• 2016-03-01

Izabela Tymusz. Za maską trudno się ukryć

Od 4 do 18 marca 2016 roku | Internetowa Galeria Sztuki Współczesnej Ale Sztuka!

Do powstania cyklu Za maską trudno się ukryć zainspirowały artystkę znalezione w sieci fotografie dokumentujące zabawę Halloween z początku XX wieku. Ich bohaterowie, stojąc przed swoimi domami lub na ulicy, zastygli w apatycznych pozach, mają na sobie kostiumy i maski. Zafascynowana tymi przedstawieniami artystka przenosi je na płótno, powtarzając wiernie kadry i stroje, jednocześnie starając się zatrzeć ich kontekst kulturowy i położenie geograficzne. Umiejętnie zaciera szczegóły otoczenia.

Izabela Tymusz, „Duszek” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Izabela Tymusz, „Duszek” (źródło: materiały prasowe organizatora)

W wyniku tej drobnej ingerencji udaje się jej stworzyć pozbawiony kontekstów, tajemniczy świat, który budzi w widzu grozę, lecz jednocześnie fascynuje i wciąga. Sprawia, że trudno się od tego malarstwa oderwać. Artystka całą swoją uwagę skupia na i kostiumach i maskach: twarze ukryte za maskami sugerują nieobecność i niedostępność, a także wybieganie myślami ku zupełnie innym, odległym sprawom. Maski te nie tylko ukrywają, ale i ukazują, gdyż naznaczone są czymś, co można określić mianem symbolicznego naddatku. Stanowią aparat transformacji zamaskowanego.

Cykl Za maską trudno się ukryć ściśle wiążę się z teorią amalgamatów konceptualnych. To metodologia pozwalająca na opisywanie złożonych struktur znaczeniowych. Na początku stosowana do opisywania zjawisk językowych, z czasem rozszerzyła swój zakres do innych rodzajów danych, takich jak: rysunki satyryczne, znaki graficzne, dzieła sztuki czy archetypy kulturowe. Obecnie zwolennicy teorii amalgamatów uznają ją za potężne i niezwykle wszechstronne narzędzie analizy niemal każdego rodzaju zjawisk cywilizacyjno-kulturowych.

„Za maską trudno się ukryć” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Za maską trudno się ukryć” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teoria amalgamatów konceptualnych zakłada istnienie tzw. przestrzeni mentalnych, w których gromadzą się, budują i rozwijają pewne treści pojęciowe. Tworzone są doraźnie, często na krótki czas i w jakimś określonym celu, a procesy w nich zachodzące są bardzo dynamiczne. Wiele przestrzeni mentalnych tworzonych jest „jednorazowo”, jedynie w celu scharakteryzowania konkretnej sytuacji lub zrozumienia konkretnej wypowiedzi.

Izabela Tymusz, „Para na spacerze” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Izabela Tymusz, „Para na spacerze” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR