• 2016-11-25

Kropka w kropkę. Muzealne mody

Od 25 listopada 2016 roku do 1 stycznia 2017 roku | Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

Kropka w kropkę to wystawa, która w atrakcyjny sposób wskazuje podobieństwa pomiędzy pracą artystów a projektantów, nie ignorując jednak dzielących ich różnic. To pierwsza taka ekspozycja zrealizowana przez polską instytucję wystawienniczą.

„Kropka w kropkę” – plakat Anna Halarewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Kropka w kropkę” – plakat Anna Halarewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Będzie można zobaczyć kolekcję współczesnych dzieł sztuki w dialogu z kolekcją ubiorów. Będzie to nie tylko uczta dla oczu, ale także możliwość odkrycia na nowo kolekcji toruńskiego CSW, budowanej od 2007 roku i zawierającej prace najważniejszych polskich artystów współczesnych. Kontrapunktem do wybranych prac z kolekcji CSW stanie się kolekcja ubrań, znana pod nazwą Muzealne mody, tworzona od kilku lat w Poznaniu przez Piotra Szaradowskiego. Znajdują się w niej ubiory zaprojektowane przez najważniejszych projektantów działających w Paryżu w II połowie XX wieku, takich jak m.in. Christian Dior, Cristóbal Balenciaga, André Courrèges, Karl Lagerfeld czy Issey Miyake.

Kuratorzy wystawy – Mateusz Kozieradzki i Piotr Szaradowski – koncentrują się na pokazaniu czysto plastycznych, wizualnych podobieństw i korespondencji ubioru z obrazem. Wystawa podzielona jest na sześć części i każda z nich koncentruje się na innym zagadnieniu plastycznym.

„Kropka w kropkę. Muzealne mody” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Kropka w kropkę. Muzealne mody” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Płaszczyzna / przestrzeń
Kategoria ta może się wydawać oczywistością – Skojarzenie obrazu z płaszczyzną a ubioru z przestrzenią, czyli trójwymiarowym ciałem modelki, jest zupełnie naturalne. Jednak zarówno artyści, jak i projektanci nieustannie stawiają pytania, kwestionują zastany porządek i szukają nowych rozwiązań. Zagadnienie przestrzeni pojawia się między innymi w twórczości Jana Berdyszaka, który dosłownie znajduje dla niej miejsce w ramach tworzonych przez siebie obrazów. Z drugiej zaś strony japońscy projektanci, jak Issey Miyake? tworzą ubiory będące zupełnie płaskimi kształtami, którym dopiero ciało nadaje nowy kształt i tym samym sens.

„Kropka w kropkę. Muzealne mody” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Kropka w kropkę. Muzealne mody” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rysowanie sylwetki
Ludzkie ciało i ustalanie „właściwych” jego proporcji jest jednym z ważniejszych problemów artystycznych. Dla projektantów ubiorów zaś jest to podstawowy element warsztatu, bez którego ich praca nie ma racji bytu. Jednak także oni mogą zgodnie ze swoimi zamierzeniami kreować ludzką sylwetkę, nadawać jej pożądane kształty. Jedną z najpopularniejszych sylwetek kobiecych w kontekście projektowania jest klepsydra, ale w modzie obecne są także inne, równie wyraziste graficznie – jak trapez, tuba i inne.

„Kropka w kropkę. Muzealne mody” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Kropka w kropkę. Muzealne mody” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Strony: 1 2

1 komentarz do artykułu “Kropka w kropkę. Muzealne mody”

  1. Anka

    Bardzo fajne i ciekawie zapowiadające się wydarzenie. Pierwszy raz czytałam o nim na Numarte i od razu mnie zainteresowało. Nie jestem co prawda z Torunia, ale kto wie czy się nie wybiorę.

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR