Czytać jak książkę

23 stycznia 2015 roku | Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora w Krakowie

Jill Magid mieszka i pracuje na nowojorskim Brooklynie. Jej teksty oraz projekty artystyczne przyjmują postać śledztwa dziennikarskiego lub badań naukowych. Jej prace koncentrują się na związku różnych form inwigilacji, kontroli i manipulacji danymi używanymi przez oficjalne struktury biurokratyczne. Opublikowała kilka książek artystycznych dokumentujących jej projekty. Ważniejsze wystawy indywidualne: A Reasonable Man In A Box, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork (2010); Authority to Remove, Tate Modern, Londyn (2009); Article 12, Stroom, The AVID (The Secret Service of the Netherlands), Haga (2008); With Full Consent, Gagosian Gallery, Nowy Jork (2007).

Książka Jill Magid Failed States [Niefortunne stany] (2012) to wspomnienia z pobytu wAustin w stanie Teksas, kiedy to artystka była świadkiem strzelaniny urządzonej przez człowieka nazwiskiem Fausto Cárdenas. Mimo że celował w górę i nikomu nie zrobił krzywdy, został aresztowany. W swojej instalacji Jill Magid łączy postać Fausto Cárdenasa z Faustem, bohaterem sztuki Goethego, napisanej w formie dramatu niescenicznego, tj. sztuki teatralnej, której akcja nie ma miejsca na scenie, lecz w umyśle czytelnika. Tak dzieje się w przypadku instalacji dźwiękowej pt. The Deed [Czyn], w której słyszymy sześć nakładających się na siebie tłumaczeń Fausta Goethego, tworzących razem palimpsest. Podobnie rzecz się ma z powodami, dla których zaczął strzelać Cárdenas – ani procedury prawne, ani dochodzenie Magid nie są w stanie ich odtworzyć.

Jill Magid, „Failed States" (źródło: materiały prasowe)

Jill Magid, „Failed States" (źródło: materiały prasowe)

Do mnie należy decyzja, czy wolę trening ofijalny czy nieofijalny. Gdybym miała trzymać się swoich dawnych reguł, powinnam przejść ofijalne szkolenie. Poznać system. Ale tym razem nie chcę systemu; chcę wyjść poza jego ramy. Chcę znaleźć się w lesie, w towarzystwie CT, nauczyć się od niego jak trzymać broń. Nigdy nie miałam w ręku pistoletu bez kabury. Mogę sobie tylko wyobrazić jego temperaturę. Kiedy pomyślę o sobie z pistoletem w dłoni, widzę w zbliżeniu skórę na tle lufy, o ile to w ogóle nazywa się lufą. Zrobiona z metalu, czarna, albo prawie czarna i bardzo lśniąca, chociaż nie odbija światła; jest tak lodowata, że nie mogę o niczym innym myśleć. Ofijalny trening jest bardzo intensywny. Trwa czterdzieści godzin. Oprócz ciebie grupa liczy dziewiętnastu lub dwudziestu uczestników. Najpierw uczą was pierwszej pomocy, jak radzić sobie z poważnymi urazami. Mogę zrobić ci podobne szkolenie w ciągu dwóch dni albo długiego weekendu. Wybieram drugą metodę, więc CT przechodzi do konkretów. Pojedziemy na trzy tygodnie do Afganistanu jako reporterzy wojenni.

Fragment powieści Failed States

Jill Magid, „Failed States" (źródło: materiały prasowe)

Jill Magid, „Failed States" (źródło: materiały prasowe)

Książki trojga wymienionych twórców znajdują się w kolekcji powieści napisanych przez artystów, która stanowi punkt centralny wystawy prezentującej różne strategie twórcze. Uzupełnieniem kolekcji jest dostępny online katalog, zawierający ponad 350 tytułów. W kolekcji, która może być rozumiana jako szczególny rodzaj archiwum, znajdują się również dzieła artystów niezwykle istotnych dla Tadeusza Kantora, m.in. Krzysztofa Niemczyka, Witkacego, Bruno Schulza, Marii Stangret-Kantor. Zarówno kolekcja powieści, jak i baza danych na ich temat powstały dzięki hojnemu wsparciu MHKA, Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii.

Autorzy powieści tworzących wystawę Czytać jak książkę:
AA Bronson, Jake Chapman, Keren Cytter, Salvador Dalí, Tim Etchells, Matias Faldbakken, Liam Gillick, Goldin+Senneby, Rodney Graham, Renée Green, Theresa Hak, Kyung Cha, Pablo Helguera, Stewart Home, Isidore Isou, Pierre Klossowski, Joseph Kosuth, Yayoi Kusama, Jana Leo, Jill Magid, Tom McCarthy, Krzysztof Niemczyk, Brian O’Doherty, Mai-Thu Perret, Tom Philips, Francis Picabia, Richard Prince, Stuart Ringholt, Roee Rosen, Bruno Schulz, Lindsay Seers, Alexandre Singh, Cally Spooner, Maria Stangret-Kantor, Oscar Tuazon, Andy Warhol, Witkacy; łącznie 350 tytułów.

W ramach projektu The Book Lovers Cricoteka zrealizowała również performans Davida Maroto Decide Your Destiny [Zdecyduj o swoim przeznaczeniu] (2014) oraz program performatywny Powieść jako forma sztuki, przy współpracy z warszawskim Muzeum
Sztuki Nowoczesnej (2013).

Wystawa: Czytać jak książkę 
Wernisaż: 23 stycznia 2015 roku, godz. 19.00
Projekt The Book Lovers od 23 stycznia do 15 marca 2015 roku
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Kraków

Dodaj komentarz