• 2016-10-03

7. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 6 do 9 października 2016 roku | Fundacja FKA

W programie 7. edycji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja królować będą nowatorskie wideo-eseje – odbędzie się ich pierwszy w Polsce przegląd, a także panel dyskusyjny Sztuka kradzieży. O wizualnej krytyce filmowej. Dodatkową ciekawostką będzie pokaz wideo-esejów na temat Baby Bump Kuby Czekaja, które zostaną stworzone na ośmiogodzinnych warsztatach.

Tomasz Raczek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tomasz Raczek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krytyk kradnie?

Sekcja filmowa Krytyk kradnie? przybliży publiczności klasyczne przykłady, dominujące tendencje oraz śmiałe eksperymenty wizualnej krytyki filmowej. Od najprostszych form esejów (jak kolekcja czy supercut) aż do najnowszych eksperymentów wideo-eseistycznych. Na widzów czekać będą wyselekcjonowane przez specjalistów w tej dziedzinie – Kubę Mikurdę, Jakuba Majmurka i Stanisława Liguzińskiego – trzy bloki wideo-esejów: Krytyk kradnie? Od kolekcji do historii, Krytyk kradnie? Od historii do archeologii, Krytyk kradnie? Od archeologii do nieznanego. Będzie można zobaczyć zarówno filmy Haruna Farockiego, Chrisa Markera, Orsona Wellesa, Josepha Cornella, jak i Kevina B. Lee, Kogonada, Tony’ego Zhou, Catherine Grant czy znanego z The story of film: Odyseja filmowa Marka Cousinsa. Prawdziwą gratką dla kinomanów będzie unikalny pokaz jego eksperymentu, który w przyszłym roku będzie zniszczony przez samego autora.

Eseistyka wideo wyrasta z twórczości fanowskiej, z naturalnego entuzjazmu, który odczuwa się w kontakcie z filmem, który naprawdę porusza. Nie jest to powielenie jakości oryginału, ale stworzenie autorskiej wypowiedzi audiowizualnej. Krytyk-widz pracuje na wrażeniach i obrazach, a nie piętrowych interpretacjach. Jest to forma chropowatej impresji na szybko, zapisek na marginesie, to subiektywny punkt widzenia – relacja widza – mówi Liguziński, programer sekcji. Wybrane przez selekcjonerów przykłady posłużą jako zachęta do dyskusji o przyszłości krytyki filmowej oraz dynamice relacji pomiędzy filmem, wideo-esejem, twórcami i krytykiem-montażystą, ingerującym w bazowy materiał będący przedmiotem komentarza.

 

Baby Bump pod lupą

W trakcie 7. Festiwalu Kamera Akcja odbędą się także bezprecedensowe ośmiogodzinne warsztaty z tworzenia wideo-esejów filmowych dla profesjonalnych krytyków filmowych. Wcielą się oni w rolę twórców-montażystów, a materiałem bazowym będzie film Baby Bump w reżyserii Kuby Czekaja. Uczestnicy na podstawie filmu stworzą własne wypowiedzi krytyczne, które oceni publiczność podczas pokazu. Będzie to pierwszy przypadek na świecie, w którym wideo-eseje powstaną za zgodą producenta filmu, aby później legalnie zaistnieć w sieci. W warsztatach udział potwierdzili m.in. Błażej Hrapkowicz, Michał Matuszewski, Jagoda Murczyńska i Kaja Kilmek.

Michał Oleszczyk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Michał Oleszczyk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Michał Oleszczyk o You Tube

Zastanawiacie się, w jakiej roli na festiwalu pojawi się Michał Oleszczyk, dyrektor programowy Festiwalu Filmowego w Gdyni? Zdradzając tę tajemnicę, organizatorzy zapraszają na panel dyskusyjny Sztuka kradzieży. O wizualnej krytyce filmowej. Spotkanie dotyczyć będzie wideo-esejów, które stanowią dziś pożądaną alternatywę dla piśmiennictwa filmowego. Są idealnym narzędziem współczesnej krytyki filmowej, która posługując się arsenałem środków dostępnych kinu, tworzy audiowizualną recenzję. Ułatwiają zestawianie sekwencji, zgłębianie niewidocznych na pierwszy rzut oka szczegółów czy charakterystycznych cech stylu. Krytycy, wykorzystujący tę formę, piszą obrazem, szkicują nie piórem, lecz kamerą, zamieniając edytor tekstu na program do montażu – to już nie przyszłość, a teraźniejszość. W dobie popularności hostingowych serwisów wideo, takich jak You Tube i Vimeo formuła eseju jest niezwykle aktualna. Pielęgnowana początkowo w fandomach (wśród zapaleńców, którzy komentują, remiksują i tworzą remaki ulubionych filmów) oraz w polu sztuki, szturmuje dziś zarówno łamy mediów poświęconych kinu, jak i mury akademii. Pozwalając na niezwykle efektowne i kompaktowe analizy (kilkuminutowe wideo w miejsce kilkunastostronicowego tekstu), poparte materiałami zaczerpniętymi z omawianych tytułów, to temat, którego nie mogło zabraknąć na Festiwalu Kamera Akcja.

„Aloys” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Aloys” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Z kim Tomasz Raczek zagra w karty?

Dobrze znani festiwalowej publiczności oraz Ci, którzy swoje karty wyłożą na krytyczny stół po raz pierwszy. Krytycy filmowi, programerzy festiwalowi, producenci i nie tylko! W zaskakujących rolach, w koronie na głowie i z wielką pasją do kina. Goście 7. FKA zapewnią widzom olbrzymią dawkę emocji oraz odpowiedź na pytanie, w co dziś gra branża filmowa. Goście prezentują różne perspektywy i aktywności w środowisku filmowym. Przedstawiamy kolejnych festiwalowych graczy na październikowej Kamerze Akcji!

Tomasz Raczek – mistrz polskiej krytyki filmowej i publicystyki; Adam Kruk – programer festiwalowy, laureat konkursu im. Krzysztofa Mętraka; Agnieszka Wasiak – współzałożycielka firmy Lava Films, wyróżniona nagrodą KIPA dla najlepszego producenta filmów krótkometrażowych i dokumentalnych na Krakowskim Festiwalu Filmowym; Agnieszka Roztropowicz-Rutkowska – specjalistka od strategii festiwalowych i PR-u produkcji filmowych; Kuba Mikurda – krytyk filmowy, filmowiec i filozof wierzący w ideę wizualnej krytyki filmowej; Jakub Majmurek – filmoznawca, publicysta, atywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych; Stanisław Liguziński – krytyk filmowy, początkujący filmowiec, absolwent kierunku Master of Film w Nederlandse Filmacademie.

„Dzieciństwo wodza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Dzieciństwo wodza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Musimy porozmawiać o Kevinie w wydaniu historical fiction

To z całą pewnością dzieło reżysera ogarniętego obsesją kina. Paradoksalnie jest to także film wykonany w sposób tak przewrotny, że równie dobrze mogłoby to oznaczać, że twórca po raz pierwszy postawił stopę w branży filmowej. Właśnie odkryliśmy kolejnego wielkiego reżysera! / Eric Hillis – The Movie Waffler

Dzieciństwo wodza to film dramat fantastyczno-historyczny wyróżniony nagrodami za najlepszą reżyserię oraz najlepszy debiut w prestiżowej sekcji Horyzonty na festiwalu w Wenecji. Akcja filmu Brady’ego Corbeta (David z amerykańskiej wersji Funny Games Michaela Haneke) toczy się tuż po I wojnie światowej w podparyskiej wsi, w domu amerykańskiego dyplomaty, który pracuje nad Traktatem Wersalskim, przez co rzadko bywa w domu. Jego żona to sfrustrowana kosmopolitka i konserwatywna protestantka w jednej osobie. Ich synek czuje się osamotniony – uwagę poświęca mu jedynie guwernantka, grana przez Stacy Martin. Wysokie IQ podszeptuje mu coraz bardziej radykalne formy buntu. Obserwujemy narodziny tytułowego dyktatora. W filmie występuje Robert Pattinson, który gra dwie role: przyjaciela domu, a później dorosłego już dyktatora. Scenografia i dbałość o szczegóły przywołują klimat dzieła Stanley’a Kubricka Barry Lyndon. Całości dopełnia nastrojowa muzyka jednego z najwybitniejszych twórców muzyki współczesnej – Scotta Walkera.

Wojciech Smarzowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Smarzowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczegółowy program na stronie festiwalu.

7. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja
Organizator: Fundacja FKA
Od 6 do 9 października 2016 roku
Łódź

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR