• 2014-11-04

Iza Tarasewicz. Przez oczywistą niemożliwość aranżacji znaków

Od 14 listopada do 31 grudnia 2014 roku | Galeria Arsenał w Białymstoku

Tarasewicz bada i przekształca materię z wrażliwością, która sprawia, że proces ten staje się rodzajem złożonego objaśniania rzeczywistości, przejawiającego się w obiektach, instalacjach przestrzennych, grafikach, rysunkach, dźwiękach, pracach wideo i performansach. Jej prace stawiają opór dualistycznym podziałom na naturalne i sztuczne, łącząc w sobie codzienne, pospolite, a zarazem symboliczne materiały, jak gl ina, gips, cement, złoto, stal, szkło, smoła, smalec, skóra, futro, jelita, plastelina, włókna roślinne, łajno czy popiół.

Iza Tarasewicz, „Rzut”, 2011, rysunek na papierze, plastelina, 41.5 x 45 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Iza Tarasewicz, „Rzut”, 2011, rysunek na papierze, plastelina, 41.5 x 45 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Iza Tarasewicz urodziła się w 1981 r. i wychowała w małej wsi niedaleko Białegostoku. W 2008 roku ukończyła Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jej prace można postrzegać jako strefy tymczasowych spotkań substancji, energii, miejsc, momentów, nastrojów i idei, które w ujęciu artystki są jedynie zdarzeniami w nieprzerwanym ciągu materialnych i symbolicznych interakcji. (…)

(Tekst: Post Brothers)

Balansujące często na pograniczu hylozoizmu (filozoficznej koncepcji zakładającej, że życie jest cechą całej materii) prace eksplorują poruszającą naturę swojej materialności i stawiają widza przed wyzwaniem dostrzeżenia zarówno prymarnych relacji energetycznych we wszystkich rzeczach, jak i nierozerwalnych więzi chaosu i porządku. Dzięki swojej dociekliwości artystka wydobywa istotę różnych materii, łączy je, dekonstruuje i nadaje im inny bieg, aby wydobyć na światło dzienne ukryte aspekty i związki, a zarazem podkreślić przypadkowość i niedostatki w racjonalnym, ludzkim podejściu do tych właściwości.

Tekst: Post Brothers

Wybrane wystawy indywidualne:

2014

  • Collaborating objects radiating enironments, Kunstlerhaus Bethanien, Berlin, Niemcy
  • The strange attractors, Instytut Polski w Berlinie, Niemcy

2013

  • Clinamen, Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego, Warszawa

2011

  • Creature, w ramach Artisterium, International Contemporary Art Exhibition and Art Events, Tbilisi, Gruzja
  • Rama, Galeria Labirynt, Lublin
  • Oneness, Galeria Platan, Instytut Polski, Budapeszt, Węgry

2010

  • Wylinka, Galeria Stereo, Poznań
  • Zrost, BWA Zielona Góra

2009

  • Samorodek, Galeria Arsenał, Białystok
  • Matecznik, Galeria Arsenał, Białystok

2008

  • Żywicielka, Galeria Starter, Poznań
  • Głowizna, Galeria Arsenał, Białystok

2007

  • Hand Made, Galeria Pies, Poznań

Nagrania: ύβρις ορατορίου / oratorium pychy, 12-calowa płyta winylowa zamówiona i wydana przez ArtBazaar Records, 2013

Rezydencje artystyczne: Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Niemcy, finansowana przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej, 2013/2014;  Capacete Entretenimentos, Rio de Janeiro, Brazylia, w ramach program stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury Młoda Polska, 2013; A-I-R Laboratory, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2013;  Art Villa Garikula, Kaspi, Gruzja, finansowana przez Instytut Adama Mickiewicza, Ambasadę Rzeczpospolitej Polskiej w Tbilisi oraz Galerię Arsenał w Białymstoku, 2011

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR