• 2016-10-05

Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium

Od 9 października do 11 grudnia 2016 roku | Muzeum Narodowe w Gdańsku

Wystawa prezentuje prace jednego z najciekawszych artystów rosyjskich, który w swojej sztuce łączy filozofię z baczną obserwacją społeczeństwa. Ekspozycja będzie obejmować obrazy, litografie, rzeźby oraz lalki teatralne zaprojektowane przez artystę.

Maxim Kantor, „Haute couture”, 2004, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor, „Haute couture”, 2004, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor urodził się w 1957 roku w Moskwie. Jest synem rosyjskiego filozofa, Karla Kantora. Ukończył moskiewską politechnikę artystyczną. Obecnie mieszka i pracuje w Ile de Ré (Francja), Oxfordzie, Berlinie oraz Moskwie. Jest znanym malarzem, pisarzem, eseistą oraz komentatorem życia publicznego. W życiu kieruje się dewizą: „Jeden zawód wynika z drugiego”. Stał się znany m.in. z założenia ruchu „Krasny Don” („Czerwony Dom”) w 1983 roku. Była to grupa dysydenckich artystów, których celem było ukazanie desperacji komunistycznych oprawców poprzez organizowanie jednodniowych przedstawień. Najgłośniejsze z nich pokazane było w 1982 roku w Moskiewskim Instytucie Filozofii.

Od tego czasu prace Kantora były prezentowane na całym świecie. W 1997 roku reprezentował Rosyjską Federację na XLVII Biennale w Wenecji. Jego twórczość inspirowana jest dziełami Michała Anioła, Mantegny, Goyi oraz Vodkina. Autor ceni sobie własny, niezależny przekaz, nie podlega wpływom trendów. Jego dzieła z jednej strony nawiązują do ludzkiego cierpienia, z drugiej zaś mają polityczny charakter. Jako że autor jest ostrym krytykiem politycznym, w jego pracach można znaleźć wiele odniesień do rosyjskiej sytuacji politycznej. Często nawiązuje również do stanu demokracji i sztuki w Rosji. Trzy stworzone przez niego cykle: Ziemia jałowa. Atlas (2001), Metropolis. Atlas (2004) oraz Vulcanus. Atlas (2010) przedstawiają interpretację moralną najważniejszych przemian politycznych XX wieku.

Maxim Kantor, „Ludzie na placu”, 1998, grafika, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor, „Ludzie na placu”, 1998, grafika, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor zasłynął również jako pisarz i eseista. Jest autorem kilku powieści, m.in. Domu na ziemi niczyjej oraz Podręcznika rysunku, za który otrzymał w 2006 roku Rosyjską Państwową Nagrodę Literacką. Warto zaznaczyć, że Podręcznik rysunku miesiąc po wydaniu sprzedał się w pięciu tysiącach egzemplarzy. Była to jedna z najszybciej sprzedających się powieści w Rosji. Kantor jest również autorem zbioru sztuk satyrycznych Przyjęcie z pawianem. Część z nich wystawiana była na deskach teatrów w Moskwie, Sankt Petersburgu i Togliatti. W 2014 roku Kantor stworzył teatr kukiełkowy, do którego napisał sztukę satyryczną Robin Hood i sprzączki ludowe. Artysta współpracuje z paryskim „Le Monde Diplomatique” oraz rosyjskimi gazetami i czasopismami (np. „Rossijskaja Gazeta”, „Nowaja Gazeta” i „Ekspert”).

Maxim Kantor, „Resztki”, 1997 - grafika, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor, „Resztki”, 1997 - grafika, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Do wystawy przygotowany został katalog z tekstami Maxima Kantora, Eckharta Gillena, Ignace’go Bertena, Alexandra Borovskiego oraz Stephena Whitefielda oraz reprodukcjami większości eksponowanych w Pałacu Opatów dzieł Kantora: malarstwa, litografii, rzeźb i lalek teatralnych.

Kuratorzy wystawy: Cristina Barbano, Maxim Kantor, Małgorzata Paszylka-Glaza (MNG)

Maxim Kantor, „Matka przy oknie”, 1996-1997, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor, „Matka przy oknie”, 1996-1997, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Konferencja naukowa pt. Demokracja wyzwaniem naszych czasów
Termin: 9 października 2016, godz. 11.00–18.00
Miejsce: Europejskie Centrum Solidarności
pl. Solidarności 1, 80-863 Gdańsk, sala nr 5, III piętro

Program konferencji:

  • godz. 11.00 – powitanie uczestników konferencji przez Wojciecha Bonisławskiego – dyrektora Muzeum Narodowego w Gdańsku
  • godz. 11.15 – Maxim Kantor (malarz i pisarz): Współczesne modyfikacje imperializmu. Rosyjskie doświadczenie w świetle globalnej transformacji znaczeń i definicji. Nowy sojusz pomiędzy lewicą a skrajną prawicą
  • godz. 11.45 – Dr Olaf Kühl (slawista, pisarz i tłumacz): Równość a wolność – dialektyka w twórczości Maxima Kantora i w najnowszej historii Rosji
  • godz. 12.15 – przerwa kawowa
  • godz. 12.45 – Vitalii Kamyshev (politolog, były członek władz partii Jabłoko): Rosja dzisiaj: „Kto jest winien?” i „Co robić?”. Natura reżimu Putina
  • godz. 13.15 – Anton Shekhovtsov (wizytujący pracownik naukowy na Instytucie Humanistyki, Instytut Legatum): Skrajnie prawicowy front aktywności rosyjskiej w Europie
  • dyskusja
  • godz. 14.00–15.00 – przerwa na lunch
  • godz. 15.00 – Andrei Desnitsky (Instytut Badań Orientalnych, Rosyjska Akademia Nauk): Polskie lekcje dla przyszłej Rosji: solidarność, chrześcijaństwo, nacjonalizm
  • godz. 15.30 – Dr David Priestland (profesor Historii Nowożytnej na Uniwersytecie Oksfordzkim): Demokracja i kryzys liberalnego porządku
  • godz. 16.00 – przerwa kawowa
  • godz. 16.30 – Dr Stephen Whitefield (profesor politologii w Departamencie Politologii i Stosunków Międzynarodowych, Pembroke College na Uniwersytecie Oksfordzkim): Refleksje na temat ustrojów po Brexicie
  •  godz. 17.00 – Dr Malise Ruthven (nauczyciel akademicki i pisarz): Islam i wyzwania demokracji
  • dyskusja
Maxim Kantor, „Moja rodzina”, 1983, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor, „Moja rodzina”, 1983, fot. ⓒ Maxim Kantor. Archiwum (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium
Wernisaż: 8 października 2016 roku, godz. 18.00
Wystawa czynna: od 9 października do 11 grudnia 2016 roku
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów)

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR