współpracowała również przy tworzeniu kostiumów do filmów fabularnych: Historia kina w Popielawach, Daleko od okna i Pornografia Jana Jakuba Kolskiego, Ogniem i mieczem i Bitwa Warszawska 1920 Jerzego Hoffmana, Wrota Europy Jerzego Wójcika, Zakochani Piotra Wereśniaka, Chopin. Pragnienie miłości Jerzego Antczaka, Wesele Wojciecha Smarzowskiego, Janosik. Prawdziwa historia Katarzyny Adamik i Agnieszki Holland oraz Żywie Biełaruś! Krzysztofa Łukaszewicza.

Krzysztof Sendke – reżyser światła; od 35 lat związany z Teatrem Jaracza w Łodzi. Współpracuje z teatrami w całej Polsce, m.in.: Współczesnym i Polskim w Szczecinie, OCH-Teatrem i Powszechnym w Warszawie, Bogusławskiego w Kaliszu, Wybrzeże w Gdańsku czy Bagatela w Krakowie. Do jego ważniejszych realizacji należą, m.in.: Czekając na Godota Becketta i Dziady Mickiewicza (reż. Maciej Prus), Mechaniczna pomarańcza Burgessa (reż. Feliks Falk), Dżuma Camusa (reż. Marek Fiedor), Iwanow Czechowa (reż. Paweł Łysak), Pan Poduszka McDonagha (reż. Piotr Ratajczak), Królowa Śniegu Andersena (reż. Marcin Wierzchowski), a także spektakle Anny Augustynowicz: Zagraj to jeszcze raz, Sam Allena, Napis Sibleyrasa, Wesele Wyspiańskiego. Współpracował też m.in. z Bogdanem Hussakowskim (Ferdydurke Gombrowicza, Wesele Wyspiańskiego), Krzysztofem Babickim (Arkadia Stopparda, Kto mówi o czekaniu Huelle), Pawłem Miśkiewiczem (Taniec śmierci Strindberga), Remigiuszem Brzykiem (Król Edyp Sofoklesa, Czarownice z Salem Millera), Waldemarem Zawodzińskim (Niebezpieczne związki Hamptona, Romeo i Julia Szekspira, Intryga i miłość Schillera, Ślub Gombrowicza).

Ostatnio współtworzył spektakle: Kaligula Camusa i Greta Garbo przyjechała McGuinnessa (reż. Anna Augustynowicz, Teatr Współczesny w Szczecinie, 2013) oraz Wdowy Mrożka i Jakiś i Pupcze Levina (reż. Piotr Szczerski, Teatr Żeromskiego Kielce, 2013). Jest laureatem XI Opolskich Konfrontacji Teatralnych – za reżyserię światła w Dziadach Mickiewicza oraz I Festiwalu Klasyki Europejskiej w Łodzi – za Romeo i Julię Szekspira. W 2009 roku otrzymał odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej, a w 2010 roku Brązowy Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

Christopher Marlowe
Edward II

przekład: Juliusz Kydryński
opracowanie tekstu i reżyseria: Anna Augustynowicz
dramaturgia: Michał Buszewicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Wanda Kowalska
reżyseria świateł: Krzysztof Sendke
przygotowanie i opracowanie muzyki: Mieczysław Mejza

występują:
Jan Peszek: Król Edward II
Błażej Peszek: Królowa Izabela
Szymon Czacki: Mortimer
Bartosz Bielina (PWST): Gaveston / Król Edward III
Jacek Romanowski: Kent
Krzysztof Zawadzki: Lancaster/Leicester
Juliusz Chrząstowski: Warwick / Matrevis
Michał Majnicz: JOKER: Arcybiskup, Biskup, Arunderl, Lightborn
oraz Mieczysław Mejza: Pembroke
inspicjent/sufler: Iwona Gołębiowska

Edward II
Premiera: 31 maja 2014 r., godz. 19.15
Scena Kameralna Kolonia, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
Kraków

Dodaj komentarz