• 2015-11-12

4. Warsaw Dance Days

Od 20 do 22 listopada 2015 roku | Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie

Wydarzenie roku O 2015 – zobacz!

Warsaw Dance Days jest jedynym w swoim rodzaju świętem tańca, skupiającym polskich twórców działających w kraju i za granicą. Ma prezentować fenomen tańca współczesnego w całej jego różnorodności, nie traktując wybiórczo żadnego z istniejących trendów. Ambicją twórców festiwalu jest możliwość skonfrontowania ze sobą jak największej ilości jak najbardziej sobie odległych nurtów, jakie wyłoniły się w tańcu w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Widz ma szansę przyjrzeć się różnorodnym strategiom tańca współczesnego, porównać z nimi swoje wyobrażenie o tym rodzaju sztuki i – być może niejeden raz – dać się zaskoczyć.

„Guess how many stars are there”, Pražský Komorní Balet, fot. Pavel Hejn (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Guess how many stars are there”, Pražský Komorní Balet, fot. Pavel Hejn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Program artystyczny festiwalu skoncentrowany jest na polskim teatrze tańca i tańcu współczesnym, który na bieżąco chłonie nowe tendencje, jednocześnie utwierdzając swoją wysoką pozycję, jaką od lat cieszy się na całym świecie. Warsaw Dance Days składać się będzie z prezentacji pięciu spektakli zespołów: Pražský Komorní Balet z Republiki Czeskiej, SILK Fluegge z Austrii, United Movement ze Szwajcarii oraz Alan Bilmor Production z Polski. Program Festiwalu obejmie również warsztaty z tańca współczesnego (pedagog: Libuše Ovsová). Dyrektorem Festiwalu jest dr hab. Aleksandra Dziurosz.

20 listopada, godz. 19.00 (Sala Widowiskowa MIK)

Guess how many stars are there, Pražský Komorní Balet (CZ)
Scenariusz i reżyseria: Hana Polanská Turečková
Muzyka: Arvo Pärt, Štěpán Polanský
Scenografia i kostiumy: Hana Polanská Turečková
Obsada: Alena Krivileva, Filip Löbl
Czas trwania spektaklu: 19 min

Wpaść w czyjąś duszę i szukać wokół niej treści, wyjść z siebie i szukać innej osoby wewnątrz, otworzyć swój umysł i wędrować wokół bezgranicznej przestrzeni. Choreografia jest luźno inspirowana powieścią Jacka Londona The Star Rover, w której główny bohater, związany w kurtce, opanowuje swoje ciało tak, by stymulować jego duszę. To pozwala mu wędrować po bezkresnej przestrzeni wykonanej z żyć innych ludzi i poznać duszę człowieka. Jest to opowieść o wolności i mocy duchowej oraz zdolności do przezwyciężania wszelkich niedoskonałości ciała i lataniu do gwiazd.

„Silent cry”, Pražský Komorní Balet, fot. Martin Macoun (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Silent cry”, Pražský Komorní Balet, fot. Martin Macoun (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fun AB®-ja, Alan Bilmor Production (PL)
Idea: Aleksandra Bilińska, Andrzej Morawiec
Choreografia: Andrzej Morawiec
Muzyka: Aleksandra Bilińska
Obsada: Aleksandra Bilińska, Andrzej Morawiec
Czas trwania spektaklu: 20 min

Spektakl Fun AB®-ja traktuje o skomplikowanych i wielopłaszczyznowych relacjach interdyscyplinarnych w każdej dowolnej konfiguracji społecznej. Problematyka skupia się na potrzebie wpasowania się we wzorce, które często są sprzeczne same ze sobą.

Silent cry, Pražský Komorní Balet (CZ)
Scenariusz i reżyseria: Hana Litterová
Muzyka: Antonín Dvořák (Vodník op. 107)
Scenografia i kostiumy: Pavel Knolle
Obsada: Sabina Bočková, Lenka Bílková, Hodei Iriarte Kaperotxipi
Czas trwania spektaklu: 20 min

Inspiracją do stworzenia spektaklu dla trzech tancerzy był poemat symfoniczny Antonina Dvořáka The Water Goblin. Opowieść, której akcja ma miejsce w teraźniejszości, mówi o relacjach interpersonalnych i wydarzeniach, które mogą dziać się wokół nas, często za zamkniętymi drzwiami. Intensywność wspaniałej muzyki Dvořáka wzmacnia i podkreśla konflikt miłości, namiętności i egoizmu, prowadzący do tragicznego końca.

„Push it”, SILK Fluegge & DSCHUNGEL Wien © Ani Antonova (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Push it”, SILK Fluegge & DSCHUNGEL Wien © Ani Antonova (źródło: materiały prasowe organizatora)

21 listopada, godz. 19.00 (Sala Widowiskowa MIK)

PUSH IT, SILK Fluegge & DSCHUNGEL Wien (AT)
Scenariusz i reżyseria: Silke Grabinger
Asystentka choreografa i menager produkcji: Olga Świetlicka
Scenografia i światła: Jakob Wiesmayer
Obsada: Jerca Rožnik Novak , Maartje Pasman, Matej Kubus
Czas trwania spektaklu: 60 min

Wieczór dedykowany Austriackiemu Forum Kultury w Warszawie z okazji jubileuszu 50-lecia istnienia.

Wszystko powinno być większe, szersze, wyższe, zawsze „bardziej” niż jest. Co pcha nas do przodu i pozwala nam na rozwój? Czym są nasze życzenia? Jakie pragnienia i popędy nami rządzą? Na ile te impulsy pochodzą od nas samych, a na ile są podążaniem za zewnętrznymi trendami? Kiedy potrzebujemy motywacji, żeby zejść z utartej ścieżki i przerosnąć samych siebie? Kiedy przekraczamy własne limity? Wykorzystując techniki tańca współczesnego i urban, tancerze eksplorują znaczenie bodźców w codziennej rutynie, własnych impulsów, manipulacji i inspiracji ze strony innych. Badają także równowagę między bezpieczeństwem i ryzykiem, pozytywnymi i negatywnymi konsekwencjami oraz zewnętrzną uwagę, jakiej jesteśmy złaknieni w epoce umysłowego kapitalizmu.

„Roots, czyli pobudzanie”, United Movement, fot. Christian Glaus (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Roots, czyli pobudzanie”, United Movement, fot. Christian Glaus (źródło: materiały prasowe organizatora)

22 listopada, godz. 19.00 (Sala Widowiskowa MIK)

Roots, czyli pobudzanie, United Movement (CH/SE/IL/PL)
Idea i reżyseria: Aleksandra Dziurosz
Choreografia: Aleksandra Dziurosz we współpracy z tancerzami
Dramaturgia: Bartosz M. Martyna
Kostiumy i maski: Elke Schmalholz
Muzyka, aranżacja muzyki: Aldona Nawrocka
Obsada: Philipp Egli, Myriam Gurini, Jenna Hendry, Sandra Klimek, Bartosz M. Martyna, Reut Nahum, Emma Skyllbäck, Elena Morena Weber
Trąbka solo: Tomasz Woźniak
Śpiew: Anna Bryś, Lilianna Bryś
Światło: Bartosz M. Martyna
Czas trwania spektaklu: 60 min

Spektakl Roots, czyli pobudzanie jest efektem półrocznej rezydencji choreograficznej oraz stypendium naukowego nadanego dr hab. Aleksandrze Dziurosz przez Konferencję Rektorów Szwajcarskich w ramach programu The Scientific Exchange Programme between Switzerland and the New Member States of the EU (Sciex-NMSch). Miejscem realizacji programu był Instytut Sztuk Performatywnych i Filmu Uniwersytetu Sztuki w Zurichu. Premiera spektaklu odbyła się 14 marca 2015 roku w Theater der Künste (ZHdK) w Zurichu. Tematem badań oraz punktem wyjściowym spektaklu był wpływ tradycji na teraźniejszość. Badania skupione zostały przede wszystkim na analizie obyczajów, tradycji oraz muzyki polskich oraz szwajcarskich górali oraz ich wpływu na rzeczywistość nas otaczającą. Głównym polem badawczym i źródłem inspiracji są powtarzające się z roku na rok i przekazywane z pokolenia na pokolenie obrzędy karnawałowe – performatywne działania łączące taniec, muzykę, kostiumy i rekwizyty.

Warsaw Dance Days IV. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego
Od 20 do 22 listopada 2015 roku
Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR