• 2016-10-04

Będzie lepiej i coraz lepiej? Prezentacja Kolekcji II

Od 6 października do 17 listopada 2016 roku | Galeria Arsenał w Białymstoku

Tytuł wystawy został zaczerpnięty z jednej z prac znajdujących się w kolekcji Galerii Arsenał – neonu Ryszarda Grzyba. To optymistyczne hasło stało się punktem odniesienia dla refleksji artystów – głównie polskich, a także pochodzących  ze wschodu oraz południa Europy.

Elżbieta Jabłońska, „Is Your Mind Full of Good”, 2009, neon, 28 x 200 cm (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Elżbieta Jabłońska, „Is Your Mind Full of Good”, 2009, neon, 28 x 200 cm (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Wszystkie prezentowane prace powstały w XXI wieku, gdy najtrudniejszy okres transformacji ustrojowej Polska miała już za sobą. Klimat społeczny wydawał się wówczas przesycony nadzieją na szybką modernizację państwa i przesunięcie w kierunku Europy Zachodniej. Jednakże w swych dyskursach artyści przypominali bolesne wydarzenia z przeszłości, podkreślali wagę sporów symbolicznych – lekceważonych we współczesnym społeczeństwie – oraz snuli pozbawione optymizmu wizje przyszłości.

Prezentowane na wystawie prace z Kolekcji II Galerii Arsenał to często dzieła ikoniczne, które w dzisiejszej rzeczywistości, pełnej napięć i niepewności, wybrzmiewają na nowo. Przykładami niech będą tu rzeźba Kobieta w masce Anny Baumgart, przedstawiająca ofiarę zamachu terrorystycznego w londyńskim metrze w 2005 r., czy fotografie Katarzyny Kozyry (Krzysztof Czerwiński II), swoją treścią zadające pytania o rolę miłosierdzia w sytuacji konfliktów z napięciami religijnymi i kulturowymi w tle.

Piotr Wyrzykowski, „Polowanie na człowieka”, 2006, lightbox, 75 x 150 x 21,5 cm (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Piotr Wyrzykowski, „Polowanie na człowieka”, 2006, lightbox, 75 x 150 x 21,5 cm (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Większość mówiących o przyszłości prac z kolekcji Arsenału to dystopie. Instalacja rzeźbiarska Chłopiec i jego pies Kuby Bąkowskiego czy wykonane w kijowskim metrze fotografie Piotra Wyrzykowskiego (Polowanie na człowieka) są wizjami z gatunku science fiction, jednak zawierają też w sobie złowieszczy ładunek realizmu. Inne prace traktują o niepowodzeniu projektów niosących nadzieję na modernizację, jak choćby wideo Energy Lithuania litewskiego artysty Deimantasa Narkevičiusa.

Anna Baumgart, „Kobieta w masce”, 2006, rzeźba, odlew silikonowy, wys. 1 m (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Anna Baumgart, „Kobieta w masce”, 2006, rzeźba, odlew silikonowy, wys. 1 m (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Obrazu wystawy dopełniają prace autotematyczne. Wskazują na historię, w której sztuka padała ofiarą najróżniejszych systemów politycznych. Przepełniona humorem Modernistka Julity Wójcik może być czytana jako gorzka refleksja na temat utopijnego i naiwnego w gruncie rzeczy konstruowania przyszłości przez artystów. Inne dzieła, choć odnoszą się do konkretnych wydarzeń, mają bardziej uniwersalną wymowę. Wideo Huberta Czerepoka Lux Aeterna jest przepełnione odniesieniami estetycznymi i symbolicznymi. Opowiadając o tragedii na wyspie Utøya, jest równocześnie refleksją na temat sztuki, która z kategorii takich jak podniosłość łatwo może ześlizgiwać się w obszary owładnięte obłędem absolutyzacji samej siebie.

Huber Czerepok, „Lux Aeterna”, 2016, wideo (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Huber Czerepok, „Lux Aeterna”, 2016, wideo (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Wystawa Będzie lepiej i coraz lepiej? jest w dużym stopniu reakcją na atmosferę ostatnich miesięcy, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przywołuje bardzo aktualny, czasami wręcz profetyczny głos artystów, którzy często reagują na wydarzenia społeczne wbrew dominującym narracjom, problematyzują kwestię symboli w przestrzeni publicznej oraz mniej lub bardziej odległą historię. Nie pomija również roli, jaką pełnią wypowiedzi artystów oraz konsekwentnie budowane kolekcje sztuki współczesnej.

Maria Rubersz

Slavs and Tatars, „Men are from Murmansk, Women are from Vilnius”, 2013, obiekt, malowane szklane lustro, drewniana rama, 109,5 x 160 cm (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Slavs and Tatars, „Men are from Murmansk, Women are from Vilnius”, 2013, obiekt, malowane szklane lustro, drewniana rama, 109,5 x 160 cm (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Artyści: Vahram Aghasyan, Anna Baumgart, Kuba Bąkowski, Rafał Bujnowski, Hubert Czerepok, Łukasz Gronowski, Ryszard Grzyb, Elżbieta Jabłońska, Zhanna Kadyrova, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Deimantas Narkevičius, Aleksandra Polisiewicz, Slavs and Tatars, Marek Sobczyk, Slaven Tolj, Julita Wójcik, Piotr Wyrzykowski

Będzie lepiej i coraz lepiej? Prezentacja Kolekcji II
Kuratorka: Maria Rubersz
Od 6 października do 17 listopada 2016 roku
Galeria Arsenał w Białymstoku

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR