• 2015-11-04

Ziemowit Fincek. Nieznane światy

Od 6 do 18 listopada 2015 roku | Pragaleria w Warszawie

Malarstwo Ziemowita Fincka stanowi kwintesencję pełnej swobody twórczej. Jego obrazy wymykają się jakimkolwiek ograniczeniom, nie respektują optycznej krawędzi ramy, często nie zachowują prostokątnego kształtu, czasami unikają gładkości powierzchni. Są zapisem absolutnej żywiołowości, dalekiej jednak od chaosu. Dalekiej, gdyż malarstwem Fincka rządzi przemyślana logika i wewnętrzna konstrukcja. Mimo nieposkromionej euforii tworzenia autor zachowuje rygor kompozycyjny, a także harmonię barw.

Ziemowit Fincek, „Imieniny”, 79x130cm, olej na płótnie, 2015 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek, „Imieniny”, 79x130cm, olej na płótnie, 2015 (źródło: materiały prasowe)

Kolorystyka jego prac raz oparta jest na silnym kontraście, w innym przypadku tworzy niemal monochromatyczne światy. Nigdy nie są to jednak zestawienia przypadkowe. Fincek często sięga po kolory rzadko występujące w naturze, choć oddaje nimi biologiczne formy, przypominające życie pod mikroskopem. Inne jego prace, równie liczne, to kompozycie oparte o zielenie, brązy i szarości typowe dla przyrodniczych światów, z których skleja często bardzo ciemne obrazy, wymagające od widza silnego zaangażowania obserwacyjnego.

Ziemowita Fincka interesuje otaczający świat. Nie jest obojętny na to, co dzieje się wokół niego jako człowieka. Wskazuje na to nie tylko anegdotyczna tematyka niektórych obrazów – choć stylistycznie daleka od realizmu, to jednak mocno osadzona w ludzkich doświadczeniach. Jego prace nie stanowią prostego „newsowego” komentarza, a finezyjne interpretacje, w których porusza tematykę degradacji środowiska, emigracji, biedy, a nawet konfrontuje się z tematem II wojny światowej. Autor jest wrażliwy na ponadczasowe, rodzime wartości: piękno polskiej przyrody, przywiązanie do religii oraz mądrość, wynikającą ze starych przysłów i legend. Kiedy kreuje bohaterów swoich prac, sięga po archetypiczne wyobrażenia, które mogą kojarzyć się – jak skrzyżowanie słowiańskiej mitologii i wierzeń – ze światem zwierzęcym. Trudno powiedzieć, kim są tak naprawdę jego postaci, ale takie słowa jak strzygi czy dusiołki same się nasuwają. Twórczość Fincka obejmuje rozległe spectrum tematów, które mieszczą się między kulturą a naturą. Intelektualnie dominująca jest kultura, natomiast w sferze estetycznej świat przyrody.

Ziemowit Fincek, „Prawo do życia”, 60x90 cm, technika mieszana na płótnie, 2013 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek, „Prawo do życia”, 60x90 cm, technika mieszana na płótnie, 2013 (źródło: materiały prasowe)

Malarstwo Ziemowita Fincka to lektura dla uważnego widza. Prace warto kontemplować z bliska. Wiele w nich szczegółów, drobnych wtrętów, delikatnych podrysowań. Autor prowadzi bardzo finezyjną malarską grę na powierzchni, ale od strony formalnej podkreśla ich prostotę i siłę poprzez użycie grubych blejtramów, malowanie na deskach czy znalezionych elementach mebli – grubych, ciężkich i sprawiających wrażenie poddających się opornie artystycznej obróbce. Tak oczywiście nie jest, ale wrażenie walki z materią przydaje malarstwu Fincka dodatkowej energii. Energia to być może „słowo-klucz” do twórczości Ziemowita Fincka. Gdyby szukać jednego określenia, obejmującego jego twórczość, to „obrazy energetyczne” byłyby zdecydowanie adekwatne. Wielokształtność blejtramów, żywiołowość koloru, botaniczna mnogość i nieposkromienie motywów powoduje, że kompozycje malarza wręcz rozsadzają ramy. Nie wpływa to jednak negatywnie na odbiór prac. Nie są to kompozycje denerwujące czy oddziałowujące destrukcyjnie. Malarstwo Fincka po prostu nigdy się nie nudzi i można z nim obcować godzinami. Wciąga w wykreowany świat, niejako zasysa, powodując ciekawość nie tylko tego, co w malarstwie, ale też i tego, co wokół nas.

Agnieszka Gniotek

Ziemowit Fincek, „Przeładowanie”, 70x 80 cm, technika mieszana na płótnie, 2013 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek, „Przeładowanie”, 70x 80 cm, technika mieszana na płótnie, 2013 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek (ur. 1988 r.) obronił dyplom magisterski w 2014 na Wydziale Malarstwa i Rzeźby ASP we Wrocławiu, gdzie wcześniej uzyskał też tytuł licencjacki. Stypendysta Accademia di Belle Arti di Venezia w latach 2011–2012, gdzie studiował na Wydziale Malarstwa. Finalista konkursu na Najlepszy Dyplom ASP w Gdańsku (2014). Autor wystaw indywidualnych: Botanica (GalerieL’Entrepot, Monako, 2015), Polonia (Mia Art Gallery, Wrocław, 2015), Rzeczywistość Poruszona (Galeria Accademia Nova, Wrocław, 2011). Uczestnik wystaw zbiorowych: 5 (Mia Art Gallery, Wrocław, 2013), Schron Atomowy (Galeria Bezdomna, Kalisz, 2012), Malarstwo (Zakład Więziennictwa, Szczypiorno i Kalisz, 2012), Młode Umysły Sztuki (Art Hotel, Wrocław, 2012), Malarstwo (Posiadłość Von Possadovskich, Błotnica Strzelecka, 2012, 2011), New International Group Exhibition (Camden Art Gallery, Londyn, Wielka Brytania, 2011), Europejski Kongres Kultury House of Change (Wrocław, 2011), Malarstwo (ASP, Wrocław, 2011, 2010), Wystawa Sztuki (Feldsberg, Niemcy, 2008).

Ziemowit Fincek, „365”, 40x89 cm, olej na płótnie, 2015 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek, „365”, 40x89 cm, olej na płótnie, 2015 (źródło: materiały prasowe)

Wernisaż wystawy malarstwa Ziemowita Fincka odbędzie się 6 listopada w godz. 18.00–21.00. Na wernisażu set DJ-ski zagra Wojtek Makowski, a o smaki zadba Mocktajl. Po wernisażu organizatorzy zapraszają na afterparty do To się Wytnie.

Ziemowit Fincek. Nieznane światy
Wernisaż: 6 listopada 2015 roku, godz. 18.00
Wystawa czynna do 18 listopada 2015 roku
Pragaleria w Warszawie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR