• 2016-04-14

Orońsko. 17 km w linii prostej

Od 22 kwietnia do 30 lipca 2016 roku | Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu

W tych czasach pojęcie sztuki rzeźbiarskiej w Polsce poszerza się. Obok form tradycyjnie rzeźbiarskich pojawiają się obiekty artystyczne, instalacje przestrzenne i świetlne, a wreszcie rzeźby wirtualne i animacje komputerowe. Wystawy i twórczość artystów stają się coraz bardziej złożone i kompleksowe. Zaczynają oddziaływać na różne nasze zmysły. Artyści posługują się synestezją. Pojawiają się multimedia, film, fotografia, grafika komputerowa i działania performatywne. Ostatnio do naszej kolekcji zakupiliśmy prace młodych i średniej generacji artystów, którzy reprezentują różnorodne tendencje i interesują się aktualnymi zjawiskami współczesnej kultury, takimi jak ekologia, posthumanizm czy pacyfizm. Na wystawie pokazujemy część tych nowych nabytków: prace Artura Malewskiego, Martyny Szwinty, Miłosza Flisa, Michaliny Bigaj czy Wojciecha Zasadniego. Wszyscy uczestniczyli w Triennale Młodych – przeglądzie najciekawszych debiutujących osobowości, który odbywa się w Orońsku z inicjatywy Jana Berdyszaka od 1992 roku.

Marta Pszonak, „Czajniczek”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marta Pszonak, „Czajniczek”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kolekcjonowanie współczesnej sztuki i określenie profilu kolekcji jest zadaniem niełatwym. Jednakże Centrum Rzeźby Polskiej będzie zbierać aktualne prace najciekawszych polskich, a także zagranicznych artystów, które – jak mamy nadzieję – nie tylko podniosą wartość naszej kolekcji, ale także stworzą reprezentatywny zbiór służący edukacji. Dotyczy to zwłaszcza kolekcji parkowej, która będzie przebudowywana w Orońsku w następnych latach. Praca Przejście Jarosława Kozakiewicza, a także prezentowany na obecnej wystawie CzajniczekMarty Pszonak są jej nowym początkiem.

Jerzy Jarnuszkiewicz, „Żagle II”, 1965 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Jarnuszkiewicz, „Żagle II”, 1965 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa pokazuje różne poetyki i sposoby widzenia, jakimi operowali bądź ciągle operują prezentowani artyści proponujący widzowi inny świat. Wystawa jest także prezentacją części kolekcji orońskiej, w której zasadniczym kryterium doboru eksponatów jest ranga artysty i wartość jego dzieła w odniesieniu do zjawisk polskiej i światowej sztuki. Znalazły się tutaj nie tylko rzeźby, ale także obiekty, instalacje oraz video, m.in. Sylwestra Ambroziaka i Teresy Murak. Prezentację naszej kolekcji uzupełnia film o Centrum Rzeźby Polskiej autorstwa Róży Fabjanowskiej i Sławomira Malcharka, który przybliża widzom to miejsce sztuki położone w dziewiętnastowiecznej posiadłości Józefa Brandta, a także opowiada o planach jego rozwoju. W trakcie trwania wystawy ukaże się katalog przygotowany wspólnie przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu.

Miłosz Flis, z cyklu „Kapsuły”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Miłosz Flis, z cyklu „Kapsuły”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artyści: Magdalena Abakanowicz, Paweł Althamer, Sylwester Ambroziak, Mirosław Bałka, Krzysztof M. Bednarski, Michalina Bigaj, Tatiana Czekalska i Leszek Golec, Tomasz Domański, Barbara Falender, Wojciech Fangor, Miłosz Flis, Bogusław Gabryś, Władysław Hasior, Maria Jarema, Jerzy Jarnuszkiewicz, Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska, Katarzyna Kobro, Bartosz Kokosiński, Tadeusz Koper, Grzegorz Kowalski, Jarosław Kozakiewicz, Edward Krasiński, Piotr Kurka, Natalia Lach-Lachowicz, Artur Malewski,  Sławoj Ostrowski, Marta Pszonak, Adam Rzepecki, Stanisław Szyba, Martyna Szwinta, Henryk Albin Tomaszewski, Magdalena Więcek-Wnuk, August Zamoyski, Wojciech Zasadni, Barbara Zbrożyna.

Tekst: Eulalia Domanowska

Orońsko. 17 km w linii prostej
Od 22 kwietnia do 30 lipca 2016 roku
Wernisaż: 22 kwietnia 2016 roku, godzina 17.00
Kuratorka: Eulalia Domanowska
Współpraca: Anna Podsiadły i Henryk Gac
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia
Radom

Dodaj komentarz