• 2016-02-17

Marlena Kudlicka. Kontrola jakości i weryfikacja standardu

Od 19 lutego do 3 maja 2016 roku | Muzeum Współczesne Wrocław

Metalowe rzeźby Kudlickiej powstają w warsztacie ślusarskim, miejscu mentalnego i fizycznego rozwijania kształtów. W ich powstawaniu bierze udział nie tylko koncepcja autorki, ale także błąd – odstępstwo od pierwotnego zamiaru. Właśnie refleksja o błędzie jest źródłem ostatnich prac artystki.

Marlena Kudlicka, „Lecture as a contour of A. The beginning of shape”, rzeźba 2015, stal malowana 231cm x 356cm x 40cm, © Marlena Kudlicka, dzięki uprzejmości Artystki i ŻAK | BRANICKA (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marlena Kudlicka, „Lecture as a contour of A. The beginning of shape”, rzeźba 2015, stal malowana 231cm x 356cm x 40cm, © Marlena Kudlicka, dzięki uprzejmości Artystki i ŻAK | BRANICKA (źródło: materiały prasowe organizatora)

Językowe spekulacje Kudlickiej, która z punktów, liter, cyfr i słów tworzy lingwistyczną gramatykę przestrzeni, bliskie są myśleniu Stanisława Dróżdża i jego pojęciokształtom. Z tego względu ta wystawa jest dedykowana patronowi wrocławskiego muzeum.

Konstruktywistyczna sztuka Marleny Kudlickiej rozgrywa się na kilku intertekstualnych polach: języka i jego typograficznego obrazu, rysunku technicznego i humanistycznej spekulacji, mechanicznie reprodukowanej koncepcji i doświadczalnie korygowanej formy. Nie chodzi tu jednak o „maszynizm”, lecz – przywołując słowa Władysława Strzemińskiego – o najważniejsze cechy aktu twórczego – „o proces stawania się, nawarstwiania dzieła sztuki”.

Marlena Kudlicka, „unprotected 0 fig.2”, rzeźba 2015, stal malowana, szkło, 240cm x 320cm x 142cm, © Marlena Kudlicka, dzięki uprzejmości Artystki i ŻAK | BRANICKA (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marlena Kudlicka, „unprotected 0 fig.2”, rzeźba 2015, stal malowana, szkło, 240cm x 320cm x 142cm, © Marlena Kudlicka, dzięki uprzejmości Artystki i ŻAK | BRANICKA (źródło: materiały prasowe organizatora)

W powstawaniu kształtu bierze udział nie tylko koncepcja autorki, ale także błąd – odstępstwo od pierwotnego zamiaru, które wynika zarówno z nieprzewidywalności aktu twórczego, jak i z dopuszczalnego zakresu błędu narzędzi pomiarowych czy wykonawczych, ustalonego w ramach ich kalibracji i standaryzacji. Refleksja o błędzie jest źródłem ostatnich cykli prac artystki z lat 2014–2015: Protocol of error on.e divided dotunprotected 0.

Marlena Kudlicka, „a divided dot” / diagram, (tytuł pełni funkcję typografii stworzonej dla aranżacji przestrzennej „Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda” w MSL w Łodzi), druk 2014, 21cm x 29,7cm, © Marlena Kudlicka, dzięki uprzejmości Artystki i ŻAK | BRANICKA (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marlena Kudlicka, „a divided dot” / diagram, (tytuł pełni funkcję typografii stworzonej dla aranżacji przestrzennej „Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda” w MSL w Łodzi), druk 2014, 21cm x 29,7cm, © Marlena Kudlicka, dzięki uprzejmości Artystki i ŻAK | BRANICKA (źródło: materiały prasowe organizatora)

Interesuje mnie pytanie: jaka tolerancja precyzji jest dopuszczalna przy transformowaniu myśli w fizyczny kształt? – pyta Marlena Kudlicka.

Marlena Kudlicka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w 1998 roku. Mieszka w Berlinie.

Kuratorka: Dorota Monkiewicz

Marlena Kudlicka. Kontrola jakości i weryfikacja standardu
Od 19 lutego do 3 maja 2016
Muzeum Współczesne Wrocław

1 komentarz do artykułu “Marlena Kudlicka. Kontrola jakości i weryfikacja standardu”

  1. wojciech makowiecki

    Gratulacje dla Pań, Autorski i Kuratorki,+ serdeczne pozdrowienia.
    Obiekty/rzeżby bardzo podobają mi się, ale zobaczę je dopiero w kwietniu,

    wmakowiecki

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR