• 2016-04-19

Aby to piękno służyło innym

Od 22 kwietnia do 24 lipca 2016 roku | Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym

Pretekstem do zaprezentowania ciągle mało znanej, a niezwykle cennej kolekcji Olgi i Tadeusza Litawińskich jest przypadająca w tym roku 30. rocznica przekazania jej do KUL. Kolekcjonerzy postanowili podarować swój dorobek Uniwersytetowi, „aby to piękno, które stanowiło sens ich życia, które tak bardzo kochali, służyło innym, a przede wszystkim adeptom i miłośnikom sztuki jako materiał pomocniczy w studiach na KUL”.

Jerzy Turnau, „Kwiat jabłoni”, Zbiory muzealne KUL, fot. I. Marciszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Turnau, „Kwiat jabłoni”, Zbiory muzealne KUL, fot. I. Marciszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

W zbiorach Uniwersytetu znalazło się około 70 procent obiektów z zakopiańskiej kolekcji. Pozostałe uległy rozproszeniu jeszcze za życia kolekcjonerów. Założeniem wystawy jest możliwie pełna rekonstrukcja historycznej kolekcji w oparciu o zbiory muzealne KUL, zasoby polskich muzeów oraz kolekcjonerów prywatnych.

Na wystawie będzie można zobaczyć obrazy tak wybitnych malarzy jak: Olga Boznańska, Cécile Chalus, Stanisław Chlebowski, Wojciech Fleck, Maurycy Gottlieb, Jacek Malczewski, Rafał Malczewski, Piotr Michałowski, Antoni Piotrowski, Władysław Skoczylas, Włodzimierz Tetmajer, Stanisław Tondos czy Leon Wyczółkowski.

Cécile Chalus, „Portret kobiety w stroju japońskim”, Zbiory muzealne KUL, fot. I. Marciszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cécile Chalus, „Portret kobiety w stroju japońskim”, Zbiory muzealne KUL, fot. I. Marciszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tadeusz Litawiński (1902–1986), inżynier budownictwa, kolekcjoner i znawca sztuki, urodził się w Krakowie-Podgórzu. Studia odbył w rodzinnym mieście na Wydziale Architektury przy Akademii Sztuk Pięknych. W czasach studenckich zaczął rozwijać swoją pasję zbieracką i wówczas też zakupił pierwsze obrazy w krakowskich antykwariatach. Prawdziwy rozkwit kolekcji nastąpił jednak po roku 1928, kiedy to Litawiński zamieszkał na stałe w Zakopanem. Budowanie kolekcji, w której znalazły się przede wszystkim obrazy artystów polskich z przełomu XIX i XX wieku, ale także dzieła mistrzów włoskich, francuskich i flamandzkich, przerwał wybuch drugiej wojny światowej. Większość dzieł sztuki zarekwirowało gestapo, reszta uległa dewastacji.

Jacek Malczewski, „Portret Sobiesława Bystrzyńskiego”, Własność prywatna, fot. J. Szot (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Malczewski, „Portret Sobiesława Bystrzyńskiego”, Własność prywatna, fot. J. Szot (źródło: materiały prasowe organizatora)

Litawiński rozpoczął odbudowywanie zbiorów po powrocie do Zakopanego po wojennej zawierusze. Tym razem obok obrazów malarzy polskich zaczął gromadzić również cenne przykłady wyrobów rzemiosła artystycznego, w tym ceramiki, sreber, brązów i szkła. Apogeum rozwoju kolekcji przypadło na lata 1960-1973, kiedy to Litawiński dokonywał największej ilości zakupów. Ostatecznie zakopiańska kolekcja przybrała wszechstronny, wielodziałowy charakter, a jej wyraźnym rysem było zamiłowanie właściciela do dzieł o tematyce podhalańskiej.

Leon Wyczółkowski, „Damy w parku”, własność prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

Leon Wyczółkowski, „Damy w parku”, własność prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kurator wystawy ze strony KUL: dr Krzysztof Przylicki
Kurator wystawy ze strony MNKD: dr Seweryn Kuter

Aby to piękno służyło innym… Kolekcja Olgi i Tadeusza Litawińskich
Od 22 kwietnia do 24 lipca 2016 roku
Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR