• 2016-08-30

Sergey Shabohin. Praktyki podporządkowania

Od 2 września do 30 października 2016 roku | Galeria Arsenał w Białymstoku

Sergey Shabohin (ur. 1984) jest jednym z najważniejszych białoruskich artystów swego pokolenia. Od 2010 roku jego projekt Praktyki podporządkowania koncentruje się wokół mechanizmów represji we współczesnej Białorusi.

Sergey Shabohin, „Praktyki podporządkowania” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergey Shabohin, „Praktyki podporządkowania” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Shabohin zbiera historie, wizerunki, slogany, znalezione przedmioty i tworzy narracje o władzy i samowoli systemu państwowego. We fragmentach i krótkich epizodach z życia codziennego artysta ujawnia podprogowe ideologie podporządkowania.

Artystę inspirują sytuacje przestrzenne, które nie pochodzą koniecznie z white cube galerii. Szuka możliwości zanurzenia się w świecie równoległym, w intymności miejsc naznaczonych czyjąś obecnością.

 

Wystawami Przezwyciężając chaos (Sergey Kiryuschenko, Alexei Lunev, Andrei Savitsky, Maxim Tyminko) oraz Praktyki podporządkowania (Sergey Shabohin) białoruska sztuka powraca do przestrzeni białostockiej Galerii Arsenał. Zeszłoroczny projekt kuratorski Sergeya Kiryuschenki i Sergeya Shabohina Zbiór (Zbor). Konstruowanie archiwum dawał ogólny ogląd sztuki współczesnej Białorusi. Tym razem w elektrowni zamiast szerokiej panoramy dostajemy zbliżenie na poszukiwania indywidualne.

Indywidualny projekt Sergeya Shabohina Praktyki podporządkowania metodycznie i skrupulatnie bada mechanizmy władzy. Artysta dokumentuje prawdziwe historie i powszednie zdarzenia, kolekcjonuje znalezione banalne obiekty znajdujące się w przestrzeni publicznej i prywatnej Mińska. Z zebranego materiału buduje wnikliwą opowieść o przytłaczającej presji na obywateli struktur państwowych w dzisiejszej Białorusi Opracowywany od 2010 roku projekt stał się autorską kolekcją rozlicznych patologii autorytarnego systemu w jednym kraju oraz totalnym archiwum jego praktyk. Na podobieństwo archiwum naukowego zbiór jest budowany i porządkowany według pochodzenia zgromadzonych obiektów oraz słów kluczowych z różnych dziedzin wiedzy. Możliwe są także odniesienia do postaci mitologicznych czy też dzieł literackich i artystycznych kultury światowej.

Sergey Shabohin, „Praktyki podporządkowania” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergey Shabohin, „Praktyki podporządkowania” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pokazując to archiwum Shabohin niezmiennie odbija się od konkretnej sytuacji przestrzennej. Niewykorzystywane pomieszczenie Galerii Arsenał, niegdyś mieszczące jej obsługę techniczną, artysta anektuje i osadza w logice swojego projektu archiwalnego. Składa się on z 18 pojedynczych części, do których dołączone są: mapa, schemat i słownik. To, co indywidualne (ciało społeczne), Shabohin łączy z opresyjnym charakterem przygniatającej go ideologii. Widza wyprawia w podróż przez labirynt życia ludzkiego – niestabilnego, niespójnego i zależnego od zewnętrznych ram łaski lub bezprawia systemu państwowego.

Lena Prents

Sergey Shabohin, „Praktyki podporządkowania” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergey Shabohin, „Praktyki podporządkowania” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergey Shabohin – urodził się w 1984 roku. Współinicjator i dyrektor artystyczny projektu Zbor – artysta, kurator, art-aktywista, założyciel i redaktor naczelny portalu o białoruskiej sztuce współczesnej, autor analitycznych artykułów o białoruskiej sztuce współczesnej.

Sergey Shabohin. Praktyki podporządkowania
Kurator: Lena Prents
Od 2 września do 30 października 2016 roku
Wernisaż: 2 września 2016 roku, godz. 18.00
Galeria Arsenał w Białymstoku

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR