• 2016-12-12

Logika lokalności. Norweski i polski współczesny design

Od 16 grudnia 2016 roku do 26 marca 2017 roku | Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie

Wystawa zaprezentuje współczesne wzornictwo w Polsce i Norwegii, które stało się jedną z topowych dziedzin kultury, odgrywając niebagatelną rolę w zagranicznej promocji obu krajów. Blisko 100 prac kilkudziesięciu projektantów z Polski i Norwegii – meble, biżuteria, moda, a także mniej oczywiste obiekty, takie jak na przykład stojaki do rowerów – stanie się ilustracją wzajemnych polsko-norweskich korelacji i punktów stycznych w designie ostatnich 15 lat.

Kristine Five Melvær, „Naturpledd”, 2015, fot. Per Gunnarsson (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kristine Five Melvær, „Naturpledd”, 2015, fot. Per Gunnarsson (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jednym z wiodących trendów zarówno w polskim, jak i norweskim designie jest projektowanie wykorzystujące rodzimą tradycję warsztatową i materiałową, jak również idee zrównoważonego rozwoju. Ekspozycja spróbuje ukazać te inspiracje w już uznanych i nagradzanych, a także w dopiero co powstałych pracach kilkudziesięciu młodych polskich i norweskich designerów.

Wśród artystów, których projekty zostaną zaprezentowane w Galerii MCK, znaleźli się m.in. Malafor, Jan Lutyk, Karina Królak, AP Dizajn, Fivetimesone, Kristine Five Melvaer, Anderssen&Voll, Andreas Engesvik, Olle Petter Wulum i Stian Korntvedt Ruud. Wystawa zostanie wzbogacona polskimi eksponatami z Muzeum Etnograficznego w Krakowie oraz norweskimi z Sverresborg, Trøndelag Folkemuseum, które będą przykładami tradycyjnego rzemiosła – źródła współczesnych inspiracji zarówno w kształtowaniu nowych form, jak i w ich idei.

Erlend Leirdal, „After Oil Furniture”, 2007, fot. Steffen Wesselvold Holden (źródło: materiały prasowe organizatora)

Erlend Leirdal, „After Oil Furniture”, 2007, fot. Steffen Wesselvold Holden (źródło: materiały prasowe organizatora)

dr Monika Rydiger, fragmenty tekstu z albumu wystawy:

Lokalność staje się dziś kategorią wyraźnie obecną zarówno w dyskursie potocznym, jak i naukowym – zwłaszcza socjologicznym i kulturoznawczym. Szczególnego znaczenia nabiera ona w analizach badających procesy redefiniowania bądź konstruowania na nowo tożsamości narodowych, regionalnych, osobistych. Powrót do lokalnych tradycji i zwyczajów, regionalnych potraw, rękodzieła, słownictwa to z jednej strony wyraz poszukiwania ciągłości, stałości w czasach płynnej egzystencji (jak określa ją Zygmunt Bauman), z drugiej zaś – strategia podkreślania odrębności w obawie przed globalnym ujednoliceniem. W tego rodzaju uwarunkowania wpisuje się współczesny design.

Petter Wiig Aune, „Pipp”, 2013, fot. Kristoffer H. Kippernes (źródło: materiały prasowe organizatora)

Petter Wiig Aune, „Pipp”, 2013, fot. Kristoffer H. Kippernes (źródło: materiały prasowe organizatora)

Deyan Sudjic, dyrektor The Design Museum w Londynie, brytyjski krytyk designu i architektury, przyznaje, że „dizajn to język, którego społeczeństwo używa do tworzenia przedmiotów przedstawiających jego cele i wartość. Może być używany cynicznie, w sposób manipulatorski, albo twórczo i z określonym zamiarem. Dizajn to język ułatwiający zdefiniowanie lub zasygnalizowanie wartości. […] Dizajn może się także stać środkiem tworzenia poczucia tożsamości – obywatelskiej, zbiorowej czy osobistej”.

Kristine Bjaadal, „Sfera”, 2016, fot. Lasse FlØde (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kristine Bjaadal, „Sfera”, 2016, fot. Lasse FlØde (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kategorie miejsca, nie-miejsca, lokalności wciąż zajmują ważną pozycję w dzisiejszej myśli kulturowej. Design, który coraz wyraźniej nabiera wymiaru dyscypliny kulturotwórczej, kreując wartości nie tylko komercyjne, ale także symboliczne, społeczne i polityczne, wydaje się jednym z istotnych elementów współczesnych korelacji zachodzących między globalnymi a lokalnymi tendencjami, z jakimi przyszło nam się mierzyć.

Kari Håkonsen, „Mellomverk”, 2006, fot. Kari Håkonsen (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kari Håkonsen, „Mellomverk”, 2006, fot. Kari Håkonsen (źródło: materiały prasowe organizatora)

Katalog w polsko-angielskiej wersji językowej zawiera reprodukcje wszystkich dzieł prezentowanych na wystawie oraz teksty krytyczne dotyczące dizajnu.

Wystawie towarzyszy cykl wykładów, spotkań i zajęć edukacyjnych pogłębiający i poszerzający jej tematykę.

Fredrik Torsteinsen, „Mutum”, 2014, fot. Morten Brun (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fredrik Torsteinsen, „Mutum”, 2014, fot. Morten Brun (źródło: materiały prasowe organizatora)

Logika lokalności. Norweski i polski współczesny design
Od 16 grudnia 2016 roku do 26 marca 2017 roku
Kuratorki: dr Monika Rydiger, Solveig Lønmo
Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

Polecamy

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR