• 2014-10-14

Alfredo Jaar. Brzmienie ciszy

Od 17 października do 22 lutego 2014 roku | CSW Znaki Czasu w Toruniu

W sali CSW zaprezentowana będzie największa jak do tej pory wersja instalacji Brzmienie ciszy (The Sound of Silence) – pracy dotykającej problemu odpowiedzialności człowieka wobec niesprawiedliwości i nierówności społecznych, a także roli, jaką odgrywają współczesne media w kreowaniu obrazu rzeczywistości.

Alfredo Jaar, „Brzmienie ciszy”, 2006, drewniana konstrukcja, aluminium, lampy fluoroscencyjne, lampy ledowe, lampy błyskowe, statywy, projekcja wideo (8:00 zapętlone), projekt oprogramowania: Ravi Rajan, widok instalacji w École des Beaux Arts, Paryż, 2011, dzieki uprzejmości Galería Oliva Arauna, Madryt; kamel mennour, Paryż; Galerie Lelong, Nowy Jork; Galerie Thomas Schulte; Berlin i artysty, Nowy Jork (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alfredo Jaar, „Brzmienie ciszy”, 2006, drewniana konstrukcja, aluminium, lampy fluoroscencyjne, lampy ledowe, lampy błyskowe, statywy, projekcja wideo (8:00 zapętlone), projekt oprogramowania: Ravi Rajan, widok instalacji w École des Beaux Arts, Paryż, 2011, dzieki uprzejmości Galería Oliva Arauna, Madryt; kamel mennour, Paryż; Galerie Lelong, Nowy Jork; Galerie Thomas Schulte; Berlin i artysty, Nowy Jork (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alfredo Jaar zdobył międzynarodowy rozgłos dzięki swoim zaangażowanym politycznie pracom, w których skupia się na takich wydarzeniach jak wojna, korupcja na najwyższych szczeblach władzy i niesprawiedliwość społeczna, wywołana brakiem ekonomicznej równowagi pomiędzy krajami rozwijającymi się i zindustrializowanymi. W swojej sztuce koncentruje się na problemach, o których wolelibyśmy nie pamiętać – jego instalacje, fotografie, filmy i projekty społeczne odwołują się do wrażliwości widzów, uodpornionej poprzez massmedia na obrazy ludzkiego nieszczęścia: ludobójstwa, globalnych klęsk i epidemii.

Tak mówi o swojej pracy sam artysta:

Moja wyobraźnia zaczyna pracować, gdy zaczynam dociekać, opierać się na wydarzeniu z prawdziwego życia, głównie tragedii, którą analizuję; zaczynam snuć pewne refleksje… to właśnie temu zdarzeniu z prawdziwego życia staram się odpowiedzieć.

Alfredo Jaar, „Niech sto kwiatów zakwitnie”, 2005, instalacja, media mieszane dzi ki uprzejmo ci MACRO, Museo Arte ę ś Contemporanea Rome, Rzym; Galleria Lia Rumma, Mediolan / Neapol; Stefania Miscetti, Rzym i artysty, Nowy Jork (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alfredo Jaar, „Niech sto kwiatów zakwitnie”, 2005, instalacja, media mieszane dzi ki uprzejmo ci MACRO, Museo Arte ę ś Contemporanea Rome, Rzym; Galleria Lia Rumma, Mediolan / Neapol; Stefania Miscetti, Rzym i artysty, Nowy Jork (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dla Brzmienia ciszy tym wydarzeniem z prawdziwego życia i bezpośrednią inspiracją była autentyczna historia Kevina Cartera, fotografa z Afryki Południowej i członka słynnego bractwa Bang-Bang, który zdobył nagrodę Pulitzera za jedno z najbardziej szokujących i kontrowersyjnych zdjęć w historii fotografii prasowej, obrazujących głód w Afryce.

Alfredo Jaar, „Prawdziwe obrazy”, 1995, kolorowe fotografie w archiwalnych pudłach, sitodruk, różne wymiary, dzięki uprzejmości Galerie Lelong, Nowy Jork; Musée Cantonal des Beaux-Arts, Lozanna I artysty, Nowy Jork (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alfredo Jaar, „Prawdziwe obrazy”, 1995, kolorowe fotografie w archiwalnych pudłach, sitodruk, różne wymiary, dzięki uprzejmości Galerie Lelong, Nowy Jork; Musée Cantonal des Beaux-Arts, Lozanna I artysty, Nowy Jork (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krótko po otrzymaniu tej najbardziej prestiżowej nagrody fotograf popełnił samobójstwo. Jego historia stała się punktem wyjścia dla Alfredo Jaara, który stworzył, jak sam to nazywa, teatr zbudowany dla jednego obrazu. W specjalnie wzniesionej na potrzeby instalacji spektakularnej scenografii widzimy 8-minutowy film, którego struktura narracyjna podnosi kwestie siły i polityki obrazu. Równocześnie jednak film wywołuje intensywne doznanie wizualne, zmuszając widza do głębszej refleksji na temat reakcji człowieka na cierpienie innych, odpowiedzialności naocznych świadków wydarzeń i własności obrazów, które służą jako świadectwo w mediach.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR