• 2015-09-02

Napoleon i sztuka

Od 12 września do 13 grudnia 2015 roku | Zamek Królewski w Warszawie

Zamek Królewski w Warszawie w swojej działalności wystawienniczej niejednokrotnie ukazywał ścisłe związki polityczne i kulturalne łączące na przestrzeni wieków Polskę i Francję. Tym razem, na okoliczność dwusetnej rocznicy Kongresu Wiedeńskiego, umownie zamykającego epokę napoleońską, warszawski Zamek razem z Pałacem Cesarskim w Compiègne oraz Réunion des musées nationaux – Grand Palais przygotowuje wystawę Napoleon i sztuka. Będzie to pierwsza w Polsce tak obszerna prezentacja artystycznych dokonań Francji doby napoleońskiej.

Charles Percier, „Projekt dekoracji w stylu pompejańskim”, 1793, Paryż, Bibliothèque Thiers, fot. © François Doury (źródło: materiały prasowe organizatora)

Charles Percier, „Projekt dekoracji w stylu pompejańskim”, 1793, Paryż, Bibliothèque Thiers, fot. © François Doury (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okres ten kojarzy się polskiemu odbiorcy głównie z kampaniami wojennymi i utworzeniem namiastki państwa polskiego – Księstwa Warszawskiego. Mniej znane są za to imponujące osiągnięcia Francji w dziedzinie sztuki, w owym czasie charakteryzującej się cechami, które w Europie zgodnie nazwano stylem cesarstwa. Na oblicze tej sztuki niewątpliwie miała wpływ oficjalna polityka kulturalna dworu cesarskiego, który za sprawą skutecznej administracji dążył do pełnej kontroli wszelkich przejawów działalności artystycznej, ukazując w architekturze, wystroju wnętrz, malarstwie, rzeźbie i rzemiośle artystycznym potęgę i splendor dworu oraz samego cesarza. Poprzez sztukę, którą sam kreował, Napoleon budował swój mit i wyznaczał ramy ówcześnie obowiązującego dobrego smaku.

Ambicją organizatorów wystawy jest przedstawienie tej epoki w pełniejszym zakresie: od nurtu neoklasycznego wraz z antykiem i egiptomanią, poprzez wypełniony sentymentalnym duchem styl trubadurów i preromantyzm, aż po najnowocześniejsze, prekursorskie formy, objawiające się w oderwanej od mimesis geometryzacji.

Joseph Chinard, Popiersie Juliette Récamier, 1798, Lyon, Musée des Beaux Arts, fot. © Lyon MBA – Alain Basset (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joseph Chinard, Popiersie Juliette Récamier, 1798, Lyon, Musée des Beaux Arts, fot. © Lyon MBA – Alain Basset (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wystawie znajdzie się ponad 100 dzieł sztuki najwyższej klasy, użyczonych przez muzea i kolekcje francuskie, m.in.: Musée du Louvre, château de Versailles, Musée des Arts décoratifs, Musée Carnavalet, Musée-chateau-Fontainebleau, Le Mobilier National, château de Malmaison, Manufacture nationale de Sèvres, czy Musée Fabre w Montpellier. Wśród cennych obiektów zobaczymy obrazy i rysunki artystów takich jak: François Gérard, Jacques-Louis David, François-Xavier Fabre, Anne-Louis Girodet, Pierre-Joseph Proudhon, a także rzeźby Davida d’Angers i Jean-Antoine’a Houdona. Rzemiosło artystyczne reprezentować będą brązy i srebra Jean-Baptiste’a-Claude’a Odiota i Martina-Guillaume’a Biennais, w tym realizacje projektów czołowych dekoratorów empire’u – Charles’a Perciera i Pierre’a-François-Léonarda Fontaine’a. Atrakcję stanowić będą meble François-Honoré Jacoba-Desmaltera, pochodzące z wyposażenia cesarskich pałaców, w tym biurko samego Napoleona oraz fotele z buduaru cesarzowej Józefiny, zaprezentowane na tle wielobarwnych, bogato zdobionych tkanin Camille’a Pernona. Damskiej części publiczności z pewnością przypadną do gustu trzewiki i suknia cesarzowej Józefiny, garnitur biżuterii Marii Luizy oraz serwis egipski, z którego kawę pijał Bonaparte.

Pracownia François Pascala Simona Gérarda, „Napoleon I w stroju koronacyjnym”, Musée national du château, fot. © Réunion des musées nationaux – Grand Palais (Château de Fontainebleau) / Gérard Blot (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pracownia François Pascala Simona Gérarda, „Napoleon I w stroju koronacyjnym”, Musée national du château, fot. © Réunion des musées nationaux – Grand Palais (Château de Fontainebleau) / Gérard Blot (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dzieła tworzące tę barwną panoramę zaprezentowane zostaną we wnętrzach Zamku Królewskiego w Warszawie – rezydencji od wieków przenikniętej duchem sztuki francuskiej – w jej paradnych salach gościł bowiem trzykrotnie. Polacy postrzegali cesarza jako odnowiciela ich państwa, Księstwa Warszawskiego, a jego wizyty w Warszawie wzbudzały wielkie nadzieje na odzyskanie niepodległości. Warto przypomnieć, że na początku XIX wieku we wnętrzu zamkowej Sali Rycerskiej wisiał obraz pędzla Marcella Bacciarellego, ukazujący scenę nadania konstytucji Księstwu Warszawskiemu przez Napoleona. To zaginione obecnie dzieło było jednym z sześciu wspaniałych płócien, przedstawiających najbardziej doniosłe wydarzenia historyczne w dziejach Polski.

Martin-Guillaume Biennais, Neseser księżnej Otranto, ok. 1815, Paryż, Fondation Napoléon, fot. © Fondation Napoléon / Patrice Maurin Berthier (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martin-Guillaume Biennais, Neseser księżnej Otranto, ok. 1815, Paryż, Fondation Napoléon, fot. © Fondation Napoléon / Patrice Maurin Berthier (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawę w Warszawie poprzedza pokaz w dawnej napoleońskiej rezydencji – Pałacu Cesarskim w Compiègne, zatytułowany Napoléon Ier ou la légende des arts. Etap warszawski zostanie wzbogacony o obiekty z kolekcji polskich: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum w Nieborowie i Arkadii oraz Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich. Uzupełnią one ekspozycję o dzieła sztuki francuskiej nabywane lub zamawiane przez mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej, w tym m.in. przez rodziny Krasińskich czy Potockich.

Zgromadzone na tej wystawie eksponaty układają się w pasjonującą opowieść o tym, jak różnorodna i niekiedy zaskakująca, była sztuka powstała pod napoleońskimi auspicjami.

Napoleon i sztuka
Od 12 września do 13 grudnia 2015 roku
Zamek Królewski w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR