• 2015-09-17

8. Międzynarodowe Triennale Grafiki Kolor w grafice / Duety

Od 25 września do 31 października 2015 roku | Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu

8. edycja Międzynarodowego Triennale Grafiki Kolor w grafice, zatytułowana Duety, pokaże, że medium graficzne ma jeszcze wiele do zaoferowania – zarówno w warstwie warsztatowej, w problematyce czysto artystycznej, jak również na styku rzeczywistości i sztuki. Podczas tegorocznej edycji nastąpi konfrontacja pokoleń grafików. W efekcie pokazane zostaną najbardziej aktualne przemiany w obrębie dyscypliny i jej dalsze perspektywy. Triennale od wielu lat prezentuje wiodące tendencje w grafice warsztatowej i projektowaniu graficznym, będąc platformą spotkania grafików z całego świata i ciesząc się uznaniem specjalistów.

Cezary Paszkowski, „Grawitacja”, digital print, 85x65, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Cezary Paszkowski, „Grawitacja”, digital print, 85x65, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Kolor w grafice jest najstarszą międzynarodową cykliczną imprezą plastyczną Torunia, organizowaną przez toruńską Galerię od początku lat osiemdziesiątych. Projekt stanowi wydarzenie samodzielne i niezależne, włączone na zasadach partnerskich w program międzynarodowej grafiki, które co trzy lata odbywa się w Polsce i obejmuje szereg wydarzeń artystycznych koordynowanych przez Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Toruńskie wystawy grafiki warsztatowej zawsze były na najwyższym poziomie, czemu sprzyja zamknięta formuła toruńskiego Triennale i starannie dobierani przez organizatorów artyści z całego świata, zapraszani imiennie.

Od realizacji pomysłu, by toruńską prezentację współczesnej grafiki artystycznej podporządkować problematyce obecnego w niej koloru minęło ponad 30 lat. Jak pisał Sebastian Dudzik przy okazji poprzedniej edycji imprezy:

Wybór ten nie był przypadkowy, nawiązywał bowiem do niezwykle żywej wówczas dyskusji o specyfice języka graficznego medium. Uwarunkowany warsztatem kolor był w niej jedną z głównych wartości znaczących jego odmienność od malarstwa czy też rysunku. Z dzisiejszej perspektywy trafność wyboru tematyki zorganizowanej w 1982 roku krajowej wystawy nie budzi żadnych wątpliwości. Potwierdzeniem tego są choćby kolejne jej edycje oraz stały wzrost znaczenia w środowisku grafików i krytyków, który w 1994 roku spowodował przekształcenie imprezy w Międzynarodowe Triennale Grafiki Kolor w grafice. Czasy się jednak zmieniają, w ciągu ostatnich lat zmieniła się też perspektywa widzenia graficznego medium. Dziś kolor, choć nadal ważny, nie stanowi już tak frapującego technologicznego czy też teoretycznego zagadnienia.

Grzegorz Cofta, „Vessel”, technika cyfrowa, 80x50, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Grzegorz Cofta, „Vessel”, technika cyfrowa, 80x50, 2014 (źródło: materiały prasowe)

W 2009 roku, Triennale poświęcone było problemom tożsamości i tradycji, problemom przedstawianym i analizowanym z punktu widzenia twórcy, zaś odniesieniem było dzieło sztuki i historia sztuki. W 2012 roku organizatorzy wydarzenia próbowali odpowiedzieć na pytania, jak nowoczesne sposoby informacji/komunikacji wpływają lub zmieniają sytuację człowieka wobec problemów dzisiejszej rzeczywistości czy też: jak artysta uczestniczy w rzeczywistości? Okazało się, że rozważania o kolorze stały się jednym z ważniejszych elementów budowania mentalnych i teoretycznych fundamentów pod nadchodzącą cyfrową rewolucję.

Zaproszenia do udziału w imprezie kierowane są zazwyczaj do już znanych, wybitnych artystek/artystów z całego świata. Zamierzeniem tegorocznej edycji jest  otwarcie się na młodych twórców, stąd nieco zmieniona formuła Triennale – każdy  z zaproszonych uznanych grafików jest proszony o wskazanie wyjątkowo utalentowanego, jego zdaniem, artysty młodego pokolenia, z którym zaprezentuje w stworzonym w ten sposób duecie wybrane przez siebie prace. Wiąże to toruńskie triennale z jednym z głównych profili galerii Wozownia, jakim jest promocja i eksperyment.

Ciekawa również może okazać się obserwacja, na jakie postawy artystyczne i jakie rozwiązania formalne wskazali w swych wyborach artyści z różnych stron świata, różnych kultur, z różnych ośrodków uniwersyteckich, na ile będzie to kontynuacja ich własnych koncepcji, a na ile dostrzeżenie nowych, interesujących propozycji. Tak jak poprzednia edycja stanowiła swoiste podsumowanie trzydziestolecia zmian, jakie przeobraziły  gruntownie medium, tak obecna ma otworzyć się na propozycje młodych artystów, być może bardziej związanych z rzeczywistością „tu i teraz”, pokazujących nowe drogi rozwoju dla tej dyscypliny.

Katri Ikävalko, „Awakening”, litografia, 56x90cm, 2015 (źródło: materiały prasowe)

Katri Ikävalko, „Awakening”, litografia, 56x90cm, 2015 (źródło: materiały prasowe)

Artyści:

  • Modhir Ahmed (Szwecja) – Katri Ikävalko (Finlandia)
  • Elżbieta Banecka (Polska) – Agata Brudny (Polska)
  • Agnieszka Cieślińska (Polska) – Agnieszka Gewartowska (Polska)
  • Basil Colin Frank (Izrael) – Ayelet Amit (Izrael)
  • Sławomir Ćwiek (Polska) – Paweł Kwiatkowski (Polska)
  • Elżbieta Gawlikowska-Łabęcka (Polska) – Daniel Kruszyński (Polska)
  • Zbynĕk Janáček (Czechy) – Anna Hálová (Czechy)
  • Andrzej Kalina (Polska) – Wojciech Domagalski (Polska)
  • Masahiro Kasai (Japonia) – Taeko Sato (Japonia)
  • Davida Kidd (Kanada) – Jeff Boyes (Kanada)
  • Ingrid Ledent (Belgia) – Koenraad Claes (Belgia)
  • Zbigniew Lutomski (Polska) – Patryk Lutomski (Polska)
  • Katarzyna Łukasik (Polska) – Małgorzata Bałdyga (Polska)
  • Grzegorz Dobiesław Mazurek (Polska) – Lech Mazurek (Polska)
  • Wojciech Müller (Polska) – Małgorzata Rekusz (Polska)
  • Jan Pamuła (Polska) – Mateusz Bednarz (Polska)
  • Cezary Paszkowski (Polska) – Grzegorz Cofta (Polska)
  • Mirosław Pawłowski (Polska) – Jarosław Janas (Polska)
  • Darina Peeva (Bułgaria) – Todor Asenov (Bułgaria)
  • Endi Poskovic (USA) – Amanda Lilleston (USA)
  • Bogdan Przybyliński (Polska) – Agata Dworzak-Subocz (Polska)
  • Deena Des Rioux (USA) – Kate Conlon (USA)
  • Adam Romaniuk (Polska) – Natalia Romaniuk (Polska)
  • Xenophon Sachinis (Grecja) – Kostis Spanopoulos (Grecja)
  • Piotr Smolnicki (Polska) – Aleksandra Owczarek (Polska)
  • Marcin Surzycki (Polska) – Anna Sowińska (Polska)
  • Milan Sokol (Słowacja) – Dominika Dodeková (Słowacja)
  • Šimun Šutej (Chorwacja) – brak osoby towarzyszącej
  • Małgorzata Warlikowska (Polska) – Anna Kodź (Polska)
  • Andrzej Węcławski (Polska) – Dorota Ziółkowska (Polska)
  • Waldemar Węgrzyn (Polska) – Dominika Staniaszek (Polska)
Wojciech Domagalski, „TLV-P”, druk cyfrowy, sitodruk, 75x55cm, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Wojciech Domagalski, „TLV-P”, druk cyfrowy, sitodruk, 75x55cm, 2014 (źródło: materiały prasowe)

8. edycja Międzynarodowego Triennale Grafiki Kolor w grafice / Duety
kurator: Mirosław Pawłowski
wernisaż: 25 września 2015 roku, godz.18
wystawa czynna do 31 października 2015 roku
Galeria Sztuki Wozownia, Toruń

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR